برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- ایرانیان خارج کشور که شناسنامه خود را گم کرده اند می توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی ایران در کشور محل اقامت خود برای دریافت شناسنامه ایرانی اقدام کنند.

مازندمجلس: چگونه در خارج از کشور شناسنامه ایرانی بگیریمبه گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، برای ایرانیان خارج کشور که تابعیت کشور را دارا هستند، همیشه گرفتن شناسنامه  یک دغدغه بوده است. بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور یا شناسنامه خود را گم کرده یا فرزندانشان به علت تولد و زندگی در آن کشور تاکنون شناسنامه ایرانی نگرفته اند. 
حال اینکه به راحتی در کشورهایی که ایران دارای سفارت و نمایندگی کنسولی است می توان درخواست شناسنامه داد و در کمترین زمان شناسنامه ایرانی دریافت کرد. 
هر یک از ایرانیانی که دارای شرایط زیر هستند می توانند برای گرفتن شناسنامه المثنی به دلیل گم شدن یا از بین رفتن اقدام کنند. 
1- اشخاص 18 سال به بالا.
2- افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند. 
3- پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای فرزندان کمتر از 18 سال . 
4- مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدرصاحب شناسنامه ( فرد کمتر از 18 سال ) باشد با ارائه شناسنامه خودش .
5- سرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.
چه مدارکی برای گرفتن شناسامه لازم است
1-دریافت فرم استشهادیه از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا ادارات ثبت احوال سراسر کشور.
2- تکمیل فرم استشهادیه مذکور و تصدیق فرم توسط نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یا تصدیق امضاء یکی از گواهان در دفتر خانه اسناد رسمی در داخل کشور.
3-دو قطعه عکس 4×3 تمام رخ جدید با درج مشخصات سجلی (نام ، نام خانوادگی)، شماره شناسنامه ، تاریخ تولد ، محل صدور) در ظهر آن برای اشخاص 15 سال به بالا.
4- اصل و تصویر مدارک عکسدار از قبیل ( گذرنامه ، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت ، گواهینامه رانندگی ، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا ، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل هستند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوائر دولتی با ذکر مشخصات سجلی ) الزامی است. 
-ضمنا" پس از تطبیق اصل و تصویر مدارک معتبر یاد شده اصل مدارک مسترد می گردد . چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور در بند 4 باشد از طریق معرفی وی به نیروهای انتظامی ، درخواست تأیید عکس خواهد شد. 
5- اصل وتصویرسند ازدواج و طلاق (حسب مورد) وشناسنامه فرزندان درصورت تآهل که پس از تطبیق، اصل مدرک مسترد می شود. 
6- پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری. نحوه مراجعه
برای صدور شناسنامه المثنی تمامی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور  یا ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند. 
-ضمنا" تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش و ارسال آن به اداره ذیربط ( محل صدور شناسنامه ) و طی مهلت های مقرره نسبت به صدور ، ارسال و تحویل آن اقدام خواهد شد.
در همین رابطه سازمان ثبت احوال توصیه هایی را به شرح زیر  برای نگهداری از شناسنامه ارائه کرد. 
1-شناسنامه سند هویت شماست، برای حفظ حقوق خود بدقت از آن نگهداری کنید.
2-مشخصات شناسنامه ای خود را بخاطر بسپارید تادرموقع ضرورت دسترسی به سوابق سجلی شما آسانتر باشد.
3- هرگونه تغییر و تحریف در شنــاسنامه یا سوء استفاده از آن جـرم است و مجرم تحت تعقیب قانونی قرار می گیرد . 
4- به هنگام دریافت شناسنامه از صحت مندرجات آن اصمینان حاصل کنید. 
5- صدور شناسنامه مجدد محدودیت قانونی دارد لذا در حفظ و نگهداری آن دقت کنید. 
6- درج هرگونه مهر ، نشانه ، نوشتار در شناسنامه توسط هر یک از ارگانها و نهادها و مؤسسات دولتی و بخش خصوصی باستثناء سازمان ثبت احوال کشور دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق ، نمایندگی های دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ، اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل و اداره کل انتخابات ممنوع و متخلف از این امر تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. 
7- ودیعه گرفتن و ودیعه گذاردن شناسنامه تحت هر شرایطی ممنوع است. 
شناسنامه مدارک جمهوری قانونی عکسدار دریافت نمایندگی احوال اسلامی گرفتن ارائه مشخصات اداره درخواست نگهداری ایرانی المثنی دارای دولتی هرگونه معرفی تطبیق مسترد ممنوع ودیعه ازدواج ارسال ادارات افراد اشخاص اقدام ایرانیان فرزندان استشهادیه اسناد تصدیق مذکور سراسر تصویر