برگزیده ها
نعمتی: با کناره‌گیری قالیباف، آرای او به سبد روحانی می‌رود

مازندمجلس: سیاست >| انتخابات - رئیس ستاد انتخاباتی اصولگرایان معتدل حامی روحانی گفت: اصولگرایی فقط منحصر و جمع شده در جمنا نیست. البته تخریب ها علیه ستاد اصولگرایان معتدل حامی آقای روحانی زیاد است، ما این تخریب ها را به جان می خریم

مازندمجلس:امید کرمانی‌ها: جمنا مجموعه ای که نه تنها حل کردن گفتمان اصولگرایی را در درون خود آرزو داشت بلکه می خواست نماد انقلابی گری شناخته شود اما هر روز که به انتخابات نزدیک تر می شویم، جمنا بیشتر واقعیت های عرصه سیاسی را درک می کند. مهمترین آموزه آن بود که با امر و نهی و نگاهی از بالا به پایین نمی توان یک گفتمان سیاسی را به نام خود سند زد و دیگران تابع ساخت.

در واکنش به این تلاش انحصارگرایانه جمنا، بهروز نعمتی رئیس ستاد انتخاباتی اصولگرایان حامی روحانی می گوید: اصولگرایی فقط منحصر و جمع شده در جمنا نیست. البته تخریب ها علیه ستاد اصولگرایان معتدل حامی آقای روحانی زیاد است، ما این تخریب ها را به جان می خریم چون هدف ما این است که آقای روحانی بتواند رأی حداکثری بیاورد.

رئیس ستاد انتخاباتی اصولگرایان معتدل حامی روحانی در حالی این گفتگو را با خبرآنلاین انجام داد که در حال برگزاری جلسات متعدد و فشرده ای با جمعی از نمایندگان ادوار اصولگرا و همراهان آنها با هدف هماهنگی برای تأثیرگذاری بیشتر در عرصه انتخابات بود. او در بین دو جلسه فرصت کوتاهی برای انجام این گفتگو را پیدا کرد.

خطر شعارهای پوپولیستی و بازگشت احمدی نژادیسم و مرز بین نامزدهای منتقد دولت با اعتدال از دیگر موضوعاتی بود در این مصاحبه بهروز نعمتی به آنها پرداخت.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

فضای مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری راشما چه طور ارزیابی می کنید؟

من همیشه حامی نقد هستم و معتقدم نقد باعث رشد وتوسعه کشور می شود. البته بین نقد و تخریب مرز روشن وجود دارد. الان اتفاقاتی کهدر مناظره ها می افتد بیشتر تخریب است نه نقادی. معتقدم اینکه برخی با بگم بگم هاپرده دری و هتک حرمت کنند و آبروی مومنی را ببرند برخلاف ادعای شان نقد انجام نمیدهند بلکه تخریب می کنند. نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات آمدند تا براساس رأیمردم جایگاه ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد. رئیس جمهور حافظ آبرو، ناموس و منافعملی است. رئیس جمهور نمی تواند پرده دری کند با بگم بگم آبروی برادر مومن خود راببرد ضمن آنکه این کار خلاف اخلاق و احکام دین و شریعت اسلام است.

عده ای خواستند که دایره اصولگرایی را در چارچوبجمنا محدود کنند و بر همین اساس از آقای روحانی برای حضور در بین نامزدهای آنمجموعه دعوت نکردند، آیا می توان گفت امروز آقای روحانی صرفا نامزد اصلاح طلباناست؟

آقای روحانی در دوران ریاست جمهوری خود فراجناحیعمل کرده است، او یک اصولگرای عقلایی است و بعد که رئیس جمهور شد نیز در دولت خوداز نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب استفاده کرد. بالاخره او بحث اعتدال را دارد. منفکر می کنم او کاندیدای بخش عظیمی از افراد جامعه اعم از اصولگرا، اصلاح طلب،مستقل و اعتدالگرا است. خوشبختانه آقای روحانی در این فضا دارد کار خود را پیش میبرد. موضوعی که حائز اهمیت است برخی فکر می کردند فقط جمنا مجموعه اصولگرایی استاما امروز در ستاد مرکزی اصولگرایان معتدل حامی آقای روحانی شخصیت های زیادی ازسیاسیون و نمایندگان ادوار با سبقه اصولگرایی حضور دارند و روی این عقیده برایحمایت از آقای روحانی محکم ایستادند.

بنابراین اصولگرایی فقط منحصر و جمع شده درجمنا نیست. البته تخریب ها علیه ستاد اصولگرایان معتدل حامی آقای روحانی زیاد است،ما این تخریب ها را به جان می خریم چون هدف ما این است که آقای روحانی بتواند رأیحداکثری بیاورد. در مجموع معتقدم پیروز انتخابات آقای روحانی است.

در آخرین روزهای دولت اصلاحات، صاحب نظران اینگفتمان سیاسی اعلام کردند که اصلاحات بی سر بود، حالا منتقدان دولت یازدهم چنینشبیه سازی را برای جریان اعتدال انجام می دهند، پاسخ شما چیست؟

جریان ما پرقوت است در مجلس نهم وقتی کهفراکسیون رهروان ولایت را تشکیل دادیم خیلی ها ناراحت شدند اما این مسیر درانتخابات ریاست جمهوری سال 92 و انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94 ادامه پیدا کرد،این مسیر روشن و شفاف است و الان هم روند صعودی دارد. خوشبختانه آنها که دل در گرونظام دارند و اصولگرایانی که استوانه های کشور هستند به عنوان سر این مجموعه دارندزحماتی را می کشند. کسانی که مخالف روحیه اعتدال و میانه روی هستند این بحث ها رامطرح می کنند تا با تخریب حامیان اعتدال خود را بزرگ کنند. ما به آنها می گوییم ماهستیم شما هم باشید. حضور و نقش اصولگرایان معتدل در عرصه سیاسی کشور واقعیتیانکارناپذیر است.

