برگزیده ها
مدعیان یارانه 150 هزار تومانی گنج پیدا کرده‌اند/ نمی‌خواهیم به تجارت کثیف ضربه بزنیم

مازندمجلس: مدیرعامل پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: کسانی که وعده یارانه 150 هزار تومانی می‌دهند گنج پیدا کرده‌اند.

مازندمجلس: مدیرعامل پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: کسانی که وعده یارانه 150 هزار تومانی می‌دهند گنج پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس کاظمی در نشست حاشیه‌ای بیست و دومین نمایشگاه نفت با اشاره به اینکه ما در سال گذشته روزانه 450 هزار بشکه صادرات فرآورده داشته‌ایم، اظهار داشت: این میزان صادرات برای اولین بار تحقق یافت و عمده محصولات صادراتی نیز مازوت، نفت‌گاز، نفت‌سفید و LPG بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه دلیل این حجم از صادرات توسعه شبکه گاز کشور بوده، افزود: بدون‌شک سال‌جاری میزان صادرات افزایش خواهد یافت.

کاظمی با اشاره به اینکه برجام در توسعه پالایشگاه‌های کشور نقش اساسی داشته، گفت: بعد از رفع تحریم‌ها تجهیزات اصلی توسعه پالایشگاه از جمله تجهیزات مورد نیاز ستاره خلیج فارس وارد کشور شد. همچنین توانستیم فاز یک واحد بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس و لاوان را در مدار سرویس قرار دهیم.

وی با اشاره به پروژه‌های نوسازی پالایشگاه‌ها گفت: اواخر سال گذشته فاز یک طرح توسعه پالایشگاه آبادان نیز با 1.1 میلیارد دلار توسط شرکت ساینوپک چین راه‌اندازی شد.

کاظمی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش کیفیت پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران، تبریز افزود: همچنین در پالایشگاه اصفهان با شرکت کره‌ای دایلم مذاکراتی را داشته‌ایم.

وی با اشاره به قدیمی بودن پالایشگاه‌های کشور اظهار داشت: اکنون پالایشگاه‌ها به میزان زیادی مازوت تولید می‌کنند و با توجه به اینکه قیمت مازوت کمتر از نفت‌خام است براساس مصوبه مجلس دولت موظف شده میزان مازوت را از 25 درصد کنونی به کمتر از 10 درصد برساند.

کاظمی با اشاره به راه‌اندازی پالایشگاه ستاره‌خلیج‌فارس اظهار داشت:‌ با راه‌اندازی ستاره خلیج فارس و همچنین واحد بنزین‌سازی بندرعباس و لاوان 16 میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه شد و مقرر شده این میزان به 40 میلیون لیتر برسد.

وی با اشاره به اینکه ما سعی می‌کنیم به تمامی شهرها بنزین یورو 4 ارسال کنیم، گفت: به‌طور کلی برای توسعه پالایشگاه‌ها به 14 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که تاکنون 3 میلیارد دلار پالایشگاه آبادان و دو میلیارد دلار پالایشگاه اصفهان محقق شده است.

کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر 60 تا 65 درصد تجهیزات پالایشگاه‌ها در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر 70 تا 80 درصد کاتالیست‌های واحدهای پالایشی در داخل کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه سیاست جدید شرکت پالایش و پخش برندسازی جایگاه‌ها است، گفت: ما در حال حاضر در شهرهای بزرگ با کمبود جایگاه روبرو هستیم لذا برندسازی را پیشنهاد کردیم. ما نمی‌خواهیم به تجارت کثیف ضربه بزنیم اما پیشنهاد می‌کنیم که جایگاه‌داران در جهت برندسازی گام بردارند.

وی با اشاره به نشست وضعیت ستاره خلیج فارس در سال 92 توضیح داد: در سال 92 مجموع پیشرفت ستاره خلیج فارس 60 درصد و میزان پیشرفت واحدهای فرایندی آن نیز 43 درصد بود که اکنون این میزان به 97 درصد رسیده و 3 درصد باقی مانده نیز مربوط به کارهایی مثل رنگ زدن و... است.

