برگزیده ها

مازندمجلس: نایب رییس نخست فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با مقایسه فضای کشور در چهارسال گذشته و هشت سال دولت احمدی‌نژاد به تشریح برخی از اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای پیشرفت و توسعه کشور پرداخت.

مازندمجلس: محمدرضا تابش با تاکید بر لزوم رعایت انصاف در ارزیابی عملکردها، اعلام کرد: اگر بخواهیم عملکرد دولت را به صورت منصفانه مورد ارزیابی قرار دهیم، باید فضایی که آقای روحانی و همکارانش دولت را تحویل گرفتند، درنظر داشته باشیم. کشور در آن برهه در شرایطی بود که تحریم‌ها در امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی تاثیرات سو و شدیدی گذاشته بود.
 
با ادامه تحریم‌ها ظرف دو سال ناچار به تبادل نفت در برابر غذا می‌شدیم
 
او گفت: اوضاع در آن برهه به سمتی می‌رفت که اگر تحریم‌ها ادامه می‌یافت، ظرف دو سال به وضعیتی می‌رسیدیم که ناچار به تبادل نفت در برابر غذا می‌شدیم. چراکه شریان‌های حیاتی کشور به کلی قطع می‌شد و دولت یازدهم در این شرایط کار خود را آغاز کرد.
 
نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در فضایی که حتی فرهیختگان و نخبگان داخلی هم کنار رانده شده و فضایی شبه پلیسی بر جامعه حاکم شده بود و تحریم‌ها امان مردم و اقتصاد کشور را بریده بود و تعاملات خارجی به صفر رسیده بود، روحانی و همکارانش وارد عرصه شده و در مقابل شش قدرت بین المللی برای دفاع از حقوق ملت به مذاکره نشستند تا از حقوق هسته‌ای ایران که ازطرف مقابل به رسمیت شناخته نمی‌شد، دفاع کنند.
 
نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام در چنین شرایطی و با اتکا به تخصص و اراده و ایمان مذاکره‌کنندگان ایرانی به سرانجام رسید، یادآور شد: با به فرجام رسیدن برجام گلوی ملت از این حالت خفگی آزاد شد و کشور نجات یافت. اتفاقی که به غیرت هر ایرانی مسلمانی ناخوشایند می‌آمد این بود که اگر می‌خواستیم کالایی را وارد کشورمان کنیم باید پرچم کشورهای دیگر را روی کشتی‌هایمان نصب می‌کردیم ولی از این فضا خارج شدیم و اقتصاد از حالت سکون و خفگی خارج شد و روند استخراج و صادرات و فروش نفت و میعانات پتروشیمی صعودی شد.
 
بهترین راه تحقق رشد اقتصادی، کنترل تورم بود
 
او گفت: دولت اگر برای تحقق رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای کشور و مردم نیازمند منابع بود، در این شرایط بهترین کار این بود که مانع از افزایش تورم شده و تورم را کاهش دهد. البته باز هم شاهد گرانی بودیم اما گرانی معقول.
 
از واردات گندم به خودکفایی و صادرات رسیدیم
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: دولت در زمینه کنترل تورم موفق بود و رشد تولید ناخالص داخلی چه با احتساب فروش نفت و چه بدون احتساب آن، قابل قبول بود، درحالی که روزی گندم وارد می‌کردیم، در ادامه به خودکفایی رسیده و اکنون صادرکننده گندم هستیم و درشرایطی که بنزین وارد می‌کردیم الان با راه‌اندازی پتروشیمی ستاره خلیج فارس صادرکننده بنزین نیز خواهیم بود.
 
اقدامات موثر دولت در راستای جلوگیری از تخریب بیش از حد محیط زیست
 
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به فعل و انفعالات مثبت در عرصه‌های زیست محیطی اشاره کرد و گفت: استاندارهای یورو چهار درمورد سوخت رعایت می‌شود و اقدامات موثری در راستای جلوگیری از تخریب بیش از حد محیط زیست انجام گرفت.
 
