برگزیده ها
روحانی باید در ابتدا گزارش ویرانی‌های دولت قبل را به رهبری تقدیم می‌کرد/بسیاری از اساتید دانشگاه در دولت گذشته اخراج شدند

مازندمجلس: راغفر گفت: شرایط کنونی یک نعمت برای مملکت است زیرا باید گفت که دولت کنونی تحت فشار زیاد جریانات مخالف است

مازندمجلس: حسین راغفر با اشاره به تلاشهای دولت طی 4 سال گذشته گفت: به اعتقاد من تجربه 4 سال اول دولت یازدهم تجربه نسبتا خوبی است و دولت در آینده باید با تاکید بر فشارهای موجود و اولویت قراردادن حوزه‌های تولید، اقتصاد مقاومتی، اصلاح ساختار...گام‌های محکمی بردارد.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد نهادهایی ناظر بر عملکرد دولت می‌تواند کمک بر تصحیح سیاست‌های دولت داشته باشد در حالیکه اگر دولت بعدی دولت دیگری باشد تمامی این قیود برداشته خواهد شد و اعتراض کسی به گوش نخواهد رسید، زیرا شرایط مملکت بسیار شکننده تر از دوره ای است که دولت نهم وارد کار شد و ما نگران مسائل عمده‌تر کشور هستیم که فراتر از اقتصاد است.

مدرس دانشگاه الزهرا با بیان اینکه تمامی مشکلات کنونی متوجه دولت نیست، تصریح کرد: زیرا باید بگویم همواره در کشور دو دولت حاکم است، یک دولت قدرتمند که حداقل 50 درصد اقتصاد را به دست دارد و در سوی دیگر دولتی ضعیف که 50 درصد دیگر اقتصاد در دستش است و دولت پاسخگو متاسفانه همین دولت دوم و ضعیف است. بنابراین بخش عمده ای از مشکلات کنونی اقتصاد کشور توسط 50 درصد اول اتفاق می افتد و هیچکس هم پاسخگو نیست و اینها مشکلات ساختاری کشور است که باید اصلاح شود.

وی گفت: یکی از انتقادات به دولت یازدهم این است که این دولت در ابتدای کار باید گزارشی از وضع موجود و آن چیزی که تحویل گرفته بود را ارائه می داد، وقتی گزارشی داده نشده طبیعی است که بعد از 4سال تمام آن کاستی های به جا مانده از قبل بر سر دولت هوار می شود.

راغفر تصریح کرد: افراد مدعی توقع دارند خرابکاری های دولت‌های نهم و دهم را دولت روحانی طی 4 سال یا حتی یک شبه حل کرده باشد، در صورتی‌که شدنی نیست. حتی به اعتقاد من دولت در ابتدای کار باید با ارائه گزارشی به رهبری اعلام می‌کرد ادامه کار با وضع موجود امکان پذیر نیست و از ایشان می خواستند که دستور دهند برخی نهادها،سازمان‌ها و ارگان‌ها از اقتصاد خارج شوند.

وی ادامه داد: در جاییکه وزیر نفت می گوید" ما 3 میلیارد دلار به یکی از نهادها پرداخت کرده‌ایم که در پارس جنوبی برای ما گاز استخراج کند در حالیکه تا کنون یک ریال سرمایه گذاری انجام نداده است و معلوم نیست این پولها به کجا رفته است،" دیگر حرفی باقی نمی ماند.

به گفته این اقتصاددان، از طرفی حضور چنین نهادهایی باعث می شود مثلا بانک به جای اینکه به بخش خصوصی تسهیلات دهد، اولویتش این نهادها باشد، در مقابل بخش خصوصی هم به دلیل اینکه دسترسی به اعتبارات بانکی ندارد یا سرمایه اش را از کشور خارج می کند یا وارد فعالیتهای نامولد: خرید و فروش زمین، واردات ...می شود که تماما تورم زاست.

به گفته وی، تورم زا به این دلیل که با افزایش قیمت زمین تولیدی انجام نشده است و این یعنی پول و سرمایه از جیب عده ای در آمده و به جیب عده ای دیگر می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا معتقد است: شرایط کنونی یک نعمت برای مملکت است زیرا باید گفت که دولت کنونی تحت فشار زیاد جریانات مخالف است.

راغفر اظهار داشت: در اینجا باید بگویم که تنها دوره موفق اقتصادی در کشور زمان آقای خاتمی بود که یکی از دلایل آن را می توان اصطلاح دولت سایه عنوان کرد که از مجلس ، دولت را رصد می کردند تا ایراد بگیرند و این یکی از رموز موفق آن دولت شد و البته علت دوم آزادی بحث و گفتگو در جامعه آن زمان بود که این دو عامل عواملی موثر بودند و گواینکه عواملی اقتصادی نبودند اما تاثیر مستقیم بر عملکرد اقتصادی دولت آن زمان داشتند.

وی ادامه داد: حال آنچه در دولت یازدهم اتفاق افتاد و ویژگی خیلی مثبت آن وجود همین آزادی است که می‌توانیم براحتی دولت را نقد کنیم. متاسفانه در دولت گذشته بسیاری از اساتید دانشگاه اخراج شدند و حال این آزادی بیان در دولت کنونی دستاورد بسیار بزرگی است که جامعه به آن دست پیدا کرده است. اما مطمئن باشید اگر دولت بعدی دولت مخالف آقای روحانی باشد قطعا این فضای آزادی بیان بسته خواهد شد و این ازعملکرد جریانهای آنها کاملا هویداست.

وی گفت: تغییرات ساختاری باید ایجاد شود و نیازمند فرآیند درازمدتی است باید علائم آن نشان داده شود که از جمله آن اصلاح نظام مالیاتی است البته اقداماتی بسیار ضعیف و محدود انجام شده است که باید به شکلی قویتر انجام شود.

حسین راغفر