برگزیده ها
افتتاح راه آهن همدان بدون ایستگاه/ خط آهن به شهر نرسید/ تکمیل بخش اعظم مسیر در دولت قبل‌

مازندمجلس: در حالی امروز خط‌آهن تهران-همدان توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد که هنوز ایستگاه‌های مسیر تکمیل نشده‌ است ضمن آنکه این مسیر تا ایستگاه باری همدان در خارج شهر ساخته شده است و برای اتصال شهر همدان به خط‌آهن، باید ادامه مسیر و ایستگاه راه‌آهن در داخل شهر ساخته شود.

مازندمجلس:، عملیات احداث راه‌آهن تهران-همدان به طول 265 کیلومتر از چندین سال پیش و در دولت قبل‌ آغاز شد‌.

دولت یازدهم این پروژه را با پیشرفت فیزیکی 100 درصدی عملیات زیرسازی و روسازی 25 درصدی تحویل گرفت و امروز آن را تا ایستگاه راه‌آهن همدان (ایستگاه باری) که در فاصله 10چند کیلومتری شهر همدان است، افتتاح ‌کرد.

البته این پروژه هنوز تکمیل نشده است و باید از این ایستگاه باری تا پایانه اتوبوسرانی شهر همدان، خط‌آهن ساخته شده و ایستگاه جدید مسافری ریلی در این پایانه ساخته شود در غیر این صورت‌ مسافران باید مسیری طولانی مدت را از ایستگاه تا داخل شهر طی کنند.

مکان ایستگاه فعلی راه‌‌آهن همدان در دولت قبل‌ با فاصله از شهر همدان جانمایی شد و در این دولت قرار شد پس از ساخت ایستگاه اصلی راه‌آهن همدان در پایانه اتوبوسرانی این شهر و تکمیل خط تا این پایانه، ایستگاه فعلی به ایستگاه باری تبدیل شود بنابراین برای تکمیل راه‌آهن تهران-همدان باید ادامه خط‌آهن تا همدان ساخته ‌و ایستگاه راه‌آهن‌ مسافری نیز در این شهر احداث شود.

‌‌وزیر راه و شهرسازی در این‌باره می‌گوید: هدف‌گذاری ما توسعه حمل و نقل ترکیبی و شهرسازی ریل‌پایه است در این راستا ضروری است که ایستگاه راه‌آهن در داخل شهر احداث شود ضمن آنکه با دیگر مدل‌های حمل و نقلی نظیر ناوگان عمومی جاده‌ای، حمل و نقل ترکیبی تشکیل دهیم.

بنا به گفته عباس آخوندی‌ ایستگاه راه‌آهن همدان در آینده داخل شهر و کنار پایانه اتوبوسرانی این شهر منتقل می‌شود،‌ با تکمیل ایستگاه راه‌آهن همدان، مسافران اتوبوس می‌توانند بلافاصله پس از پیاده شدن از اتوبوس، از طریق سیستم حمل و نقل ریلی به دیگر مقاصد خود سفر کنند.

البته پیش از این و در تاریخ 24 فروردین‌ماه امسال، جبارعلی ذاکری، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن هم در این‌باره گفته بود:‌ تا اواسط اردیبهشت‌ماه امسال خط‌آهن تهران-همدان تکمیل می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم ایستگاه‌های مسیر را تا پایان خرداد بسازیم و پروژه ابتدای تیرماه آماده تحویل به راه‌آهن باشد.

به گزارش فارس در راه‌آهن تهران-همدان‌‌ سرعت قطارهای مسافری طراحی شده‌ 160 کیلومتر بر ساعت است اما به دلیل وجود قوس‌های بزرگ در مسیر امکان افزایش سرعت تا 200 کیلومتر بر ساعت وجود دارد، همچنین برای قطار‌های باری سرعت 120 کیلومتر در ساعت‌ طراحی شده است.

راه‌آهن تهران-همدان به طول 265 کیلومتر شامل 5 ایستگاه است که از ایستگاه راه‌آهن تهران شروع می‌شود و در ادامه به ایستگاه راه‌آهن ساوه، نوبران، فامنین و همدان می‌رسد.

بنابر‌این گزارش در حال حاضر ایستگاه راه‌آهن ساوه در این مسیر ریلی حدود 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هزینه تکمیل آن 9.5 میلیارد تومان است.

ایستگاه‌های نوبران و فامنین در مسیر ریلی تهران-همدان در مرحله برگزاری مناقصه است و 35 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

همچنین ایستگاه همدان (ایستگاه فعلی که قرار است به ایستگاه باری تبدیل شود) با 33 درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است که قرارداد آن شامل محوطه و ایستگاه 43 میلیارد تومان است.

از مزایای اجرای این پروژه‌ افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر در کشور به میزان دو میلیون نفر و افزایش ظرفیت حمل بار به میزان چهار میلیون تن اشاره کرد. ‌

کوتاه شدن مسیر و تسهیل ترانزیت بار و ترابری و تسهیل در انتقال زائران عتبات عالیات از مرز خسروی به تهران از طریق همدان از دیگر مزایای این خط‌آهن است.‌

کاهش 180 دقیقه‌ای زمان سفر، کاهش 125 میلیارد ریالی آلاینده‌های سوختی و کاهش 312 میلیارد ریالی خسارات ناشی از سوانح ‌رانندگی از دیگر مزایای اجرای این پروژه خواهد بود

راه‌آهن تهران- همدان از شهرهای‌ رباط‌کریم، ساوه، نوبران و فامنین هم می‌گذرد و دارای‌ 35 پل خاص به طول‌ 1640 متر است.

بنابراین گزارش امروز قرار است ‌وزیر راه و شهرسازی احداث ایستگاه راه‌آهن داخل شهر همدان را کلنگ‌زنی ‌کند.

ایستگاه همدان راه‌آهن تهران تکمیل پایانه کیلومتر میلیارد خط‌آهن گزارش پروژه احداث اتوبوسرانی تومان مسافری مزایای ساخته فیزیکی افزایش پیشرفت فامنین نوبران شهرسازی طراحی همچنین میزان تسهیل ریالی میلیون ایستگاه‌های ظرفیت اجرای مسافران فاصله البته امروز تحویل عملیات درصدی افتتاح تبدیل ترکیبی اتوبوس توسعه این‌باره بنابراین ادامه امسال