برگزیده ها
مازندمجلس: روند رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی که پس از سقوط دولت به دلیل رسوایی فساد زودتر از موعد برگزار می‌شود، شروع شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، طبق نظرسنجی‌ها «مون جا این» با گرایش چپ با فاصله قابل توجهی از «آن چئول سو» با گرایش میانه پیش است.

این انتخابات به دلیل تنش شدید با کره‌شمالی از نزدیک دنبال می‌شود. مون خواهان افزایش تماس با کره‌شمالی است که برخلاف رویکرد «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری قبلی است که تقریبا همه مناسبات با پیونگ‌یانگ را قطع کرد. بر اساس این گزارش، چنین رویکردی می‌تواند باعث تنش با واشنگتن شود.

در آخرین روز مبارزات انتخاباتی، مون خواستار یک «پیروزی قاطع» شد تا به ترمیم شکاف ملی در نتیجه سقوط دولت محافظه‌کار پارک کمک کند. آن هم در تجمع های انتخاباتی گفت هنوز مطمئن است می‌تواند برنده شود. پارک در ماه مارس اولین رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی شد که با استیضاح برکنار می‌شود. او قرار است به اتهام رشوه‌خواری و سوءاستفاده از قدرت محاکمه شود. وی هرگونه تخلف را رد کرده است.

مون در انتخابات سال ۲۰۱۲ رقابت را با اختلاف اندک به پارک واگذار کرده بود. او دو دولت محافظه‌کار قبلی را به خاطر ناکامی در متوقف کردن توسعه تسلیحاتی کره‌شمالی مورد انتقاد قرار داده است. مون می‌گوید می‌خواهد در کنار تحریم، گفت‌وگوها با پیونگ یانگ را افزایش دهد و مشوق تغییر در آن کشور باشد.

علاوه بر کره‌شمالی، مسائل داخلی برای رای‌دهندگان مهم است. همه نامزدها قول ادامه روند شکننده بهبود اقتصادی و کاهش آمار بیکاری جوانان را می‌دهند.

 
انتخابات کره‌شمالی کره‌جنوبی محافظه‌کار می‌تواند انتخاباتی رئیس‌جمهوری گرایش ریاست‌جمهوری گزارش رای‌گیری افزایش