کاظمی درباره وضعیت پالایشگاه‌های بهمن گنو، پارس و آناهیتا نیز توضیح داد: در حال حاضر صندوق توسعه ملی وام مورد نیاز پالایشگاه بهمن گنو را در اختیار قرار داده است. پالایشگاه پارس برخی مسائل زیست‌محیطی دارد و درباره پالایشگاه آناهیتا نیز سرمایه‌گذاران به‌طور جدی وارد عمل شده و منابع تامین شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه بعد از برجام ترافیک زیادی از کشتی‌ها برای ورود به اسکله‌های ایران و خرید فرآورده به وجودآمده، اظهار داشت: بندر عسلویه توسط یک شرکت خصوصی تجهیز شده و همچنین دو سکو به اسکله‌های ماهشهر اضافه خواهد شد و سه اسکله نیز در بندرعباس ساخته می‌شود.

کاظمی با اشاره به اینکه همه مردم تقاضای بنزین یورو 4 و یورو 5 را دارند، اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود برخی دنبال تولید بنزین از پتروشیمی‌ها هستند نمی‌تواند صحت داشته باشد چراکه بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها 10 درصد بنزن دارد و بنابراین با توجه به قانون رفع آلودگی هوا تمامی بنزین‌ها باید یورو4 باشند.

وی افزود: پالایشگاه بوعلی ادعا کرده بود که می‌تواند بنزین یورو 4 تولید کند که ما بررسی‌های لازم را انجام دادیم و با تغییر فرآیندها و خوراک توانست که 500 هزار لیتر بنزین یورو 4 تولید کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی براینکه با توجه به اینکه برخی کاندیداها وعده یارانه 150 هزار تومانی را داده‌اند در صورت تحقق این امر قیمت بنزین چقدر خواهد بود، گفت: همان‌گونه که رئیس مجلس گفته چنین پولی در کشور وجود ندارد. ما در حال حاضر برای تامین یارانه 45 هزار تومانی هم مشکل داریم و هر قدر این میزان بیشتر شود با کسب و کار در تعارض است. چنین پولی در حال حاضر در کشور وجود ندارد مگر اینکه کسانی که این وعده‌ها را داده اند گنج پیدا کرده باشند.

وی درباره دلیل طولانی بودن پروسه بافت ستاره خلیج فارس متذکر شد:‌ این پروژه در سال 86 کلید خورد و آن زمان منابع خوب بود و یارانه هم داده نمی‌شد. سوال این است که چرا پروژه در شش سال تمام نشد.

کاظمی با اشاره به خرید تجهیزات در زمان تحویل گفت: جنس را زمان تحریم از چین می‌خریدیم که با رفع تحریم از اروپا با یک ‌سوم قیمت خریدیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره رفع تحریم‌ها گفت: برخی می‌گویند بعد از تحریم چیزی در سفره ما نیامد در حالی که تحریم‌هایی که مربوط به هسته‌ای بوده لغو شده است.

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر خرید هواپیما از خارج از کشور اظهارداشت: می‌گویند چرا باید هواپیما وارد کنیم و خودمان امکان ساخت آن را داریم، در حالی‌که باید بدانند آیا می‌توانند مشتری آن را پیدا کنند یا خیر؟ مگر ژاپن که کشوری پیشرفته است و تمام امکانات را نیز دارد امکان ساخت ندارد؟ به این دلیل نمی‌سازد که بازار فروش ندارد بنابراین ما به کسانی که چنین ادعایی در ایران دارند اعلام می‌کنیم که ایران 40 سال است در زمینه ساخت اتومبیل فعال است. بهتر است فعلا در همین موضوع موفق باشد تا به پروژه هواپیماسازی برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پایان درباره ادعای قرارگاه خاتم درباره بنزین گفت: قرارگاه سازندگی تنها یک پیمانکار است و نباید درباره موضوع بنزین اظهارنظر کند. بهتر است به شرح کار خود بپردازد.

اشاره اینکه پالایشگاه بنزین کاظمی میزان پالایش تولید مدیرعامل درباره توسعه فرآورده‌های اظهار یارانه ستاره همچنین پالایشگاه‌ها بندرعباس پالایشگاه‌های تجهیزات میلیارد مازوت تومانی صادرات پروژه ندارد می‌کنیم راه‌اندازی ایلنا کسانی تحریم داریم برندسازی افزود آناهیتا مربوط پیشرفت منابع توضیح پتروشیمی‌ها هواپیما امکان موضوع قرارگاه می‌گویند باشند اسکله‌های دارند وضعیت بنابراین تامین تمامی گذشته بنزین‌سازی بزنیم لاوان فرآورده تحریم‌ها افزایش برجام داشته‌ایم تجارت آبادان میلیون اضافه به‌طور واحدهای کرده‌اند زیادی نمی‌خواهیم اصفهان اکنون پیشنهاد