برگزیده ها

مازندمجلس: شهردار تهران مناظره به مناظره بیشتر تلاش می کند در گفتار و رفتار به احمدی نژاد شبیه شود...

مازندمجلس: سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری جمعه این هفته برگزار می شود و چون موضوع آن اقتصاد است و آخرین مناظره تلویزیونی به حساب می آید انتظار می رود نامزدها آخرین پیکان ها را هم شلیک کنند.

می توان حدس زد که پس از دو هفته حملات مستمر سه کاندیدای اصول گرا به دولت به این بهانه که رییس و معاون اول آن نامزد هستند نوبت به حسن روحانی و اسحاق جهانگیری برسد که به عملکرد نهادها و دستگاه های متبوع سه کاندیدای مقابل بپردازند.
 
محمد باقر قالیباف 12 سال است که شهردار تهران است و در نوبت قبل نیز با عنوان شهردار تهران کاندیدا شده بود.

حجت الاسلام رییسی نیز هر چند یک سال و دو ماه پیش به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد اما قبل تر و سالیان متمادی مناصب متعددی در دستگاه قضایی داشته است و مصطفی میرسلیم نیز 20 سال قبل با عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته می شد و سیاست های فرهنگی و هنری دوره وزارت او زبانزد است.

در دو مناظره گذشته اما «دولت» مورد حمله قرار گرفت تا جایی که انگار نامزدهای دیگر هیچ مسؤولیتی نداشته اند.

حدس دیگر این است که محمد باقر قالیباف بیش از مناظره های اول و دوم برای جذب پایگاه رأی احمدی نژاد بکوشد.

در مناظره اول ابتدا تأکید کرد او منتقد جدی دولت های نهم و دهم بوده و بعد بلافاصله افزود «خدمات قابل توجهی به محرومان داشت».
 
در مناظره دوم هم پس از این یادآوری که «منتقد جدی دولت های نهم و دهم بوده» از«توجه آن دولت ها به جوانان» گفت و به نظر می رسد در مناظره سوم بیش از دو مناظره قبلی در گفتار و رفتار یادآور احمدی نژاد باشد.

در همین مناظره دوم بحث «دختر وزیر» یادآور «همسر نخست وزیر» درمناظره پر مناقشه سال 88 بود و بعد هم نوع رفتارهای قالیباف برای خیلی ها تداعی کننده رفتارهای احمدی نژاد بود در حالی که احمدی نژاد تصریح کرده از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کند.

بنابر این سومین مناظره می تواند متفاوت باشد. اگر در مناظره اول آقای قالیباف به روی خود نیاورد که منظور حسن روحانی از حمله کننده به سفارت عربستان که در ستاد یکی از نامزدها فعالیت می کند، کیست و اگر در مناظره دوم هم وقتی روحانی گفت «دوستان شما به فرزند شهید مطهری حمله کردند» تکذیب نکرد و نگفت که دوستان من نبودند و اساسا به روی خود نیاورد بعید است در مناظره سوم در قبال موارد دیگر سکوت کند و به روی خود نیاورد یا بتواند چنین کند.

درباره پیشنهاد اعلام اموال البته روحانی و جهانگیری می توانند بگویند مگر بابک زنجانی که دو میلیارد و 700 میلیون دلار از پول نفت را پس نداد چقدر مال به نام خود داشت که اگر داشت به جای بدهی برمی داشتند و به اعدام محکوم نمی شد و یادآور شوند به صرف اعلام محل سکونت و میزان دارایی نمی توان به همه اموال منتسب به یک فرد پی برد.

ممکن است کسی در داخل اجاره نشین و در بیرون از ایران صاحب خانه باشد. آقای قالیباف را نمی گوییم ولی این امکان محتمل است و مواردی را می توان برشمرد.

مهم ترین تفاوت مناظره سوم با دو مناظره قبلی را می توان این گونه پیش بینی کرد که قالیباف می کوشد بیش از پیش به احمدی نژاد تشبیه یا تبدیل شود به دو دلیل:

نخست این که در غیاب او و نماینده او آرای حامیان او را جذب کند. دوم این که برخی از اطرافیان آقای رییسی که از نزدیکان رییس جمهور سابق هستند او را مجاب کنند به نفع قالیباف کنار برود.

خدا را چه دیدید؟ شاید آقای شهردار در مناظره سوم کاپشن بپوشد!

 هر چند برای شباهت یا تکاپوی شبیه در نظر آمدن نیاز به کاپشن پوشی نیست. در همین دو هفته هم آقای قالیباف یادآور احمدی نژاد بوده اما نه در وعده ها که در نوع گفتار و رفتار و مهم ترین مشخصه او...
مناظره قالیباف احمدی یادآور روحانی شهردار نیاورد کاپشن اموال رفتار اعلام رفتارهای دوستان کننده گفتار تهران نامزدها سومین بپوشد کاندیدای جهانگیری رییسی عنوان دستگاه منتقد