اصولگرایان معتدل چرا در انتخابات ریاست جمهوریتصمیم گرفتند از آقای روحانی حمایت کنند و به طرف پشتیبانی از آقای قالیباف یاآقای رئیسی نرفتند؟

راحت بگویم صحنه امروز انتخابات ریاست جمهوریهمان صحنه های گذشته است.  یعنی طیف معتدل مقابل طیف تمامیت خواه واقتدارگرا قرار دارد. این طیف اقتدارگرا فکر می کند مالک مملکت، نظام و انقلاباست. طیف اعتدال همواه با اقتدارگرایی و بگم بگم ها مخالف بوده است. الان دوبارهشاهد همان بگم بگم ها در مناظره ها هستیم. درست است که مصادیق عوض شدند اما صحنه همانصحنه است. مخالف فحش، تهمت، بی حرمتی، پرده دری و تخریب هستیم. ما مخالفیم قبل ازآنکه کسی محاکمه و حکم قضایی برایش صادر شود به او تهمت بزنند.

یعنی شما معتقدید آقای قالیباف و آقای رئیسیدارند احمدی نژادیسم را نمایندگی می کنند؟

هیچ فرق نمی کند. مَثَلی است که می گوید اگرخواستی با کسی رفاقت کنی ببین رفقای او چه کسانی هستند. به نظرم باید دید چه کسانیامروز اطراف آقایان قالیباف و رئیسی حضور دارند. هیچ تغییری ایجاد نشده است.

یعنی شما می گویید تیم کاری دولت آقای احمدینژاد در کنار آقایان قالیباف و رئیسی هستند؟

همان تیم و ترکیب هستند. البته آقای احمدی نژادگفت آنها از من اجازه نگرفتند.

آقای لاریجانی نیز به وعده های برخی نامزدهادرباره پرداخت یارانه واکنش نشان داد. برخی این حرف آقای لاریجانی را کمک به آقایروحانی توصیف کردند اما عده ای نیز معتقدند او از جایگاه مجلس در تصمیم گیری هایکلان کشور دفاع کرد، نظر شما چیست؟

ما ورود آقای لاریجانی به صحنه انتخابات را نهمصلحت او می دانیم و نه به مصلحت کشور. آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس مکلف استو باید از حقانیت و حقوق کشور دفاع کند. برخی کاندیداها درباره سه برابر کردنیارانه ها و پرداخت 250 هزار تومان به بیکاران صحبت می کنند حال آنکه یک ماه استکه از زمان تصویب قانون برنامه ششم در مجلس می گذرد چه طور می توانیم به مردم دروغبگوییم. ما هیچ کاری را نمی توانیم خلاف برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز بیستساله انجام دهیم. ضمن آنکه بودجه سال 96 نیز به تصویب رسید و مراحل قانونی اجرایآن را طی کرد پس شعارهای پوپولیستی فقط برای کاسبی رأی سرداده می شود. در واقعکاسبی رأی برخی نامزدها را به سمت شعارهای پوپولیستی کشانده است.

اگر به فرض آقای قالیباف یا آقای رئیسی پیروزانتخابات شود ...

نمی شوند.

به فرض که پیروز شوند آیا می توانند مجلس رابرای تصویب قانون سه برابر کردن یارانه ها تحت فشار بگذارند؟

خیر، مجلس قوه عاقله دارد مجلس خودش تصمیم میگیرد، کسی نمی تواند به نمایندگان مردم زور بگوید.

اما احمدی نژاد توانست مجلس هشتم را در تصویبقانون هدفمندی یارانه ها تحت فشار بگذارد؟

مجلس هشتم گذشت اما مجلس نهم و دهمی که ما در آنحضور داشتیم و داریم این طور نیست. یعنی تحت فشار قرار گرفتن مجلس جزء محالات است.

اگر بخواهید تعریف روشنی ارائه دهید نسبت آقایقالیباف و آقای رئیسی را با اعتدال چگونه توصیف می کنید؟ کدامیک دورتر و کدامیکنزدیک تر است؟

دو راه وجود دارد یکی اعتدال، خردگرایی وعملگرایی و دیگری اقتدارگرایی و تندروی است. این آقایان هر دو یکیهستند و هر دو در مسیر اقتدارگرایی و تندروی قرار دارند.

برخی معتقدند با وعده پرداخت یارانه سه برابر و250 هزار تومان ماهانه به بیکاران فضای انتخابات به سمت پوپولیستی شدن و احمدینژادیسم در حال بازگشت است، نظر شما چیست؟

شاید مقداری اثر داشته باشد اما بعید می دانماثرش تعیین کننده ای روی نتیجه انتخابات داشته باشد.

شما گفتید آقایان قالیباف و رئیسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری نمی شوند، این پیروزی برای آقای روحانی در مرحله اول انتخابات به دست می آید یا در مرحله دوم؟

در همان مرحله اول نتیجه مشخص می شود.

اگر آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی کنار برودآرای او به سمت آقای رئیسی خواهد رفت یا به سمت آقای روحانی می آید؟

اگر هر دو آقایان قالیباف و رئیسی با هم در صحنه انتخابات باشند در مجموع حدود 35 درصد آرا را کسب می کنند اما اگر آقای قالیباف کنار برود آرای جناح منتقد دولت حتیاز 35 درصد هم کاهش پیدا کند چون قسمتی از آرای آقای قالیباف به سمت آقای روحانیمی آید برای همین است که برخی تأکید دارند هم آقای رئیسی و هم آقای قالیباف در صحنهانتخابات بمانند.

29214