برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - احمدتوکلی در مصاحبه با روزنامه آرمان در باره انتخابات29 اردیبهشت پاسخ گفت.

مازندمجلس:

بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

* کاندیداهای انتخاباتی باید وعده‌هایی به مردم بدهند که امکان تحقق آن در آینده وجود داشته باشد. هنگامی که یک کاندیدا وعده‌ای را به مردم می‌دهد که قابل تحقق نیست این مساله باعث ناامیدی در سطح جامعه می‌شود. از سوی دیگر مردم احساس می‌کنند نظام دچار ناکارآمدی شده و توانایی تحقق وعده‌های خود به مردم را از دست داده است.

* انتقاد کاندیداها نسبت به یکدیگر باید با رعایت اخلاق و انصاف باشد و از مرز اخلاق عبور نکند. این مساله خود نوعی آموزش اخلاق سیاسی و انصاف به مردم است.

*هنوز کاندیدای نهایی اصولگرایان مشخص نیست و ممکن است آقای رئیسی نباشد. این احتمال وجود دارد که هر سه کاندیدای اصولگرا تا پایان انتخابات در صحنه حضور داشته باشند تا آرا تقسیم شود و انتخابات به مرحله دوم کشیده شود.

*آقای قالیباف فرد ریسک‌پذیری است و به همین دلیل خطر کرده و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 شرکت کرده است. در دنیای سیاست نمی‌توان برای کسی محدودیت ایجاد کرد. ایشان با روحیه جنگندگی‌ای که دارند تلاش کردند شانس خود را دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری امتحان کنند. به همین دلیل با حضور ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌توان برای ایشان آینده سیاسی روشنی در نظر گرفت. به هر حال دو روی سکه هر انتخاباتی شکست و پیروزی است و کسی که وارد این رقابت شده است به خوبی به عواقب حضور خود و احتمال پیروزی و شکست فکر کرده است. اگر آقای قالیباف در انتخابات شکست بخورد ممکن است دیگر در انتخابات بعدی حضور پیدا نکند. این مساله محتمل است. اما اینکه با شکست ایشان در انتخابات دنیا به آخر می‌رسد، به نظر من صحیح نیست.

*بنده در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 اعلام کرده‌ام که از هیچ ‌شخص خاصی حمایت نمی‌کنم و درباره کاندیدای موجود موضعگیری نخواهم کرد. اعلام عدم حمایت من شامل همه کاندیداهای موجود در رقابت‌های انتخاباتی می‌شود و مختص آقای قالیباف نیست.

*بر اساس مواضع اخیر جمنا چنین به نظر می‌رسد که آقای قالیباف و رئیسی هر دو تا پایان در صحنه انتخابات حضور خواهند داشت. دلیل این مساله نیز این است که اصولگرایان تلاش می‌کنند آرای خود را به صورت حداکثری در انتخابات کسب کنند تا بتوانند با آرایی که به دست می‌آورند در انتخابات به پیروزی برسند. اصولگرایان هم خود را برای انتخابات یک مرحله‌ای و هم برای دو مرحله‌ای شدن انتخابات مهیا کرده‌اند. به نظر من در جریان مقابل نیز باید همه کاندیدا‌ها حضور داشته باشند و هیچ‌کس صحنه انتخابات را ترک نکند. نکته مهم دیگر اینکه اگر آقای جهانگیری به سود آقای روحانی از انتخابات کناره‌گیری کنند همه آرای ایشان به آقای روحانی تعلق نمی‌گیرد و ممکن است به سمت دیگر کاندیداها نیز متمایل شود. البته بنده اگر قرار بود بین آقای روحانی و جهانگیری به یکی رأی بدهم به آقای جهانگیری رأی می‌دادم.

*اصولگرایان به دنبال این هستند در مرحله اول انتخابات حداکثر آرا را به دست بیاورند تا انتخابات به دور دوم کشیده شود و در مرحله دوم روی یک گزینه اجماع کنند. در نتیجه حضور آقای قالیباف و رئیسی در صحنه انتخابات تا پایان رقابت‌ها ضروری خواهد بود. اصولگرایان با برنامه‌ریزی وارد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند و به همین دلیل برای تمامی اتفاقات غیرمنتظره انتخابات برنامه‌ریزی کافی انجام داده‌اند.

*اگر اصولگرایان از قالیباف بخواهند که صحنه را به سود رئیسی ترک کند پاسخ مثبت خواهد داد.

 

302

 

 

انتخابات اصولگرایان قالیباف ریاست‌جمهوری رئیسی مساله پیروزی پایان کاندیدای جهانگیری اخلاق انتخاباتی روحانی مرحله می‌رسد اعلام رقابت‌های برنامه‌ریزی مرحله‌ای اینکه موجود حمایت باشند کاندیداها آینده کاندیداهای دنبال انصاف سیاسی سال96 کشیده احتمال نمی‌توان