برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی وزارت امور خارجه اهداف و دستاوردهای سفر یک روزه دکتر ظریف به افغانستان را تشریح کرد.

مازندمجلس: بهرام قاسمی در گفت‌وگویی که متن آن در کانال سخنگوی وزارت امور خارجه منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای سفر یک روزه وزیر امور خارجه به افغانستان گفت: سفر وزیر امور خارجه به افغانستان که به دعوت رسمی دولت آن کشور صورت پذیرفت، سفری بسیار فشرده و به لحاظ محتوایی از کیفیت و موفقیت بسیاری برخوردار بود.

وی با اشاره به این که سفر وزیر امور خارجه در مقایسه با سفرهای قبلی وی یک رکورد جدید به حساب می‌آید، ادامه داد: آقای ظریف در این سفر با تعداد بسیاری از مقامات عالیرتبه کشور دوست و همسایه، افغانستان، دیدار و مذاکره کرد. به عبارتی ایشان و هیات همراه از ساعت ۹ صبح تا حدود ۳ بعد از ظهر با وزیر امور خارجه، آقای صلاح‌الدین ربانی، ریاست‌جمهوری، آقای اشرف غنی، حنیف اتمر، دبیر شورای امنیت ملی، آقای دکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی و همچنین با آقای حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان دیدار کرده و مذاکرات ثمربخشی داشتند.

قاسمی گفت: در ملاقات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رئیس‌جمهور افغانستان، رئیس اجرایی دولت و وزیر امور خارجه، یکی از معاونان رئیس‌جمهوری، دبیر شورای عالی امنیت ملی و چند تن دیگر از وزرا و مقامات افغانستان حضور داشتند که می‌توان گفت چنین دیدار و نشستی عمدتا و اصولا در مناسبات کشورها کم‌نظیر یا بی‌سابقه محسوب می‌شود. این دیدارها گویای اهمیت روابط دو کشور و اهتمامی است که دولت افغانستان برای سفر وزیر امور خارجه ایران قایل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اهداف این سفر هم اظهار کرد: از مدت‌ها پیش مقامات دو کشور در تماس‌ها و رایزنی‌های متعدد تلاش‌هایی را برای تدوین یک چارچوب مشخص جهت تحکیم روابط راهبردی مورد پیگیری قرار داده بودند.

به گفته وی در این چارچوب موضوعاتی مانند همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور، مسائل امنیتی، مرزی، مبارزه با مواد مخدر، منابع طبیعی، بحث مهاجران افغانستان و محیط زیست مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان دو کشور قرار گرفت و پیش‌نویس‌هایی برای تدوین اصول حاکم بر موضوعات مورد علاقه دو طرف برای همکاری‌های درازمدت و راهبردی تهیه و تدوین شد.

قاسمی افزود: در دیدار با رئیس‌جمهوری افغانستان و سایر مقام‌های افغانی موافقت شد که برای عملیاتی شدن توافقات پیرامون این موضوعات برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرد تا بتوان مجموعه مسائل و موضوعات مورد نیاز روابط دو ملت و کشور را در چارچوب یک توافق جامع بلندمدت نهایی کرد. همچنین مقرر شد این سند و تمامی همکاری‌های مورد اشاره در یک بررسی کارشناسانه در یک زمان‌بندی مشخص برای اجرای هر کدام از این همکاری‌ها تعیین و مورد توافق قرار گیرد.

وی افزود: در این چارچوب پنج کمیته تخصصی تشکیل خواهد شد که بتواند تمامی موضوعات مورد نظر را در یک تقسیم‌بندی مشخص برای پیگیری‌های اولیه و اصول تفاهم مورد توجه قرار دهد. به طور مثال، یکی از کمیته‌ها، کمیته‌ای است که موضوعات امنیتی شامل مبارزه تروریسم، قاچاق مواد مخدر، افراط‌گرایی و مسائل مرزی را مد نظر قرار خواهد داد.

قاسمی خاطرنشان کرد: همکاری‌های سیاسی که بتواند تامین‌کننده منافع متقابل دو کشور در تلاش برای ایجاد صلح و امنیت منطقه باشد نیز یکی دیگر از کمیته‌ها خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در چارچوب همکاری‌های اقتصادی، مباحث مربوط به ترانزیت و خط ارتباطی چابهار تا افغانستان نیز از دیگر موضوعاتی است که تفاهمات کلی و اولیه برای تنظیم مقدمات اجرایی شدن این تفاهم مورد توجه دو طرف قرار داشت. با توجه به موقعیت جغرافیایی افغانستان به عنوان کشوری محاط در خشکی که برای توسعه و گسترش توانمندی‌های اقتصادی خود به راه‌های جاده‌ای و دریایی ایران نیازمند بوده و ایران نیز همواره خواهان افغانستان به عنوان کشوری با ثبات و توسعه یافته است. از سوی دیگر، ایران دارای توانایی در ارائه بسیاری از خدمات شرکت‌های دانش بنیان و فنی و مهندسی به افغانستان می‌باشد، این موضوعات نیز در چارچوب کمیته همکاری‌های اقتصادی دو کشور از اهمیت والایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: از دیگر موضوعات مهم دو کشور مسائل زیست محیطی و همچنین بحث آب است که طرف ایرانی امیدوار است موضوعات مورد مذاکره در این خصوص در دیدارهای امروز بتواند ظرف هفته‌ها و ماه‌های آینده مورد تفاهم نهایی دو کشور قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: سفر ظریف به افغانستان و استقبال برادرانه و گرم مقامات آن کشور نشان داد ایران و افغانستان در سایه روابط مودت‌آمیز و دوستانه دو کشور و به خصوص با توجه به زمینه‌های فراوان و مشترک خود می‌توانند بیش از پیش در تعمیق و توسعه مناسبات فیمابین، که تاثیر بسزایی در صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت، کمک کنند.
افغانستان خارجه موضوعات همکاری‌های چارچوب اقتصادی امنیت مسائل توسعه دیدار روابط سخنگوی مقامات قاسمی وزارت افزود تفاهم بتواند تدوین بسیاری اجرایی همچنین کمیته تمامی توافق نهایی شورای اولیه کشوری دستاوردهای عنوان منطقه مذاکره کمیته‌ها اشاره مبارزه اظهار داشتند اهداف اهمیت مناسبات برخوردار راهبردی رئیس‌جمهوری امنیتی جمهوری موضوعاتی عبدالله