برگزیده ها

مازندمجلس: نتایج اولیه شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نشان می‌دهد کاندیدای میانه‌روی این انتخابات توانسته با غلبه بر رقیب راست‌گرای خود در عرصه رقابت‌ها پیروز شود.

مازندمجلس:  وزارت کشور فرانسه اعلام کرد، بر اساس نتایج اولیه، امانوئل ماکرون، کاندیدای میانه‌رو در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری حدود 65 درصد آرا را به دست آورده است. میزان مشارکت در این انتخابات حدود ۷۴ درصد اعلام شده است.

ماکرون پیروزی خود را در انتخابات شروع فصل تازه‌ای در تاریخ فرانسه خواند.

در همین حال، مارین لوپن با تبریک به ماکرون و طرفدارانش، شکست را پذیرفته و گفت: مردم فرانسه ادامه وضع موجود را انتخاب کردند.

مارین لوپن در جمع حامیان خود نتایج انتخابات را برای حزبش اتفاقی تاریخی خواند و متعهد شد که به روند مبارزه برای پیروزی در انتخابات پارلمانی پیش روی فرانسه ادامه دهد. وی همچنین متعهد شد که حزبش گذاری عمیق را برای ایجاد نیروی سیاسی جدید تجربه کند.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد، نتایج دور دوم انتخابات به طوری مشخص نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان با پروژه وحشتناک راست افراطی مخالف بوده و حامی اتحادیه اروپا هستند.

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور کنونی فرانسه هم تلفنی پیروزی ماکرون را به او تبریک گفت. اولاند که از مردم فرانسه خواسته بود به ماکرون رأی دهند، نتیجه این انتخابات را نشانه تمایل مردم فرانسه به وحدت و انسجام دانست.

با اعلام اولین نتایج، مردم در پاریس بوق خودروها را به صدا درآوردند و طرفداران ماکرون به جشن و پایکوبی پرداختند.

مردم فرانسه از نخستین ساعات روز یکشنبه برای انتخاب رییس‌جمهور آینده این کشور درمیان تدابیر شدید امنیتی به پای صندوق‌های رأی رفتند تا امانوئل مکرون، نامزد میانه رو یا مارین لوپن، نامزد حزب راست‌گرای جبهه ملی را به کاخ الیزه بفرستند.

این اولین بار در تاریخ فرانسه بود که هیچ یک از دو نامزد در مرحله دوم رأی‌گیری به احزاب عمده چپ و راست تعلق نداشتند.

در حال تکمیل...



فرانسه ماکرون انتخابات نتایج اعلام نامزد مارین پیروزی رییس‌جمهور متعهد اولاند اولین ادامه تبریک تاریخ خواند امانوئل گزارش