برگزیده ها
ماکرون رئیس جمهور فرانسه شد/ ماکرون حامی اتحادیه اروپا است و به صورت مستقل وارد انتخابات شده بود
مازندمجلس:  
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد اسبق فرانسه با کسب حدود 66 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور جدید فرانسه انتخاب شد.

ماکرون۳۹ساله حامی اتحادیه اروپا است و به صورت مستقل وارد انتخابات شده بود. وی جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه است.

لوپن نیز در دور دوم انتخابات توانست 34 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که یکشنبه 3 اردیبهشت برگزار شد ماکرون، بانکدار پیشین طرفدار اتحادیۀ اروپا و وزیر اقتصاد اسبق، 23.54 درصد آراء و لو پن 22.33 درصد آراء را به دست آورد.

ماکرون که از وی به‌عنوان سیاستمدار میانه گرا یاد می‌شود، قصد دارد به سیاست‌های فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فعلی این کشور از جمله  حذف برنامه‌های نظارتی دولت بر اقتصاد و تعمیق روابط با اتحادیۀ اروپا ادامه دهد.

این انتخابات نخستین انتخابات در طول جمهوری پنجم فرانسه است که در شرایط فوق العاده امنیتی برگزار می شود. علاوه بر نیروهای موجود 50 هزار نیروی پلیس، ژاندارم و ارتش امنیت دفاتر رای گیری را بر عهده دارند. 
 
هفت هزار نیروی ارتش هم به صورت گشت زنی در معابر شهرهای بزرگ در آماده باش هستند. فقط در پاریس 12 هزار نیروی نظامی و امنیتی مستقر شده اند.
 
بر اساس اعلام منابع فرانسوی به مسولان دفاتر رای گیری در شهرهای بزرگ، دستگاه های گیرنده و فرستنده هشدار داده شده تا به محض مشاهده هرگونه مورد مشکوک، مراکز امنیتی را با خبر کنند و بلافاصله دوربین های متصل به این مراکز فعال خواهند شد.
 
فرانسه انتخابات ماکرون اروپا امنیتی نیروی اقتصاد شهرهای دفاتر مراکز اعلام جمهور اتحادیه مستقل برگزار اتحادیۀ