برگزیده ها
بزرگداشت پیش‌کسوتان نشر برگزار شد
مازندمجلس: بزرگداشت پیش‌کسوتان نشر برگزار شد  به گز ارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این مراسم که روز دوشنبه (18 اردیبهشت) به همت سرای اهل قلم همزمان با ششمین روز از نمایشگاه امسال برگزار شد، این سه چهره علاوه بر مروری بر صنعت نشر و قلم، در مورد محسن بخشی و چند تن دیگر از فعالان این حوزه که از دنیا رفته‌اند، نیز سخن‌هایی را بیان کردند. محسن بخشی از پیشکسوتان نشر کتاب در ایران و بنیانگذار نشر آگاه بود که سال گذشته پس از 50 سال خدمت در این زمینه درگذشت.
 
منوچهر حسن‌زاده؛ مدیر انتشارات مروارید نخستین سخنران این مراسم بود که به بیان تجربه‌‌اش از فعالیت در صنعت نشر پرداخت و گفت: 56 سال پیش چهار دوست دور هم جمع شدیم و تصمیم به راه‌اندازی انتشارات مروارید گرفتیم. در ابتدا از ملک خالی یکی از اقوام استفاده کردیم و سپس مُلکی را به صورت قسطی خریداری کردیم و به همین آسانی صاحب انتشاراتی شدیم که اکنون به آسانی از دست نمی‌‌دهیم.
 
وی در ابتدا افسر ارتش بود بعدها به جامعه‌شناسی روی آورد، نخستین ناشر آثار فروغ فرخزاد و پس از آن اخوان ثالث، مشیری و شاملو و همچنین تمام کتاب‌های اریک فروم و برخی دیگر از کتاب‌های مطرح جامعه‌شناسی بود.
به گفته‌ی حسن‌زاده ناشر تنها یک کاسب نیست بلکه در اعتلای فرهنگ یک کشور نقش دارد.
وی نمایشگاه کتاب را سنبل فرهنگ ایران زمین دانست و گفت: نمایشگاه کتاب باید مستند شود و سند فرهنگ مردم ایران ثبت و ضبط شود.
 
احمدرضا طهوری، مدیر انتشارات و فروشگاه طهوری دومین سخنران و فعال تقدیر شده‌ی صنعت نشر بود که سخنان خود را با گلایه از بی‌توجهی به فعال این صنعت و اقبال کم فرهنگ در کشور آغاز کرد.
 
طهوری همچنین از ممیزی و سانسور بی‌مورد و حساسیت‌های بیش از حد در این زمینه انتقاد کرد و گفت: با این اوضاع من که میراث‌دار پدرم هستم شرمنده‌ام که چیز ارزشمندی برای فرزندانم ندارم که به ارثیه بگذارم.
نصرالله حدادی نیز از حاج محسن بخشی یاد ‌‌کرد و داستان ممیزی‌های سختگیرانه‌ از کتاب در ایران را به مثنوی هفتاد من تشبیه کرد که هر ناشری به نوعی از آن خون دل خورده‌اند.
 
اسماعیل جنتی دیگر چهر‌ه‌ی تجلیل شده در مراسم تقدیر از اهالی نشر و قلم بود که در ابتدای سخنانش حادثه‌های مرگبار پلاسکو و معدن گلستان را تسلیت گفت.

جنتی که 52 سال است در صنعت نشر فعالیت دارد، گفت: ناشران و کتابفروشان از یک خانواده‌اند.

او با یادی از محسن بخشی مدیر انتشارات نیل و انتشارات آگاه گفت که از سال 1344 تا 1346 با بخشی آشنایی داشته است. جنتی از انتشارات نیل و زمان به عنوان دانشگاه تعبیر کرده و خود را فارغ‌التحصیل این دو دانشگاه نام برد.پیش از این در دو دوره‌ی نمایشگاه نیز از محسن آقا تقدیر شده بود.در دانشگاه نیل همه چیز هنر، فلسفه، تجربه و در کل هنر چگونه زیستن بود.محسن آقا به من چگونه آموختن، مردم‌مداری و هنر خوب خواندن کتاب و حتی چگونه تورق کردن کتاب را که مبادا به کتاب آسیبی برسد را آموخت.

در این مراسم از علیرضا حیدری، مدیر انتشارات خوارزمی، ابراهیم رمضانی، بنیانگذار انتشارات ابن سینا، عبدالرحیم جعفری، پدر انتشارات امیرکبیر نیز به عنوان گل‌هایی از گلستان صنعت نشر یاد شدند.
 
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
انتشارات نمایشگاه فرهنگ مراسم تقدیر برگزار دانشگاه چگونه آفتاب کتاب‌های مجموعه‌ی طهوری گلستان همچنین عنوان کردیم مروارید زمینه بنیانگذار اردیبهشت نخستین سخنران آسانی ابتدا فعالیت جامعه‌شناسی