برگزیده ها
منتقدین به برنامه‌های گازرسانی دولت یازدهم ناآگاهند

مازندمجلس: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: استفاده بیشتر از گاز یعنی اینکه گاز جایگزین سوخت میان تقطیر شده و می‌توانیم مازوت و گازوئیل بیشتری استفاده کنیم چرا که گازی را که در مخازن مشترک بوده و کشورهای همسایه از آن برداشت می‌کردند در جهت تولید ثروت ملی بهره‌برداری کردیم.

مازندمجلس: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: استفاده بیشتر از گاز یعنی اینکه گاز جایگزین سوخت میان تقطیر شده و می‌توانیم مازوت و گازوئیل بیشتری استفاده کنیم چرا که گازی را که در مخازن مشترک بوده و کشورهای همسایه از آن برداشت می‌کردند در جهت تولید ثروت ملی بهره‌برداری کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست حاشیه‌ای سومین روز از نمایشگاه نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر در سراسر دنیا یکی از اهداف این است که نیروگاه‌ها به گاز طبیعی متصل شوند تا محیط‌زیست کمتر آلوده شود اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای اروپایی استفاده از گاز در نیروگاه‌ها را به عنوان یک هدف تعیین می‌کنند چرا که جدای از مسائل زیست‌محیطی به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است.

وی افزود: اکنون در کشور ما همه نیروگاه‌ها غیر از زمستان که برخی از آنها به سوخت دوم برمی‌گردند از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. به طوری که میزان مصرف سوخت میان‌تقطیر در نیروگاه‌ها از 47 درصد درسال 92 به زیر 10 درصد در سال 95 رسیده است.

عراقی تصریح کرد: در هر صورت ما تا 100 سال آینده در تمامی نیروگاه‌ها از گاز طبیعی که کمترین آلودگی را نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی دارد بهره خواهیم برد و در آن زمان نیز می‌توانیم نیروگاه‌ها را مجهز به استفاده از سوخت‌های بادی، خورشیدی و زمین‌گرمایی کنیم.

وی با اشاره به اهتمام دولت و استراتژی نظام پس از انقلاب جهت گازرسانی به تمامی اقشار مردم اظهار داشت: در این دولت بیشترین تلاش جهت گازرسانی به روستاها صورت گرفته و با هدف‌گذاری که جهت تامین بودجه از مسیر بند2 تبصره بودجه 93 داشت از طریق منابع غیر دولتی توانستیم 9هزار و 200 روستا را به گاز طبیعی وصل کنیم و به این ترتیب از مهاجرت روستاها بکاهیم.

وی با اشاره به توسعه و اجرای ایستگاه‌های تقویت فشار تصریح کرد: با توجه به اجرای این برنامه علی‌رغم اینکه در سال 95 ما قطعی گاز از سوی ترکمنستان را داشتیم هیچ مشکلی برای تامین گاز به وجود نیامد.

عراقی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون 96 درصد اقلام گازرسانی در داخل کشور تولید می‌شود بیان کرد: این میزان تولید در داخل کشور به این معناست که اقتصاد مبتنی بر گاز شده و علی‌رغم خودکفایی، خوداتکایی نیز رخ داده است یعنی به جایی رسیدیم که می‌توانیم از نظر تکنولوژی به خودمان اتکا کنیم و تولیدات‌مان نیز رقابتی باشد.

وی با اشاره به نقش تولید گاز در GDP و تولید ثروت در کشور اظهار داشت: استفاده بیشتر از گاز یعنی اینکه گاز جایگزین سوخت میان تقطیر شده و می‌توانیم مازوت و گازوئیل بیشتری استفاده کنیم چرا که گازی را که در مخازن مشترک بوده و کشورهای همسایه از آن برداشت می‌کردند در جهت تولید ثروت ملی بهره‌برداری کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه ما در 50 سالگی صنعت گاز در کشور توانستیم زاهدان را به گاز طبیعی وصل کنیم تصریح کرد: در آن زمان هیچ کس باور نمی‌کرد که گاز به این شهر برسد اما اکنون می‌بینیم که 800 المک نصب شده و 350 شبکه ایجاد شده و در اکثر خیابان‌ها نیز در حال حفاری برای گازرسانی به مردم هستیم. همچنین خط دوم ایرانشهر به چابهار نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه اولویت اول ما این است که از تمام ظرفیت پارس جنوبی و مخازن مشترک برای تامین پالایشگاه‌ها و گازرسانی بهره‌برداری کنیم خاطرنشان کرد:‌با افتتاح به موقع فازها توانستیم تمامی تولید پارس‌جنوبی را به شبکه منتقل کنیم.

