برگزیده ها
داعش مانع همکاری ایران و عراق شد/ اولین اجلاس بین‌المللی گرد و غبار تیرماه در تهران برگزار می شود

مازندمجلس: رئیس سازمان محیط زیست اقدامات دولت در استان خوزستان برای مقابله با ریزگردها وکاهش آلودگی هوا را تشریح کرد.

مازندمجلس: رئیس سازمان محیط زیست اقدامات دولت در استان خوزستان برای مقابله با ریزگردها وکاهش آلودگی هوا را تشریح کرد.

معصومه ابتکار در گفت و گو با خبرنگار دولت ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که عمر دولت یازدهم در دور اول رو به پایان است و هنوز انتظار برای کاهش آلودگی هوا و ریز گردهای خوزستان وجود دارد،  دولت تا چه میزان در حل  این مشکل موفق بوده  و چه پاسخی برای مردم این منطقه دارد گفت: از نخستین روز خوزستان یکی از مهم‌ترین کانون های توجه دولت یازدهم بوده و هست، اقداماتی نیز برای بهبود وضعیت این شهر انجام دادیم. دولت با پیگیری های مستمر خود توانست رودخانه کارون را احیا کند و شرایط این رود را بهبود بخشد.

او ادامه داد: علاوه بر اقدامات در کارگروه‌ها، دو جلسه خاص موضوع خوزستان در سطح ملی در شورای عالی آب برای احیای کارون صورت گرفت.

رئیس سازمان محیط زیست نیز همچنین عنوان کرد: برای کاهش آلودگی های خوزستان اقدامات بسیار زیادی انجام شده است، زمانی واحدهای صنعتی و بیمارستانی فاضلاب خود رابه این رودخانه می‌ریختند که  با پیگیری‌های مداوم و برخوردهای قانونی  از بستر این رودخانه دور شدند.

او خاطر نشان کرد: حق آب کارون برای دولت یازدم بسیار مهم است،بر اساس ارزیابی‌های محیط زیستی مجوز سدسازی‌ها و انتقال آب از سرشاخه‌های کارون داده نمی شود حتی اگر این انتقال آب بر پایه مسائل سیاسی باشد.

ابتکار تاکید کرد: مجوز برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون باید بر اساس محیط زیست باشد آن هم در صورتی که هدف تامین آب شرب باشد.

او با اشاره به این که دولت یازدهم تمام تلاش خود را به کار گرفته  تا مشکلات خوزستان را بر طرف کند، گفت: متاسفانه در دولت قبل اقداماتی صورت گرفت که باعث به خطر افتادن محیط زیست خوزستان و رودخانه کارون شد.

او در ادامه یادآور شد: بارها سازمان محیط زیست  به دولت گفته بود که سد گتوند نباید آب‌گیری شود  اما متاسفانه دستور آبگیری صادر شد و امروز مشاهده می کنیم که فاجعه‌ای رخ داده است.

رئیس سازمان محیط زیست به دیگر مشکلات مردم خوزستان اشاره و اظهار داشت: مثلاً در اولین باران ما با 27 هزار بیمار  با ناراحتی تنفسی و آسم روبرو شدیم که به اورژانس بیمارستان های این شهر انتقال داده شدند، ما این جریان را تحت بررسی قرار دادیم و در نهایت به عامل اصلی آن یعنی درختان کنوکارپوس رسیدیم که با همکاری شهرداری، شورای شهر و استانداری و براساس کار کارشناسی این درختان هرس شدند زیرا با گرده افشانی خود باعث ناراحتی تنفسی برای حدود 30 هزار نفر شدند.

او در ادامه افزود: علاوه بر این اقداماتی که گفته شد یک برنامه جامع برای کاهش آلودگی خوزستان داریم. در حال حاضر در اهواز، خرمشهر و آبادان بنزین و گازوئیل یورو4 توزیع می‌شود، واحدهایی که باعث مشکلات و آلودگی می‌شوند در مواقعی فعالیتشان  متوقف می‌شوند. مثل یک واحد فناوری که 30 هزار بشکه نفت تولید می کرد و ما آن را متوقف کردیم.

ابتکار با اشاره به طرح آماک گفت: با اجرایی شدن آماک توانستیم بسیاری از آلاینده‌ها را کنترل کنیم این طرح کمک بسیار زیادی به ما در کاهش آلودگی خوزستان کرد.اقدام بعدی گاز سوز کردن نیروگاه رامین بود که در دراز مدت قطعا تاثیراتش را خواهید دید.

رئیس سازمان محیط درباره ریزگردها که سال گذشته مشکلات فراوانی را برای مردم اهواز و خوزستان به وجود آورده است گفت: گرد و غبار مسئله‌ای بود که دولت از ابتدای تشکیل شدنش برروی آن بسیار تاکید داشت ما در این مورد رویکردهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم.

او در ادامه با اشاره به احیای تالاب هورالعظیم عنوان کرد: با همکاری وزارت نیرو توانستیم چهار و نیم میلیارد مترمکعب آب شیرین را از کرخه وارد چرخه کنیم که گردشگران وناظران بین‌المللی بیش از 78 درصد به این امر گواهی می دهند.

او تاکید کرد: در حال حاضر هورالعظیم دیگر کانون گرد و غبار نیست. علاوه براقداماتی که گفته شد سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی هشت هزار هکتار نهال برای جلوگیری ازسیلاب کاشت. همچنین سه هزار هکتار نیز در منطقه رامشیر و جنوب به باغات اضافه شد. شرایط بسیار دشواری را ما در خوزستان داشتیم که خوشبختانه برطرف شد.

ابتکار درباره انتقال ریزگردها از خاک عراق به ایران عنوان کرد: مسئله عراق و ریز گردها  از همان ابتدای سال  92 برای دولت بسیار حائز اهمیت بود ، من به بغداد رفتم تا تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنم که دو موشک در فرودگاه خورد و مانع از انجام این کار شد. دولت عراق به ما قول مساعدت داد اما متاسفانه با ورود گروهک‌های تکفیری و داعش آن‌طور که باید به این مسئله رسیدگی نشد.

او همچنین گفت: دو ماه پیش مکاتبه‌ای را با رئیس جمهور عراق، نخست‌وزیر و رئیس سازمان محیط زیست این کشور انجام دادم. قرار است 200 هکتار در قالب طرح‌های آموزشی و اجرایی در عراق به وجود بیاوریم. این کار بسیار مهمی بود.مسئله گرد و غبار در سازمان ملل یکی از مسائل مهمی بود که قطعنامه برای آن صادر شد. قرار است امسال اولین اجلاس سازمان گرد و غبار تیرماه در تهران برگزار شود.

خوزستان بسیار آلودگی کارون ابتکار انتقال رودخانه اشاره ادامه مشکلات همچنین اقداماتی تاکید علاوه یازدهم هکتار اولین همکاری مسئله بین‌المللی متاسفانه عنوان ریزگردها اقدامات تنفسی درختان اهواز توانستیم داشتیم هورالعظیم وزارت ابتدای گذشته اجرایی ناراحتی درباره می‌شوند احیای برگزار منطقه تهران تیرماه ایلنا اجلاس کانون بهبود زیادی سرشاخه‌های شورای شرایط دادیم مسائل