برگزیده ها
مازندمجلس: معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای آمریکایی خود شرط عادی شدن روابط دو کشور را از بین رفتن محرک‌های بوجود آمده در دولت قبلی آمریکا نامید که متاسفانه همچنان وجود دارد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که برای عادی شدن روابط بین دو کشور لازم است تا محرک‌های ایجاد شده در زمان ریاست جمهوری "باراک اوباما" از بین بروند.

ریابکوف بعد از مذاکرات خود با "توماس شنون" همتای آمریکایی خود در نیویورک به خبرنگار این خبرگزاری گفت: «این ملاقات نسبتا فشرده و با وجود برخی دشواریها، مفید بود. البته مسلما واقعیت جدیدی در روابط دو کشور پیش نیامده است، ولی ما به دستور روسای جمهور دو کشور به بررسی جزییات روابط دوجانبه پرداختیم که با مشکلات زیادی مواجه است. بدین ترتیب طیف وسیعی از مسائل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.»

این دیپلمات بلندپایه روس افزود: «در خصوص برخی مسائل امید برای حرکت به سمت جلو وجود دارد، ولی متاسفانه پیرامون اکثر مسائل با توجه به جو حاکم بر روابط، دیدگاه دو کشور همچنان متفاوت است، برای مثال در خصوص اموال دیپلماتیک روسیه و بازگرداندن آنها از طرف آمریکا و همچنین مسائل انسانی که مدتهاست در دستور کار قرار دارد، پیشرفت کافی وجود نداشته است.»  

معاون وزیر خارجه یادآور شد: «در این دیدار از طرف روسی تاکید شد که برای عادی سازی روابط دو کشور، لازم است تا محرکهای ایجاد شده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما از بین بروند. برای مثال اخراج جمعی دیپلمات‌های روسی و سلب مالکیت روسیه بر اموال دیپلماتیک این کشور در ایالات متحده که به عقیده ما نقض آشکار حقوق بین الملل است.»

لازم به توضیح است که در اواخر ماه دسامبر دولت اوباما در چارچوب تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، 35 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرده و دسترسی به دو ساختمان ویلایی دیپپلماتیک متعلق به روسیه در واشنگتن و نیویورک را ممنوع کرد. اوباما این اقدامات را پاسخ واشنگتن به دخالت‌های احتمالی روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نامیده بود.

به گفته ریابکوف، اکنون نیز متاسفانه مواضع دولت آمریکا مانند سابق است و تفاوت خاصی با زمان باراک اوباما نکرده است. وی افزود: «ما قاطعانه این مسئله را با طرف آمریکایی در میان گذاشته و به تلاش خود برای بازگرداندن املاک روسیه ادامه خواهیم داد. و مسلما بدون کنار گذاشتن این نوع موضع گیری‌ها، امکان آغاز بهبود روابط و از بین رفتن واقعی اختلافات بین دو طرف وجود ندارد.»

به گفته وی، در عین حال آمادگی برای ادامه بررسی‌ها وجود دارد، هرچند زمان و مکان ادامه این تماس‌ها هنوز مشخص نیست.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: «با این وجود انتظار شکل جدیدی از روابط مسکو و واشنگتن وجود ندارد. البته کار در این زمینه آغاز شده است، ولی گروه کاری و یا ساختار خاصی برای این منظور بوجود نیامده است. فعلا تنها رایزنی‌هایی صورت گرفته و این روند ادامه خواهد یافت و همین اندازه هم می تواند مثبت باشد.»

ریابکوف همچنین گفت که مقامات مسکو آمادگی از سرگیری مذاکرات پیرامون اوکراین را نیز دارند که پیش از این بین "ویکتوریا نولاند" و "ولادیمیر سورکوف" معاونین وزرای خارجه دو کشور جریان داشت. به گفته وی، البته ازسرگیری این مذاکرات بستگی به موضع گیری طرف آمریکایی داشته و اینکه دقیقا چه کسی برای این گفتگوها انتخاب خواهد شد.
روسیه روابط اوباما آمریکا خارجه ریابکوف آمریکایی مسائل ادامه جمهوری باراک واشنگتن البته همچنین ریاست مذاکرات معاون متاسفانه دیپلماتیک بازگرداندن افزود اموال دیدار پیرامون اخراج آمادگی ندارد اعلام دیپلمات تاکید همتای بوجود نیویورک بروند همچنان خبرگزاری محرک‌های مسلما بررسی دستور نیامده جدیدی ایجاد