برگزیده ها
معاون وزیرراه وشهرسازی: آمادگی خرید تمام ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان را داریم

مازندمجلس: تهران- ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمام ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان را خریداری کند.

مازندمجلس: «خیرالله خادمی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: تولید آزمایشی ریل ملی در ذوب آهن اصفهان آغاز شده، اما هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون احداث 3 هزار و 500 کیلومتر خط آهن در کشور در دست اجراست، گفت: به علت کمبود ریل مورد نیاز بسیاری از پروژه های ریل گذاری در کشور متوقف شده بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: برای توسعه حمل و نقل ریلی امروز به طور میانگین روزانه بیش از 5 کیلومتر در کشور ریل گذاری می شود و ما از تولید ریل ملی بسیار خوشحال هستیم و آمادگی داریم برای پروژه های خود از ریل ملی استفاده کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سال گذشته هندی ها خرید 2 هزار کیلومتر ریل برای ایران را با فاینانس تامین مالی کردند و هم اکنون با ورود این ریل ها پروژه های ریلی کشور بسرعت در حال انجام است تا بتوانیم در آینده 5 مرکز استان را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.
خادمی با بیان اینکه در دنیا 5 یا 6 کشور تولیدکننده ریل هستند، گفت: هرگونه سرمایه گذاری در این زمینه باید صرفه اقتصادی داشته باشد و چون دولت تدبیر و امید توسعه شبکه ریلی کشور را در دستور کار خود قرار داده و مترو کلانشهرها به ریل نیاز زیادی دارند، لذا تولید آن در کشور برای ما اهمیت زیادی پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: زمانی که در کشور سالیانه 200 کیلومتر خط آهن ساخته می شد، سرمایه گذاری در این زمینه برای کشور صرفه اقتصادی نداشت، اما هم اکنون توسعه مترو شهری و شبکه ریلی کشور مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید است و این امر توجیه اقتصادی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار داشت: خوشبختانه با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز تولید آزمایشی ریل در کشور آغاز شده و ما آمادگی داریم تمام ریل تولید انبوه ذوب آهن را خریداری کنیم.
به گزارش ایرنا، احداث خط راه‌آهن تهران - همدان به طول 267 کیلومتر در سال 1383 و در سفر مقام معظم رهبری به استان تصویب شد، اما سال‌های بعد از اولویت اساسی دولت نهم و دهم برخوردار نشد و عملیات احداث آن پس از مدتی کند و متوقف شد.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی کشور توسط وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و با تامین منابع مالی مورد نیاز این خط آهن با ریل گذاری بسرعت تکمیل شد.
سال گذشته تکمیل راه آهن تهران - همدان به دستور رئیس جمهوری قرار شد به سرعت و با تامین منابع مالی مورد نیاز در اسرع وقت به بهره برداری برسد و از ابتدای سال جاری تاکنون به طور میانگین بیش از 1500 متر در این مسیر ریل گذاری شده است تا این مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شود.
متعاقب آن با سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه 2 هزار میلیارد ریال( 200 میلیارد تومان) اعتبار برای این پروژه درنظر گرفته شد که همان ابتدای کار 700میلیارد ریال(70 میلیارد تومان) و در تعطیلات نوروزی هم 300 میلیارد ریال( 30 میلیارد تومان) و سپس 200 میلیارد ریال(20 میلیارد تومان) دیگر اعتبار تخصیص داده شد که این نشانگر اولویت این پروژه اساسی برای دولت و منطقه بود.
با ادامه ریل گذاری این خط آهن ، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونان این وزارتخانه 15 روز پیش برای بازدید از عملیات ریل گذاری این خط آهن به استان همدان سفر کردند تا زمینه افتتاح رسمی این مسیر ریلی توسط رئیس جمهوری آماده شود.
عباس آخوندی در این بازدید به انتقال ایستگاه راه آهن به داخل شهر همدان تاکید کرد و افزود: در این راستا ضروری است در شهرهای ریل پایه به جهت اینکه مردم بتوانند از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنند ایستگاه همدان در داخل شهر همدان و در کنار پایانه مسافربری احداث شود تا مردم بتوانند از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنند و پس از پیاده شدن از اتوبوس از قطار نیز استفاده کنند.
در حالی که تحریم های ظالمانه علیه ایران، توسعه حمل و نقل ریلی را با چالش هایی متعدد روبرو کرده بود اجرایی شدن برجام گشایش های فراوانی را در این حوزه ایجاد کرد و اتصال خط آهن همدان به راه آهن تهران، ملموس ترین و مهم ترین دستاوردهای برجام را برای مردم استان همدان رقم زد.
طرح راه آهن تهران - همدان - سنندج که بخش تهران - همدان آن امروز به بهره برداری می رسد، به صورت یک خطه، با ویژگی حرکتی 160 کیلومتر بر ساعت برای قطار مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطار باری طراحی شده و قرار است در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور کند و فاصله زمانی همدان تا پایتخت را به 2 ساعت کاهش دهد.
