برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به انتقادات اخیر قالیباف، درباره عملکرد شهرداری تهران به بیان اظهاراتی پرداخت که از جمله آن می‌توان به بدهی پنج تا شش هزار میلیاردی شهرداری تهران اشاره کرد.

مازندمجلس: اخیرا در جریان مناظرات انتخاباتی محمدباقر قالیباف درباره عملکرد بانک‌ها و مدیریت آن انتقاداتی مطرح کرده و از ضدوبند بانکی‌ها سخن گفته بود.

وی همچنین تأکید داشت که چهار درصد هستند که از منابع بانکی استفاده می‌کنند. این در حالی است که ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با اظهارات این کاندیدای ریاست جمهوری و همچنین عملکرد شهرداری تهران در حوزه بانکی توضیحاتی ارائه کرد.

آن طور که سیف می‌گوید این برخوردها سیاسی بوده و وی عنوان می‌کند که نمی‌خواهد در چنین جریانی حرمت افراد را نادیده بگیرد.

وی گفت: من عمرم را در نظام بانکی گذرانده‌ام و آشنایی کافی با نیروهای انسانی این مجموعه دارم. بنابراین از اظهارات آقای قالیباف تعجب کردم. ایشان به هر حال در شهرداری تهران کار می‌کند و من هیچ‌گاه چنین نگاهی را به شهرداری تهران و زیرمجموعه ایشان ندارم، از این رو انتظار دارم که با نگاهی دیگر بانک‌ها را مورد توجه قرار دهند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه آقای قالیباف می‌گویند فقط چهار درصد از منابع بانکی استفاده می‌کنند، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است و بدهی حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان به بانک‌ها دارد. یعنی خود شهرداری هم جزو چهار درصد است؟

سیف همچنین گفت: کلیه پروژه‌هایی که شهردار تهران از آن سخن گفته و می‌گوید مترو، بزرگراه صدر و یا امثال آن را در تهران ساخته و به بهره‌برداری رسانده است از منابعی بوده که از طریق بانک‌ها تأمین شد پس چرا این‌ها را اعلام نمی‌کنند؟

وی همچنین به بانک شهر به عنوان مجموعه زیر نظر شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:‌ در این بانک نیز تمامی اصول به درستی رعایت نشده و شاهد آن بوده‌ایم که شهرداری برای انجام عملیات خود این بانک را مجبور به انجام اموری می‌کند که برخلاف چارچوب نظام بانکی است. با این حال حوزه نظارت بانک مرکزی همواره این موضوع را مورد بررسی قرار داده و پیگرد قانونی داشته است.

وی گفت که به دنبال مسائل مطرح شده من خواستم تا در بانک مرکزی بررسی انجام شود که در نتیجه آن مشخص شد ۴۰ درصد از تسهیلات بانکی برای ۲۰۰ شخص حقوقی پرداخت شده که از جمله آن‌ها خود شهرداری تهران است.

هرگاه با رئیس جمهوری مذاکره کردم با بانک مرکزی همراهی کرد

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه طی چهار سالی که در بانک مرکزی حضور داشتید تا چه اندازه شخص شما احساس استقلال کرده و دولت در آن فشار وارد نکرد؟ یادآور شد:‌ با اینکه معتقدیم بانک مرکزی می‌تواند از لحاظ قانونی و مقررات دچار تغییراتی شده تا از استقلال بیشتری برخوردار باشد، اما طی سال‌هایی که در دولت یازدهم در بانک مرکزی بودم هرگاه که موضوعی پیش می‌آمد رئیس جمهوری با ما همراهی می‌کردند یعنی ما در این بانک توضیحاتی را به ایشان ارائه کرده و ابعاد پیشنهادات مطرح شده را عنوان می‌کردیم آن گاه حتی اگر زمانی بود که کلیه دستگاه‌ها رأی دیگری داشتند رئیس جمهوری با بانک مرکزی پیش آمده و از نظر ما دفاع می‌کردند.

بانک‌های ما مشکل دارند اما ورشکسته نیستند

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به مواردی دیگر که در جریان انتخابات ریاست جمهوری از سوی کاندیداها مطرح شده پاسخ داد.

سیف در رابطه با ادعاهایی که برای ورشکستگی بانک‌ها مطرح می‌شود، عنوان کرد: این روزها می‌گویند بانک‌ها ورشکسته‌اند در حالی که باید گفت بانک‌های ما مشکل دارند و این موضوع کاملا روشن است و آن را رد نمی‌کنیم.

وی توضیح داد: اما باید توجه داشت که تا دو سال قبل شرایط بانک‌ها چندان مناسب نبود اما با اقداماتی که انجام شد بسیاری از این مسائل را تاکنون حل کرده‌ایم و در آینده نیز برنامه‌هایی در دستور کار است که نظام بانکی را نسبت به گذشته دچار تحولاتی خواهد کرد.

شاید ما نمی‌دانیم قرار است منابع کارانه و یا یارانه از کجا بیاید

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با برخی مسائل دیگر از جمله ایجاد چند میلیون شغل و راه‌اندازی سایت کارانه و پرداخت آن و یا یارانه چند برابری نسبت به زمان حاصل نیز توضیحاتی داشت.

