برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - ایرنا نوشت: آیت الله مکارم شیراز گفت: آیا سزاوار است برای رسیدن به چهار روز حکومت، دست به دروغ و تهمت بزنید؟

مازندمجلس:پایگاه آیت الله مکارم شیرازی در یادداشتی با عنوان' الزامات و بایسته هایاخلاق مداری در تبلیغات انتخاباتی از منظر معظم له به نقل از این مرجع تقلید خطاببه نامزدهای انتخابات نوشت: بیایید انتخابات اسلامی برگزار کرده و نامزدها فقطخدمات خود را اعلام نمایند؛ چرا پیشرفت خود را در نابودی دیگری می دانید. 

در این یادداشت به نقل از آیت الله مکارم شیرازی آمده است: انتظار این است که در تبلیغات انتخاباتیدروغ گفته نشود، وعده های غیر عملی و نادرست داده نشود، دادن وعده های دروغین گناهکبیره و حرام است؛ افرادی که در مسیر انتخابات هستند هم خودشان و هم ستادهایشانباید این نکات را رعایت کنند. 
وی گفت: تأسف آور است که بعضی از نامزدها در تبلیغات انتخاباتی خودوعده هایی می دهند که فراتر از اختیارتشان هست آیا این وعده های مصداق دروغ نیست؟این وعده ها مصداق یک نوع تقلب است که برای بدست آوردن آراء، دروغ می گوید و تدلیسمی کند به این دلیل که چهره واقعی کارش را بر خلاف نشان می دهد حتی می شود اسمریاکاری را بر این افراد گذاشت. 
در این یادداشت آمده است: نامزدهای انتخابات باید مراقبت کنند که چیزینگویند که قابل عمل نباشد خدا نکند کسی چنین کاری انجام دهد که مسئولیت الهیسنگینی دارد. 
در این یادداشت به نقل از آیت الله مکارم شیرازی آمده است: البته برخینیز نظام را برای پیشرفت خود تخریب می کنند که حرکتی نادرست است؛ مردم هوشیارهستند و اگر ببینند کسی از مسیر باطل وارد می شود می دانند که او آدم درستی نیست.یدواریم همه به این نصایح عمل کنند و هر کس هر عقیده ای داشته باشد، در پای صندوقهای رای حاضر شود؛ امیدواریم خداوند متعال به مردم توفیق دهد آبروی نظام، اسلام ودین را در این انتخابات حفظ کنند و این انتخابات پیروزی های فراوانی در آیندهداشته باشد. 
آیت الله مکارم شیرازی بیان داشته است: امروز اگر عده ای وارد صحنهانتخابات شوند و وعده های دروغین به مردم بدهند ممکن است جمعیت زیادی را مجذوب خودکنند. رئیس‌جمهور جدید آمریکا با همین بازی‌ها وارد میدان شد و ما امروز می‌بینیمکه برترین کشور دنیا به لحاظ مادی، بدترین رئیس‌جمهور را انتخاب کرد زیرا دست بهعوام فریبی زد و دروغ پردازی کرد. 
وی با تاکید بر ضرورت اجتناب کاندیداها از ایراد افترا ، توهین وتخریب نیز گفته است: تخریب دیگران از طریق تهمت،‌ دروغ بستن، غیبت و ‌تحقیر کردناز جمله مهمترین آسیب های تبلیغات انتخاباتی است؛ حال آنکه کاندیداها باید درانتخابات از تهمت به یکدیگر و غیبت دیگران دوری کنند.
وی بیان داشته است: بی شک هر گونه اهانت به کاندیداهای رقیب شرعاًحرام است؛خواه از طریق کاریکاتور باشد یا نام بدی به کار برده شود، یا عیب دروغینیگفتن یا انتشار شب نامه برضدشان این اعمال خلاف شرع است، شرع مقدس اهانت به مسلمانرا منع کرده است، از این روتخریب دیگری نه در انتخابات و نه در غیر آن نه با نشراکاذیب و اهانت و نه بدون آن جایز نیست؛ بلکه فرد باید به صورت صحیح به معرفی خودبپردازد. اخیرا در فضای مجازی تخریب هایی آغاز شده که همان انتخابات آمریکایی استو باید از آن دوری کرد.
آیت الله مکارم شیرازی یادآورشده است: این که بگوییم فلانی در دنیا بینظیر است، این غلوها گناه کبیره است،‌ همان گونه که اهانت و تحقیر گناه کبیره است؛باید در حدی که شخص لیاقت، استعداد و توانایی دارد تبلیغات شود، مردم به افرادخالص و مخلص رأی می دهند، البته ممکن است افرادی گول اینها را بخورد اما اکثر مردمفریب غلوگویی و افراط گویی ها را نمی خورند 
وی ادامه داده است: با این تفاسیر نامزدهای انتخاباتی باید واقعیات رامطرح کنند، اما این که سیاه نمایی شود و تخم یاس برای پیشرفت خود در آینده بپاشندگناه کبیره است.بلکه کاندیداها باید به معرفی و تبیین برنامه های خود بپردازد. 
این مرجع تقلید با بیان اینکه هدف وسیله را توجیه نمی کند، اظهارداشت: کاندیداها نباید برای برنده شدن در انتخابات از هر وسیله ای استفاده کنند وبه خاطر اهداف شان این رفتار را توجیه کنند؛ زیرا هرگز هدف وسیله را توجیه نمیکند. من نمی خواهم کسی را متهم کنم، لیکن متاسفانه هم اینک شاهد هستیم که فضایانتخابات ناسالم شده و برخی برای رسیدن به این هدف از هر وسیله ای بهره می گیرند. 
وی ادامه داده است: باید اذعان کرد ریاست جمهوری آش دهن سوزی نیست کهبرخی این گونه برای رسیدن به آن از همه نوع ابزار و وسیله بهره می گیرند تا به آنبرسند؛ زیرا این پست مسؤولیت سنگین مردمی در دنیا و مسؤلیت الهی و اخروی دارد وکسانی که به این میدان می روند لحظه ای آسایش ندارند و باید هدف و مقصدشان را الهیکنند تا تحمل سختی ها را داشته باشند.

27219

انتخابات مکارم شیرازی وسیله تبلیغات اهانت کاندیداها انتخاباتی تخریب یادداشت پیشرفت کبیره نامزدهای توجیه میدان گیرند ادامه رئیس‌جمهور معرفی دیگران دروغین تقلید جمهوری ریاست نباید نامزدها دیگری البته مصداق افرادی نادرست امروز