طرح احداث راه آهن تهران - همدان - سنندج یکی از طرح های مهمی بود که به علت تحریم های حاکم بر کشور و نبود امکان خرید ریل، بیش از 10 سال معطل مانده بود اما به برکت برجام جان دوباره گرفت و امروز توسط رئیس جمهور افتتاح می شود.
بدون شک سفر با قطار علاوه بر امنیت بیشتر، جذابیت بیشتری برای مسافران و گردشگران دارد، به حفظ محیط زیست کمک می کند، حوادث و تلفات جاده ای را کاهش می دهد، جابه جایی و حمل بار را در شرایط ایمن انجام داده و به توسعه شهرها و رشد گردشگری و کاهش بار ترافیک کمک می کند.
این فواید سفر با قطار در کنار مزیت های متعدد دیگر، لزوم توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و افزایش خطوط راه آهن را به عنوان یک ضرورت ملی دوچندان کرده و توجه به آن یکی از سیاست های جدی دولت تدبیر و امید بوده است، اما در شرایطی که تحریم های اعمال شده علیه ایران این امکان را سلب کرده بود با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها در زمینه حمل و نقل ریلی گشایش های فراوانی صورت گرفت .
با تلاش دولت تدبیر و امید هم اکنون 838 کیلومتر خط آهن آماده بهره برداری شده است که خط آهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر ، خط آهن تهران - همدان به طول 267 کیلیومتر ، خط آهن ملایر کرمانشاه به طول 175 کیلومتر ، خط آهن مهاباد - ارومیه به طول 98 کیلومتر و خط آهن میانه - بستان آباد به طول 134 کیلومتر در حال آماده شدن برای افتتاح است.
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهاهای حمل و نقل کشور می گوید، اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید عنوان و ابراز امیدواری می کند تابستان امسال خط آهن قزوین - رشت به بهره برداری برسد.
خادمی، تکمیل خط آهن کرمانشاه - ملایر به طول 175 کیلومتر و مهاباد - ارومیه به طول 98 کیلومتر و میانه - بستان آباد به طول 134 کیلومتر برای اتصال تبریز به این خط آهن را از مهم ترین اولویت های دولت اعلام کرد که در سال جاری به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهاهای حمل و نقل اظهارداشت: هم اکنون ریل گذاری خط آهن ارومیه در استان آذربایجان غربی به 60 کیلومتری ارومیه رسیده است و این خط آهن براساس برنامه ریزی های انجام شده تا آخر تیرماه آماده بهره برداری می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: پس از اتصال این پنج استان به شبکه ریلی کشور ، 3 استان دیگر به ترتیب سنندج، اردبیل و بوشهر به شبکه حمل و نقل ریلی کشور دراولویت قرار دارند.
به گفته وی، توسعه شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و شهرهای ریل پایه به یک استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران تبدیل شده است.
برقی کردن یک هزار و 466 کیلومتر خطوط ریلی به ارزش تقریبی 4.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی (خط ریلی اصفهان ـ اهواز به طول 540 کیلومتر و تهران- مشهد به طول 926 کیلومتر)، احداث 3075 کیلومتر خطوط ریلی به ارزش تقریبی 7 میلیارد یورو از محل فاینانس، گسترش خطوط ریلی حومه ای تهران ، شرووع عملیات اجرایی طرح اتصال بندر چابهار (به عنوان بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی) جهت افزایش بار ترانزیت از کشورهای آسیای میانه، اعتباری طرح احداث راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا جهت رونق ترانزیت از طریق کشور آذربایجان، اتمام عملیات اجرایی طرح راه آهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از کشور ترکمنستان و قزاقستان وتسریع در عملیات اجرایی طرح راه آهن سنگان ـ هرات جهت انتقال بارهای ترانزیتی کشور افغانستان از جمله اقدام های دولت یازدهم درحوزه حمل ونقل ریلی است.
هم اکنون طول خط آهن کشور به حدود 11 هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد در پایان 1404 طول شبکه ریل کشور به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد و بخش زیادی از بار و مسافر از جاده به روی ریل منتقل شود.
قرار است در چشم انداز 1404 بیش از 30 درصد بار و 20 درصد مسافر کشور با شبکه حمل ونقل ریلی جابجا شوند و یکی از برنامه های مهم و اولویت دولت توسعه شبکه حمل ونقل ریلی در کشور است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**1561** خبرنگار: ایرج منصوری**انتشار:مژگان توانا

کیلومتر همدان توسعه استان گذاری تهران میلیارد احداث تدبیر اکنون اتصال اولویت تولید برداری اجرایی شهرسازی اقتصادی عملیات پروژه معاون خادمی آماده ایرنا ارومیه سنندج برجام زمینه تومان مدیرعامل استفاده اصفهان میانه داریم تکمیل آمادگی عنوان برنامه قزوین افزایش جمهوری افتتاح امروز شهرهای اظهار سرمایه اینکه دستور انتقال تحریم زیادی تامین زیربناهای امکان فراوانی ایجاد گشایش ملایر تقریبی رسیده ترانزیت ترانزیتی مسافر آذربایجان زیربناهاهای کرمانشاه مهاباد متوقف بستان متعدد بازدید زمانی پایان انبوه خیرالله دارند خبرنگار فاینانس بسرعت آزمایشی افزود اساسی اقدام همراه گذشته ایستگاه بتوانند آخوندی ادامه منابع ابتدای میانگین اعتبار ترکیبی