برگزیده ها

مازندمجلس: مردم فرانسه در مهمترین انتخابات تاریخ این کشور با عبرت از پدیده ترامپ در آمریکا و برگزیت در بریتانیا و با درک شرایط فرانسه و اتحادیه، رئیس جمهور میانه رو را به کاخ الیزه فرستادند.

مازندمجلس: خدیجه غبیشاوی، کاخ الیزه در انتظار ورود جوان ترین رئیس جمهورطول تاریخ این کشور است، امانوئل مکرون، شگفتی ساز جنجالی ترین انتخابات ریاستجمهوری فرانسه شد تا خطر روی کار آمدن یک رئیس جمهور افراطی از بیخ گوش اروپا ردشود.

مکرون میانه رو 39 ساله کهتوانست در مهم ترین و جنجالی ترین رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه شگفتیساز شود، پس از پیروزی در جمع هوادارنش گفت: «اروپا وجهان انتظار دارند که ما از آزادی دفاع کنیم و مظلومان را مورد حمایت قرار دهیم.جهان در انتظار دنیایی انسانی تر، امیدوارتر و امن تر است، جهانی با رشد اقتصادیبهتر، عادلانه تر و پاک تر.»

امانوئل مکرون، که با حزب نوپایش پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوریفرانسه گذاشته بود، توانست در چند ماه اخیر نگاه های زیادی را متوجه خود کند و پساز پیروزی در دور نخست انتخابات حمایت های جدی تری را کسب کند، حمایت هایی از سویفرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه تا رهبران اروپایی و اتحادیه. مکرون در حالیتوانست با پسوند میانه رویی در این انتخابات پیروز شود که رقیب تندرواش نتوانستبیشتر از 35 درصد از آرا را در اختیار بگیرد.

اما مردم فرانسه چرا به امانوئل مکرون رای دادند؟ سوالی که پاسخ آن رامی توان در بررسی وعده های انتخاباتی مکرون، شرایط حال حاضر فرانسه و اروپاو حوادث اخیر جهان جستجو کرد.

نخستین دلیل این است که مردم فرانسه نتوانستند پس از دو تجربه ترامپ درآمریکا و برگزیت در بریتانیا به مارین لوپن و احزاب سنتی فرانسه اعتماد کنند، لوپن از ابتدای راه اندازی کمپین تبلیغاتی اش سازِ خروج از اتحادیه اروپا و فرگزیترا کوک کرده بود؛ لوپن مواضع سرسختانه ای در قبال مهاجران اتخاذ کرده بود و تااندازه زیادی یادآور پدیده ترامپ در آمریکا و بهت برگزیت در بریتانیا بود.

جاییکه مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه گذشته میان هیلاری کلینتون وزیرخارجه اسبق و دونالد ترامپ، بیزینس من پولدار، تصمیم گرفتند ادامه راه باراکاوباما را پایان دهند و کسی را انتخاب کنند که وعده ساختن دیوار و اخراج مهاجران رامطرح می کرد و پس از ریاست جمهوری با اتحاذ تصمیماتی غیرقانونی در آمریکا و خارجاز این کشور جنجال ساز شد. برگزیت نیز نمونه دیگری برای عبرت گرفتن مردم فرانسهبود، جایی که در میان بهت و ناباوری نتیجه رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیهاروپا مثبت بود و این کشور مقدمات خروج از این بلوک را اکنونسپری می کند.

مردم فرانسه بی شک دریافتند عدم حضور در انتخابات می تواند بهت وناباوری همانند برگزیت برای آنها به همراه داشته باشد از سوی دیگر انتخاب رئیس جمهوری با شعارهایافراطی می تواند بیش از گذشته این کشور را نه در مسیر ثبات و آرامش بلکه واردمرحله بحرانی تری کند.



دومین دلیل این است که مکرون میانه رو توانست با چهره جدیدی که ازفرانسه و آینده این کشور به مردم نشان دهد، اعتماد آنها را برای تغییر به خودجلب کند، رئیس جمهور جوان که توانست بالاتر از همه نامزدهای احزاب سنتی فرانسهقرار بگیرد در حالی تا یک هفته دیگر وارد کاخ الیزه می شود و کار خود را رسما آغازمی کند که به دلایل متعددی شگفتی ساز و پدیده این انتخابات لقب گرفته است.

مکرون در عرصه اقتصاد، سیاست سوسیال-لیبرالمبتنی بر تجارت و بازار آزاد، کاهش مالیات شرکت‌های بزرگ، کاهش هزینه‌های عمومی وپزشکی، توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر و حمایت از شرکت‌های نوین دیجیتال را دنبال میکند. وی پس از پیروزی در جمع حامیانش گفت: اروپا و جهان انتظار دارند که ما از آزادیدفاع کنیم و مظلومان را مورد حمایت قرار دهیم. جهان در انتظار دنیایی انسانی تر، امیدوارترو امن تر است، جهانی با رشد اقتصادی بهتر، عادلانه تر و پاک تر.»

مکرون از سیاست درهای باز در قبال مهاجرینو پناهندگان همانند آنچه آنگلا مرکل در آلمان پی گرفته حمایت می‌کند. مکرون ازدخالت نظامی در سوریه حمایت و از سوی دیگر معتقد به گفت وگو با بشار اسد برایکناره گیری وی از قدرت است.

دلیل سوم را می توان شرایط متفاوت وبحرانی اروپا و فرانسه در عرصه های مختلفخواند که مهمترین آن وضعیت اقتصادی و مبارزه با تروریسم است، نرخ بیکاری درفرانسه به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است و چالش اقتصاد یکی ازمهمترین بخش های تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به خوداختصاص داده بود،جایی که مکرون حمایت از شرکت های بزرگ و ممانعت از پرداخت مالیات از سوی آنها و ازسوی دیگر کاهش خدمات پزشکی را دنبال می کرد.

تروریسم نیز چالش اصلی و مهم چند سال اخیراروپا به شمار می رود تا جایی که تاکنون ده ها حمله تروریستی پایتخت های اروپاییاز جمله پاریس و دیگر شهرهای فرانسه را هدف قرار داده است. از این رو مردم فرانسهبه دنبال انتخاب رئیس جمهوری بودند که ضمن در پیش گرفتن سیاست درهای باز به رویمهاجران، در مبارزه با تروریسم همراه و همگام با جامعه بین المللی حرکت کند وامنیت فرانسه را بیش از گذشته تامین کند.


فرانسه مکرون انتخابات حمایت جمهوری انتظار ریاست اروپا برگزیت سیاست توانست ترامپ آمریکا گذشته بریتانیا دنبال جمهور امانوئل میانه تروریسم پیروزی الیزه درهای گرفتن تواند مبارزه همراه مالیات شرکت‌های اقتصادی اقتصاد پدیده گرفته همانند اتحادیه دارند مظلومان دنیایی انتخاباتی جنجالی متفاوت شگفتی انسانی جهانی احزاب اعتماد شرایط بگیرد عادلانه زیادی مهاجران