برگزیده ها

مازندمجلس: عضو ارشد حزب کارگزاران می گوید: آرای جریان اصلاح طلب و اعتدالی از یک طرف و اصولگرایان از یک سوی دیگر کاملا جدا و مرزبندی شده است.

مازندمجلس:

امید کرمانی‌ها: گمانه زنی ها درباره آرایش نهایی صحنه انتخاباتریاست جمهوری فراوان و البته متفاوت است آنچه اعلام شده جهانگیری به نفع روحانی کنار می رود اماتکلیف 4چهار نامزد دیگر چه خواهد شد؟ محمدعطریانفر می گوید: قالیباف و میرسلیم بهنفع رئیسی کنار می روند اما هاشمی طبا می ماند اما با وجود ماندن او رقابت اصلی درروز 29 اردیبهشت بین روحانی-رئیسی شکل می گیرد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با عضو شاخص حزب کارگزاران را در ادامه بخوانید؛

***

هم اکنون دو دیدگاه در جریان اصولگرا وجود دارد،یک دیدگاه آن است که چون چهارضلعی رقابت بین آقایان جهانگیری، روحانی، قالیباف ورئیسی شکل گرفته و حتما آقای جهانگیری به نفع آقای روحانی کنار می رود بهتر است درهمین مرحله یک نامزد اصولگرا مقابل روحانی قرار گیرد اما در مقابل عده ای هممعتقدند آرای قالیباف و رئیسی در مرحله نخست قابل جمع نیست و هر دوی آنها باید درصحنه حضور داشته باشند پایگاه رأی خود را فعال کنند تا در مرحله دوم این دو سبد رأییکی شود، به نظر شما اصولگرایان کدام راهکار را به اجرا درخواهند آورد؟

معتقدم آقای قالیباف با وجود نارضایتی و ناراحتیدرونی، بر اثر تصمیم جریانی که اتخاذ و به او اعلام شده به نفع آقای رئیسی در همینمرحله اول کنار می کشد. مناظره دوم هم نشان داد که آنها خوب با هم هماهنگ شدند.

اگر آقای قالیباف در آخرین لحظه نظر خود را عوضکند و برخلاف تصمیم جریان اصولگرا در صحنه انتخابات بماند، آیا انتحار سیاسی کردهو دیگر به خارج از مرز دایره اصولگرایی رفته است؟

انتحار سیاسی مشابه آنچه که برای آقای احمدینژاد رخ داد برای او رخ نخواهد داد. چرا که او در یک پازلی باخت و صحنه را ترک کردکه از پیش هم اصولگرایان خیلی باور بر پیروزی نداشتند. لذا چیزی از دست نمی دهنداما چون یک مقداری این اقدام آقای قالیباف را تکروانه تلقی خواهند کرد به هر حالاز او دلخور و گلایه مند خواهند بود. در مجموع این جنس اصرار آقای قالیباف رامشابه با اصرار آقای احمدی نژاد نمی دانم بنابراین ماندنش در صحنه انتخابات انتحارسیاسی نخواهد بود.

همان طور که در سئوال نخست آمد برخی می گویندحضور آقای قالیباف و آقای رئیسی با هم انتخابات را به مرحله دوم می کشاند چونآرایی که در مرحله اول آنها به دست می آورند یک جنس نیستند، آقای رئیسی بدنه رأیاجتماعی اصولگرایان را جذب می کند و آقای قالیباف آرای خاکستری را، نظر شما چیست؟

منطق رقابت ها در این دوره نشان می دهد، آرایجریان اصلاح طلب و اعتدالی از یک طرف و اصولگرایان از یک سوی دیگر کاملا جدا ومرزبندی شده است. با تغییر افراد و خروج فردی به نفع دیگری یا عدم خروجش آرا جابهجا نمی شود. بقای آقای قالیباف یا بقای آقای رئیسی یا کنار رفتن یکی از آنها بهنفع دیگری رأیی از جناح اصلاح طلب و اعتدالی و حتی آرای خاکستری را به نفع آنهاهدایت نخواهد کرد اما منطق وحدت طلبی و وحدت نگری حکم می کند اگر رقابت بین دو قطبA و B بادو شخصیت باشد منطق زیباتری را برای آنها به نمایش خواهد گذاشت. 

از این جهت مصلحتاصولگرایان این است که با یک رقیب وارد رقابت با آقای روحانی شوند چون بارها اعلامشده آقای جهانگیری در دفاع از دولت نقش ایفا می کند و آرایش هم متعلق به آقایروحانی است و منطق وحدت طلبی اصلاح طلبان نیز به سمتی پیش خواهد رفت که آقایجهانگیری در روز انتخابات در عرض آقای روحانی یا دیگران نباشد معاف می شود ازاینکه در صحنه بماند و آرایش نیز به سمت آقای روحانی هدایت خواهد شد. به هر حالزمانی حضور دو رقیب در برابر آقای روحانی از یک منطق صحیح و درست برخوردار است کهما احتمال دهیم اگر فردی از اینها به نفع دیگری کنار برود بخشی از آرای رقیب بهنفع این طرف مصادره شود. حال آنکه در این دوره از رقابت ها چنین اتفاقی نخواهدافتاد. اگر آقای قالیباف و آقای رئیسی در انتخابات حضور داشته باشند یا یکی ازآنها نباشد هیچ رأیی از حوزه اصلاح طلبان و اعتدالیون به سمت آقای رئیسی و آقایقالیباف هدایت و منتقل نخواهد شد. علاوه بر این آرای خاکستری نیز به نفع نامزدجریان اصلاح طلب می آید.

