برگزیده ها

مازندمجلس: به دنبال پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، رهبران کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی به این رویداد واکنش نشان دادند.

مازندمجلس: دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در صفحه توییتر خود ضمن تبریک به ماکرون در پی پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، نوشت: به مردم فرانسه به خاطر انتخاب مسیر آزادی،‌ برابری و برادری در مقابل سلطه اخبار جعلی تبریک می‌گویم.

در همین حال، سخنگوی صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد، آنگلا مرکل از انتخاب ماکرون استقبال کرده و این رویداد را یک پیروزی برای اروپایی متحدتر و روابطی بهتر میان پاریس و برلین دانسته است.

پیش‌تر سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه را به وی تبریک می‌گوید. این سخنگو خاطرنشان کرد: فرانسه یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان ما است و از این رو، به دنبال همکاری با رییس‌جمهوری جدید این کشور در طیف گسترده‌ای از اولویت‌های مشترک خواهیم بود.

از سوی دیگر، صادق خان، شهردار لندن نیز ضمن تبریک پیروزی ماکرون اعلام کرد که از وی حمایت می‌کند. شهردار لندن تصریح کرد: حدود سه یا چهار هفته پیش افتخار ملاقات با ماکرون را داشتم و تحت تأثیر وی قرار گرفتم. از نظر من، انتخاب فرانسوی‌ها بسیار واضح و در راستای حرکت کشورشان به سمت اروپایی است که اهمیت تکثرگرایی را درک می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که پیش از دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه گفته بود، مارین لوپن کاندیدای «قدرتمند» این انتخابات است، با انتشار توییتری به نتایج دور دوم این انتخابات واکنش نشان داد. رئیس‌جمهوری آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: پیروزی بزرگ امروز امانوئل ماکرون را به وی به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی فرانسه تبریک می‌گویم. بسیار مشتاق به همکاری با وی هستم.
فرانسه ماکرون انتخابات پیروزی تبریک ریاست‌جمهوری اعلام رئیس‌جمهوری شهردار همکاری آمریکا می‌کند بسیار امانوئل سخنگوی توییتر دونالد می‌گویم واکنش اروپایی انگلیس