برگزیده ها
مازندمجلس: یک جامعه‌شناس درباره محتوای مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با محوریت مسائل سیاسی و فرهنگی، گفت: ظاهرا برنامه‌ها، راهکارها و تعیین استراتژی‌ها جای خودش را به دوئل داده است و موجب شده که کاندیداهای ریاست جمهوری تلاش کنند که یگدیگر را بزنند.

به گزارش نامه نیوز محمد سالار کسرایی در گفت‌وگویی، ‌اظهار کرد: این‌که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تلاش کنند یکدیگر را بزنند، شایسته و برازنده جامعه‌ای خلاق نیست که پیشینه‌ی آن فرهنگی غنی است. اخلاق، بزرگترین فضیلتی است که خداوند به انسان هدیه کرده است و رعایت نکردن اخلاق می‌تواند در جهان انسانی، فجایعی را به بار آورد.

او ادامه داد: در برخی موارد، بدون آن‌که دادگاهی تشکیل یا جرم کسی مشخص شود، اتهام زده می‌شود! بازی با آبروی آدم‌ها کار شایسته‌ای نیست. اکنون به جای آن‌که کاندیداها اهداف و برنامه‌های خود را مطرح کنند، بیشتر به تخریب یکدیگر می‌پردازند.

این جامعه‌شناس به پرسشی مبنی بر این‌که وقتی کاندیداها با بی‌اعتمادی با یکدیگر صحبت و برخی کلماتی را که نباید، بارها از رسانه ملی تکرار می‌کنند،‌ مردم چطور می‌توانند به آن‌ها برای اداره کشور اعتماد کنند و انتخاب درستی داشته باشند؟ این‌گونه پاسخ داد: نبود اعتماد از منظر جامعه‌شناسی، محصول از بین رفتن سرمایه اجتماعی است. باید ببینیم سرمایه‌های اجتماعی این جامعه چطور تخریب شدند و از بین رفتند که براثر آن، نبود اعتماد ایجاد شده و افراد جامعه حتی در سطح سیاسی و نخبگان به یکدیگر اعتماد ندارند.

کسرایی اظهار کرد: پرداختن به این‌که چطور اعتماد، که یکی از ارکان مهم در سرمایه اجتماعی است، دچار اختلال می‌شود، یک بحث مفصل را می‌طلبد. به‌طور کلی فضای جامعه، فضایی تنش‌آلود از این نظر شده که هم مخالفان دولتِ مستقر و هم خود دولت، مجبورند در مقابل یکدیگر از الفاظی استفاده کنند که چندان شایسته یک جامعه اخلاق‌مدار و سالم نیست.

او با بیان این‌که از طرفی گفته می‌شود، علیه برخی مسوولان، بنرها و اعلامیه‌هایی در نقاط مختلف شهر نصب و در آن‌ها عنوان‌های ناشایستی به افراد نسبت داده شده است، گفت: این فضا، ‌رقابتی نیست بلکه تخریبی است. در فضای تخریب، هر کسی می‌تواند هر حرفی بزند. در فضای رقابت باید مردانگی، شرافت و راستگویی مبنای عمل قرار بگیرد که متاسفانه این فضا کمی مخدوش شده است.

این جامعه‌شناس درباره این‌که فکر می‌کنید تا چه اندازه در مناظره دوم که محوریت آن سیاسی و فرهنگی بود، به مسائل فرهنگی پرداخته شد؟ تصریح کرد: بسیار کم به موضوع فرهنگ پرداخته شد؛ حتی لائیک‌ترین جامعه‌ها نیز جوامع اخلاق‌مدار و فرهنگ‌مدار هستند. در جوامع لائیک، بنیان مستحکمی برای فرهنگ و حفظ آن جامعه وجود دارد؛ اما متاسفانه در کشور ما که به لحاظ تاریخی و اسلامی، غنای فرهنگی دارد، این موضوع به فضای رقابت منفی تبدیل می‌شود. از سوی دیگر، درباره این‌که کاندیداها چه برنامه‌هایی برای فرهنگ دارند، یا فضای فرهنگی که قدرت و قوت ما به همین نکته است، در دولت آینده چگونه می‌خواهد ترسیم شود و کاندیداها چه اهداف و راهبردی برای آن دارند، صحبتی نشد. 
فرهنگی این‌که جامعه اعتماد یکدیگر کاندیداها اجتماعی تخریب مناظره فرهنگ درباره جامعه‌شناس کاندیداهای ریاست جمهوری سیاسی اخلاق‌مدار افراد موضوع دارند جوامع پرداخته متاسفانه رقابت می‌تواند بزنند مسائل محوریت انتخابات کسرایی شایسته آن‌ها اهداف آن‌که اخلاق سرمایه