رفع محدودیت‌های داخلی در دولت یازدهم
 
نایب رییس فراکسیون امید همچنین به برخی گشایش‌های فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: در عرصه‌های داخلی محدودیت‌هایی که علیه گروه‌ها، اقشار مختلف، هنرمندان و اصحاب رسانه و مطبوعات، سیاسیون و منتقدان اعمال می‌شد، برداشته شد و لااقل آنچه در حیطه اختیارات دولت بود، تقریباً به‌طور کامل مرتفع شد و این فضا حتی باعث شد دیگران نیز حساب کار دستشان بیاید.
 
مردم علی‌رغم محدودیت انتخاب، به مجلسی همراه با دولت رای دادند
 
تابش یادآور شد: پیامد و علامت ایجاد این فضا، مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس دهم بود و علی‌رغم محدودیت هایی که برای مردم در انتخاب نمایندگان وجود داشت، مجلسی را شکل دادند که همراه دولت باشد و این به معنای آن است که سیاست‌های دولت را پذیرفته بودند.
 
پیامدهای منفی حمله به سفارت عربستان
 
او با اشاره به چالش‌های منطقه‌ای خاطرنشان کرد: ترکیه و عربستان همواره تلاش می‌کنند تا مانع از این باشند که ایران به قدرت اول منطقه تبدیل شود. این درحالی است که در بعضی موارد مجموعه حاکمیت به گونه‌ای عمل کرد که بهانه به دست دشمنان داد که نمونه آن حمله به سفارت عربستان بود و دیدیم چه پیامدهای سیاسی منفی به همراه داشت.
 
نایب رییس فراکسیون امید ادامه داد:‌ این اقدام فارغ از تبعات اقتصادی منفی و اثر بدی که در جذب گردشکر داشت، نقطه مواجهه علنی ایران و عربستان شد و به عربستان بهانه داد که ازطریق لابی‌های سیاسی سیاست‌های خود را در راستای مهار ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای پیش ببرد.
 
او به نحوه شکل‌گیری داعش نیز پرداخت و یادآور شد: هنگامی که ترکیه از ورود اسلحه و محموله‌های تسلیحاتی که از لیبی به سمت عراق می‌آمد، چشم‌پوشی کرد و در نتیجه داعش نیمی از عراق را به اشغال خود درآورد و با این همه، تعاملات ما با کشورهای منطقه خوب بوده که نمونه آن در روابط ایران با هند، چین، پاکستان و دیگر کشورها قابل بررسی است.
 
تابش تصریح کرد: به این اعتبار درحالی که دولت در عرصه‌های مختلف با چالش‌های جدی روبرو بود، در مجموع عملکرد قابل قبولی داشته است. بنابر این مسیری که به سختی طی شده و با همت مردمی که به صحنه آمد، حاصل شد باید همچنان ادامه یابد و این درحالی است که انتقاداتی هم که مطرح شده، بعضاً وارد است و دولت نیز این بخش از انتقادات سنجیده را پذیرفته و مثلاً قرار است کابینه بعدی را جوانتر و چالاک‌تر تشکیل دهد.

ادامه عربستان تحریم‌ها داخلی فراکسیون اقتصادی درحالی خاطرنشان همراه یادآور راستای می‌کردیم عرصه‌های اشاره  نایب برابر سیاسی می‌شد فضایی تبادل بهانه منطقه تخریب جلوگیری صادرکننده بنزین مختلف نمونه علی‌رغم احتساب  تابش سیاست‌های پذیرفته دادند چالش‌های محدودیت مجلسی ترکیه منطقه‌ای سفارت کشورهای می‌شدیم ناچار یازدهم شرایط شورای فرهنگی شرایطی ارزیابی رعایت عملکرد روحانی همکارانش اسلامی اقتصاد پتروشیمی صادرات کنترل افزایش گرانی می‌آمد ایرانی تعاملات رسیده مقابل برجام خودکفایی