وی از آثار اقتصادی ناشی از افزایش چند برابری یارانه‌ها سخن گفت و تاکید کرد که در حال حاضر بودجه دولت مشخص بوده و اگر قرار بر افزایش یارانه است باید در آن تعیین شود، اما چنین منابعی در حال حاضر وجود ندارد. از سوی دیگر وقتی می‌گویند قرار است برای افرادی که شغل ندارند کارانه پرداخت کنند آیا می‌دانند تعداد افراد بیکار چقدر است؟ آیا قرار است تمامی آنها در سایت کارانه ثبت نام کنند و آیا در صورت ثبت نام چنین پولی برای پرداخت به آنها وجود دارد.

سیف تاکید کرد: نمی‌دانم شاید افرادی که چنین ادعاهایی مطرح می‌کنند برنامه و راهکار خاصی دارند که مناسب است آن را مطرح کرده تا همگان در جریان چنین برنامه‌هایی قرار گیرند و مشخص آن است که چنین اقداماتی می‌تواند شوک های اقتصادی قابل توجهی با خود به همراه داشته و یکی از آنها ورود به منابع بانک مرکزی برای تامین چنین رشدهایی است.

کاسپین مشکلی ندارد/ من بی‌مسوولیت نیستم

در ادامه این نشست خبرنگاری از رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با موسسه کاسپین سوال پرسید و با اشاره به تجمعی که حتی امروز در مقابل بانک مرکزی از سوی برخی از سپرده‌گذاران انجام شده بود عنوان کرد چرا این بانک با وجود تمامی دلایلی که برای شرایط فعلی کاسپین تاکنون اعلام کرده وضعیت آن را مشخص نمی‌کند که با توضیحاتی از سوی سیف همراه شد.

سیف همان‌طور که قبلا عنوان کرده بود به هر حال هشت تعاونی غیرمجاز در حال فعالیت بودند که در دولت یازدهم تصمیم به تجمیع آنها در قالب یک موسسه و ساماندهی گرفته می‌شود که تحت عنوان کاسپین در سال ۱۳۹۴ مجوز فعالیت دریافت می‌کند.

اما وی گفت که متاسفانه این روزها همه مشکلات این تعاونی‌ها را گردن کاسپین می‌اندازند، در حالی که کاسپین موسسه دارای مجوز بانک مرکزی است که هیچ مشکلی ندارد، چرا می‌گویید کاسپین؟ چون می‌خواهید آن را به مجوزی که بانک مرکزی اعطا کرده ربط دهید در حالی که این موسسه هیچ مشکلی ندارد و آنچه که اکنون اتفاق افتاده مربوط به سپرده‌گذاران تعاونی‌های آن از جمله فرشتگان است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: باید از کسانی که مسوول اصلی فعالیت این تعاونی‌ها بوده و در نهایت کار آنها را به اینجا رسانده‌اند سوال بپرسید وگرنه ما در بانک مرکزی تصمیم به تجمیع آنها گرفته تا بتوانیم ساماندهی‌شان کنیم.

سیف تصریح کرد: ما تعهدات کاسپین را برعهده گرفتیم و من آدم بی‌مسوولیتی نیستم که بخواهم از بار آن شانه خالی کنم، این در حالی است که دراین مدت اقدامات لازم را انجام داده‌ایم تا منابع سپرده‌گذاران حیف نشود.

وی یادآور شد: با پیگیری‌هایی که از سوی حوزه نظارت بانک مرکزی و مراجع قضایی در جریان است به زودی تکلیف تمامی تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین مشخص شده و تعیین تکلیف می‌شوند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به این موضوع که تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های فرشتگان ارزیابی شده و در حال انتقال است، تاکید کرد که از زمانی که این انتقال کامل شده و شروع به تعیین و تکلیف سپرده‌گذاران می‌شود آنگاه جزوی از موسسه کاسپین که بانک مرکزی مجوز آن را اعطاء کرده محسوب خواهند شد.

سیف این را هم گفت که بانک مرکزی در کنار منابعی که از تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین به آن منتقل می‌شود خط اعتباری در نظر خواهد گرفت تا بتواند منابع سپرده‌گذاران را پرداخت کنند.

مرکزی کاسپین بانکی شهرداری تهران عنوان بانک‌ها منابع جمهوری موسسه سپرده‌گذاران پرداخت همچنین توضیحاتی ندارد می‌کند کارانه جریان تمامی رابطه قالیباف مسائل موضوع یارانه دارند ادامه تاکنون مشکلی تاکید تعیین منابعی تکلیف فعالیت تعاونی‌های اشاره زیرمجموعه اینکه می‌گویند برنامه‌هایی تعاونی‌ها فرشتگان مناسب برابری انتقال اقداماتی تجمیع افرادی همراه شرایط بزرگترین تصمیم افزایش گرفته بدهکاران اقتصادی یازدهم مجموعه افراد نگاهی میلیارد تومان عملکرد می‌گوید ایسنا امروز اظهارات ریاست ارائه اعلام نظارت می‌کردند استفاده زمانی بانک‌های ادعاهایی می‌تواند یادآور قانونی بررسی هرگاه همراهی استقلال روزها