برگزیده ها

مازندمجلس: از چندی قبل تصاویر کمک حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی که کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است، به نیازمندان منتشر می‌شود. فیلم‌های حضور این کاندیدا هم در منزل محرومان در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و قابل تامل آنکه چهره اهالی خانه نیازمند پوشانده نمی‌شود که این رفتا خلاف آموزه‌های اخلاقی در حفظ حرمت انسان‌ها به‌ویژه نیازمندان است.

مازندمجلس: «انسانی که دارای کرامت است هیچ‌زمانی ذلت را تحمل نمی‌کند»، «ما به‌دنبال تشکیل دولتی هستیم که کرامت یک فرد در همه شئونات جامعه رعایت شود. کرامت یک انسان این نیست که روزها به دنبال شغل بگردد و شب خجالت‌زده به خانه برگردد. در عین حال کرامت یک قرارداد ملی هم نیست که مردم در این قرارداد احساس عزت نداشته باشند»، «بیماران باید با کرامت درمان شوند» و. . . این اظهارات یک ماه اخیر یک کاندیدای ریاست‌جمهوری است که نام دولت خود را «کرامت و کار» انتخاب کرده است.

این اظهارات و نامی که حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی برای دولت احتمالی خود انتخاب کرده، از چند زاویه قابل بررسی است. نخست اینکه استراتژی او القای مشکل اشتغال در دولت یازدهم است که البته دولتمردان کنونی بارها با ارائه آمارها این ادعا را رد کرده‌اند و صد البته منکر مشکلات اقتصادی نیستند که ریشه در تحریم‌های فعال شده در زمان دولت قبل دارد.

کرامت در دیدگاه رئیسی و روحانی

اما فارغ از هدف زیر سوال بردن اقدامات دولت یازدهم باید به بخش دیگری از اهداف رئیسی برای تاکید بر کرامت انسان‌ها توجه کرد. «کرامت» در فرهنگ دهخدا چنین معنا شده است: «سخاوت و جوانمردی و نواخت و احسان و بزرگواری و بخشندگی و داد و دهش و بزرگوار داشتن کسی»، اما مدعیانی که شعار کرامت انسانی سر می‌دهند، در عملکرد چگونه هستند؟ اگر مدعیان توجه به کرامت انسانی مدعی آن هستند که دولت یازدهم آن‌چنان که لازم بود کرامت انسانی را مورد توجه قرار نمی‌دهد، لازم است کمی به حافظه خود رجوع کنند و به یاد بیاورند که دکتر حسن روحانی بیان کرد: «اولین وظیفه ما در قبال مردم احترام به شخصیت و جایگاه و کرامت مردم است. کرامت انسانی را خدا به انسان‌ها داده و این کرامت مقدم بر دین است. کرامت همه باید حفظ شود. ما مردم خوب و وظیفه شناسی داریم.» اما شعار کرامت رئیسی در اوج فعالیت‌های انتخاباتی به چه معناست؟

کرامت انتخاباتی، به چه قیمت؟

از چندی قبل تصاویر کمک حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی که کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است، به نیازمندان منتشر می‌شود. فیلم‌های حضور این کاندیدا هم در منزل محرومان در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و قابل تامل آنکه چهره اهالی خانه نیازمند پوشانده نمی‌شود که این رفتا خلاف آموزه‌های اخلاقی در حفظ حرمت انسان‌ها به‌ویژه نیازمندان است. در آیه 264 سوره بقره تصریح شده که خداوند کساني که انفاق خود را با منت گذاشتن و آزار رساندن و يا ريا از بين مي‌برند، مصداق کفر دانسته است. رئیسی بار دیگر عنوان کرده است: «آمده‌ام که فقر مطلق، فساد و بیکاری را از بین ببرم» اما نمایش چهره نیازمندان راهکار خوبی برای از میان بردن فقر است یا سبب آسیب‌های اجتماعی در اقشار نیازمند می‌شود؟ رئیسی بر این مولفه تاکید دارد که خودش هم «دوره طلبگی عرقچین سبز به‌سر می‌گذاشته و پول كتاب‌هایی را كه لازم داشته، با دستفروشی یا کارهای دیگر به دست می‌آورده است». درآمد پایین رئیسی در دوران طلبگی دلیل خوبی برای کمک علنی به نیازمندان نیست و بیش از همه تداعی‌کننده برنامه‌ای برای جذب آرای انتخابات ریاست‌جمهوری است که اگر چنین باشد، نتیجه عکس دارد.

ستاد «سلام بر ابراهیم(ع)» یعنی چه؟

از سوی دیگر روز گذشته تصویری از حکم علی نیکزاد، رئیس ستاد مرکزی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی برای راه‌اندازی ستاد مردمی در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. نام این ستاد «سلام بر ابراهیم(ع)» است. قید علیه‌السلام تلاش برای مشابهت‌سازی بین رئیسی و حضرت ابراهیم(ع) را به ذهن متبادر می‌کند. این اقدام هم از سوی کارشناسان سیاسی و مذهبی مورد نکوهش قرار گرفته است، چرا که معتقدند استفاده از باورهای دینی جامعه برای پیروزی در انتخابات نتایج خوبی ندارد و باید به‌جای این نامگذاری‌ها به منش و روش ائمه رجوع شود؛ مانند نحوه کمک رسانی آنها به نیازمندان تنها با نیت رضای خدا و حفظ جامعه از آسیب‌های اجتماعی. در دولت گذشته هم برخی قصد چنین رفتارهایی را داشتند که همگان شاهد بودند چگونه با رویگردانی جامعه مواجه شدند. چنین نامگذاری‌هایی همراستا با وعده‌های غیرعملی است؛ از جمله همین وعده رئیسی مبنی بر 3 برابر کردن یارانه افراد فقیر و نیازمند! این اظهارات در حالی است که منبع تامین اعتبار افزایش یارانه مشخص نیست و از سوی دیگر رئیس مجلس اشاره داشته که افزایش یا کاهش یارانه از اختیارات دولت نیست و مجلس در این زمینه تصمیم‌گیر است.

در نهایت. . .

در نهایت کمک به نیازمندان و وعده افزایش یارانه آنها درمانی برای بهبود وضعیت این قشر نیست و تنها باید صادقانه و بدون رویاهای نجومی با مردم سخن گفت تا کاندیداهایی مجبور نباشند در هنگامه انتخابات به سر دادن شعارهای غیر عملی بپردازند که موجب می‌شود سطح توقع جامعه افزایش پیدا کرده و نارضایتی در آنها ایجاد شود.

کرامت رئیسی ابراهیم نیازمندان انسانی جامعه انتخابات افزایش اجتماعی یارانه انسان‌ها انتخاباتی یازدهم نیازمند اظهارات حجت‌الاسلام ریاست‌جمهوری نهایت آسیب‌های طلبگی گذشته تاکید کاندیدای قرارداد البته چگونه وظیفه شبکه‌های