برگزیده ها
سهم زنان در بازار کار کشور اندک بود که در دولت تدبیر و امید درحال افزایش است

مازندمجلس: تهران-ایرنا-عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت:سهم زنان در بازار کار کشور اندک بود که در دولت تدبیر و امید درحال افزایش است

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'علی آقا محمدی' روز دوشنبه در نشست خبری که با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و معاون اشتغال این وزارتخانه برگزار شده بود،افزود: نرخ مشارکت اقتصادی طی 3.5سال گذشته بتدریج در حال فزونی است.
وی اظهار داشت:در پایان برنامه ششم توسعه باید به رشد هشت درصدی اقتصادی، نرخ بیکاری هشت درصدی و نرخ تورم هشت درصدی برسیم.
وی با بیان اینکه کارجویانی که به بازار کار کشور ورود می یابند دارای تحصیلات دانشگاهی هستند،گفت: برای چنین کارجویانی باید اقتصاد کشور را دانش بنیان کنیم تا بتوانیم برای نسل جدید اشتغال ایجاد کنیم.
آقا محمدی با بیان اینکه طرح تکاپو یکی از طرح های راهگشا در حل مشکل بیکاری کشور است،گفت: ایجاد شغل، نهادسازی و ظرفیت سازی می خواهد و تحول بنیادین را طلب می کند.ماهیت شغل در آینده چند کاره است و باید مهارت افراد افزایش می یابد.
آقا محمدی تاکید کرد: دیگر اکنون فقط سواد،خواندن و نوشتن نیست و افراد باید در رسته های مختلف خود را توانمند سازند .
وی با اشاره به طرح تکاپو که از سوی معاونت اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حال اجرا است،گفت: در این طرح رسته های شغلی در کشور مورد بررسی قرار گرفته و مزیت های هر منطقه مشخص شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 280هزار نفر در رسته پوشاک در کشور فعال هستند،گفت: این ظرفیت تا 11.4 میلیون نفر ظرفیت افزایش دارد.
به گفته این عضو ستاد اقتصاد مقاومتی، در رسته پوشاک نه کارگاه کم داریم و نه ماشین بلکه آنچه که نیاز داریم طراح است .
وی ارزش افزوده مواد اولیه(پارچه) در صنعت پوشاک را فقط 5درصد عنوان کرد و گفت: بقیه ارزش افزوده از کاری که روی مواد اولیه انجام می شود حاصل خواهد شد.
وی یادآور شد: همچنین ضروری است موضوع R &D (تحقیق و توسعه) در رسته های شغلی مورد توجه قرار گیرد.
آقامحمدی یادآور شد: سالانه حدود 970هزار ورودی بازار کار داریم. 80درصد نیروی کاری که به بازار کار کشور تا سال 1400 وارد می شوند فارغ التحصیل دانشگاهی هستند. ضمن آنکه باید برای اشتغال 20درصد باقیمانده هم فکر جدیدی کرد.
به گفته وی، اگر نرخ بیکاری برای جوانان 24درصد است برای دانش آموختگان دانشگاهی 29 درصد است .این نرخ باید لزوم توجه به موضوع اشتغال را تاکید می کند.
وی گفت: متاسفانه با تحریم های اقتصادی رشد هشت درصدی کاهش یافت و حتی منفی شد.
آقا محمدی گفت: کاری که نشست امروز شورای عالی اشتغال و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انجام شد ایجاد اشتغال با اجرای طرح اشتغال فراگیر بود.
عضو ستاد کارگروه اقتصاد مقاومتی گفت:6 درصد از جمعیت جامعه سالانه بالای 70هزار دلار،نیمی از جامعه بین 20تا 70هزار دلار و مابقی زیر 20هزار دلار درآمد دارند.آنچه که باید اصلاح شود جمعیت با درآمد زیر 20هزار دلار است.
وی گفت: طرح هایی که با 10تا 15میلیون تومان اشتغالزایی به همراه دارد ممکن است شغل ایجاد شود اما درآمدقابل قبولی کسب نمی شود بنابراین فرد همواره با کمی معیشت مواجه است.
اقتصام**9123*1579* خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار:مرضیه فاتحی

اشتغال اقتصاد محمدی درصدی اقتصادی ایجاد مقاومتی بازار بیکاری اینکه افزایش ظرفیت پوشاک دانشگاهی داریم موضوع اولیه یادآور جامعه 20هزار درآمد 70هزار افزوده جمعیت سالانه افراد توسعه اجتماعی تعاون کارجویانی فرماندهی تاکید خبرنگار تکاپو اکنون