برگزیده ها

مازندمجلس: جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن طرح ایجاد مناطق امن و تنش زدا در سوریه را به دقت مورد بررسی قرار می دهد.

مازندمجلس:  وی در عین حال هشدار داد که ریزه کاری ها و جزئیات مربوط به این طرح ممکن است باعث دردسر شود.

متیس که برای گفت و گو با متحدان آمریکا در پایتخت دانمارک به سر می برد، محتاطانه در مورد شانس موفقیت این طرح سخن گفت و افزود: همه نبردها در نهایت پایان می یابد و ما از دیرباز مشتاق بوده ایم که جنگ سوریه چطور تمام می شود، از این رو پیشنهاد مطرح شده را مورد بررسی قرار می دهیم.

وی در جمع خبرنگاران گفت که جزئیات اولیه این پیشنهاد هنوز نامشخص است، از جمله اینکه چه کسی به طور خاص اطمینان می دهد که این مناطق امن است و دقیقا کدام گروههااز ورود به آن منع می شوند.

متیس در عین حال تاکید کرد که ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز شنبه با همتای روس خود در مورد این مناطق گفت و گو کرده است.

توافق ایجاد مناطق امن و تنش زدا در مناطق اصلی درگیر نبرد در غرب سوریه روز شنبه به اجرا گذاشته شد.

براساس این گزارش، روسیه پیشنهاد اجرای این طرح را ارائه داد و ایران نیز از آن حمایت کرد.این طرح در نشست آستانه مورد تصویب قرار گرفت.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه امروز (دوشنبه) گفت که دولت دمشق به عهد خود در قبال شروط این طرح تا هنگامی که معارضان به آن عمل کنند، وفا می کند.

دولت سوریه در عین حال اعلام کرده است که به مبارزه با گروه های تروریستی ادامه می دهد.
به موجب سند توافق بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، چهار منطقه برای کاهش تنش در سوریه به مدت شش ماه ایجاد و در صورت موافقت سه کشور امضا کننده توافق، این مدت زمان تمدید می شود.

همچنین به موجب این توافق، حملات هوایی و تسلیحاتی در این مناطق روی نمی دهد و امکان ارسال کمک های بشردوستانه و پزشکی و بازگشت غیرنظامیان آواره به منازل خود فراهم می شود. 
مناطق سوریه توافق ایجاد آمریکا پیشنهاد روسیه بررسی جزئیات گزارش