یعنی معتقدید نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخصمی شود چه آقایان قالیباف و رئیسی هر دو در صحنه باشند چه یکی به نفع دیگری کناربرود؟

بله چه آنها هر دو بمانند و چه یکی به نفع دیگریکنار برود نهایتا حدود 35 درصد آرا را به خود اختصاص خواهند داد. تصور می کنیممیزان مشارکت بالای 30 میلیون نفر خواهد بود و بالای 60 درصد آرا نیز متعلق به آقایروحانی نامزد جبهه اصلاح طلب و اعتدالی است.

مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوریدرباره مسائل اقتصادی است، آیا سبد رأی نامزدهای دو جناح را سبک یا سنگین نخواهدکرد؟

مناظره ها خیلی اثربخش نخواهد بود چون مناظرهاین دوره هیچ قابل قیاس با سال 92 نیست چون از دو جنس و خواستگاه است. آن دورهشخصیتهایی که رقابت می کردند برابر هم نشسته بودند و رئیس جمهور مستقر در صحنه انتخاباتحضور نداشت بنابراین بیشتر برنامه های خود را می گفتند و نقد جبهه ای و گروهیداشتند اما این دوره رقابت با رئیس جمهور مستقر است یعنی نامزدهای اصولگرا حمله میکنند و طرف مقابل هم دارد از عملکرد خودش دفاع می کند. البته مناظره سوم نامزدهاجذاب تر خواهد بود. دست دولت نیز در این حوزه بسیار باز است و کارکردهای بسیاریخوبی برای عرضه دارد. گرچه رقیب به کلیات نقد می کند اما معتقدیم در رقابت سوم وزنو اثر جریان حامی آقای روحانی روح و جان پیدا می کند. لکن با این وجود خیلیمعادلات و آرایش آرا نامزدها تغییر نخواهد کرد. 

مردم عملکرد چهارساله آقای روحانیرا براساس برجام، آرامش عمومی، رفع برخی مشکلات اولیه، اصلاح زیرساخت ها، تثبیتقیمت ها و افق خوب پیش رو برآورد می کنند. مرزبندی ها روشن است و قضاوت ها چندانتابع نتیجه و اثر اندک مناظره ها نخواهد بود.

آقای هاشمی طبا برای پیروزی آقای روحانی اظهارامیدواری کرده است، بزرگان موتلفه مثل آقای بادامچیان نیز گفتند اگر میرسلیم کناربکشد این کار را به نفع آقای رئیسی انجام می دهد، بفرمایید با کنار رفتن آقایجهانگیری و طبق صحبت شما آقای قالیباف، آقایان هاشمی طبا و میرسلیم چه کار خواهندکرد؟ آیا در همان مرحله اول رقابت روحانی-رئیسی را بدون حضور نامزدهای دیگر خواهیمداشت یا خیر؟

تصورم این است که آقای هاشمی طبا می ماند اماآقای میرسلیم را تلاش خواهند کرد با گفتگوهای اقناع کننده به نفع آقای رئیسی ازصحنه انتخابات خارج شود.

برخی نیز می گویند آقای روحانی صریح تر صحبت کندآیا این اتفاق خواهد افتاد؟

آقای روحانی انسان اخلاق مداری است برخلاف تصویربدی که می خواهند از او ترسیم کنند آقای روحانی ممکن است در طول 4 سالی که به اودائم توهین شد 10 بار هم تندی و تلخی از خود نشان داده باشد اما در مجموع انسانصبوری است. بنابراین آقای روحانی آمپر نمی چسباند و همچنان بر مدار اخلاق پیش میرود. حرف خودش را هم می زند. تصورش این است که نباید دهان به دهان آقای قالیبافبگذارد چون آقای قالیباف خلاف گویی زیادی در مناظره ها داشته است و اگر بخواهند اینفرد را با همان ادبیات پاسخ بدهند که در شأن آقای روحانی نیست و اگر هم جزع و فزعیاین وسط آقای قالیباف نشان دهد خودش را دارد تضعیف می کند. از این حیث آقای روحانیبرای دفاع از عملکرد دولتش روی مبانی فکری و اخلاقی خود حرکت خواهد کرد و همچنانصبور نشان می دهد. مردم رشید، بالغ و عالم هستند و رأی خود را به صندوق میاندازند.

قالیباف روحانی رئیسی رقابت انتخابات مرحله نخواهد اصلاح مناظره خواهند دیگری نامزدهای اصولگرا اصولگرایان میرسلیم آرایش هاشمی جهانگیری باشند جریان بنابراین خاکستری آقایان اعتدالی نامزد عملکرد بهنفع مقابل هدایت طلبان نباشد آقایجهانگیری مستقر اخلاق نتیجه برابر جمهور گفتند بالای سیاسی تصمیم برخلاف دیدگاه اعلام البته بماند پیروزی متعلق تغییر اصرار مجموع آقایروحانی