وی درباره طرح ایلام2 اظهار داشت: قرار است که این طرح در بالادست و پایین‌دست یکی شود و پالایشگاه ایلام نیز برای توسعه فاز دوم اجرا شده و فقط منتظریم که بالادست و پایین دست را به صورت پکیج ارائه دهیم.

وی درباره خط لوله چابهار و مکران نیز گفت: چابهار یکی از استراتژیک مناطق برای توسعه کشور و دسترسی به آسیای میانه است. بنابراین ایجاد خط لوله گاز در این منطقه نه تنها پتروشیمی‌ها بلکه صنایع نیز می‌توانند از گاز آن بهره‌برداری کنند. همچنین پاکستان در آینده نه چندان دور از این خط استفاده خواهد کرد.

عراقی ادامه داد: همچنین می‌توانیم در زمینه صادرات LNG، SLNG و مینی  LNG از این خط استفاده کنیم چرا که نقطه‌ای استراتژیک است و ضمن اینکه نیروگاه‌ها نیز می ‌توانند از گاز آن استفاده کنند. و در کل قرار بر این است که طی یک برنامه دو ساله وبا صرف 1.3 میلیارد دلار هزینه این خط راه‌اندازی شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه در برنامه ششم قرار است که 200 میلیون مترمکعب گاز در روز صادرات داشته باشیم تصریح کرد: یکی از پروژه‌های صادراتی ما مربوط به کشور عراق است که اگر ال‌سی باز شود ما آمادگی ارسال 50 میلیون مترمکعب در روز به عراق را خواهیم داشت.

عراقی ادامه داد: علاوه بر عراق مذاکرات با کشور عمان نیز پیشرفت‌هایی داشته اما هنوز ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به اینکه افغانستان مقصد بعدی صادرات گاز ایران است گفت: قرارداد صادرات گاز به این کشور با بخش دولتی و یا خصوصی خواهد بود و ما از طریق مرزهای سیستان می‌توانیم گاز خود را به هرات برسانیم. همچنین می‌توانیم در این کشور جهت ارسال گاز، نیروگاه نیز نصب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این پتانسیل در کشور وجود دارد که حجم گازی که نیاز نداریم تبدیل به ارزش افزوده کرده و یا به صنایع ارسال کنیم و در گام بعدی نیز نسبت به صادرات آن مبادرت ورزیم.

عراقی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه گاز به زاهدان رسیده اما به مردم زاهدان نرسیده است توضیح داد: دولت نماینده ملت است و وظیفه‌اش نیز خدمات‌رسانی به مردم است. ما نیز وظیفه داریم که این شادی را تبریک بگوییم چرا که زمانی که همه می گفتند امکان گازرسانی به زاهدان وجود ندارد ما این کار را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه گازرسانی به زاهدان کاری بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است خاطرنشان کرد: کسانی که بیهوده این انتقادها را می‌کنند ناآگاه هستند و انتقاداتشان مغرضانه نیست.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند انکار کند که ما روزانه صد المک در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی می‌کنیم و گاز را به نیروگاه‌ها رسانده‌ایم و 140 کیلومتر شبکه در این منطقه احداث کرده‌ایم. بنابراین گازرسانی به زاهدان کار بزرگی بوده است و کسانی که اینگونه انتقادات را مطرح می‌کنند ناآگاهند.

وی درباره برنامه صادرات گاز به گرجستان نیز گفت: یک قرارداد کوتاه‌مدت بسته شده که می‌توانیم گاز مورد نیاز کشور را از مسیر ارمنستان صادر کنیم.

اینکه اشاره استفاده گازرسانی می‌توانیم نیروگاه‌ها تولید عراقی زاهدان صادرات طبیعی همچنین خاطرنشان اظهار تصریح برنامه بهره‌برداری مدیرعامل چابهار تمامی ارسال کشورهای تامین ادامه توسعه توانستیم اکنون درباره مشترک مخازن ایجاد انتقادات منطقه کسانی صنایع علی‌رغم استراتژیک میلیون بالادست راه‌اندازی قرارداد مترمکعب سیستان بنابراین آینده مازوت گازوئیل بیشتری همسایه تقطیر جایگزین نمایشگاه ناآگاهند بیشتر برداشت می‌کردند خواهیم روستاها بودجه دولتی سوخت‌های رسیده کردیم اقتصادی میزان اجرای