برگزیده ها
تشکل‌های ناشران به بدنه اتحادیه‌ها آسیب می‌رساند
مازندمجلس: تشکل‌های ناشران به بدنه اتحادیه‌ها آسیب می‌رساند به گزارش خبر گزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «تشکل‌های صنفی نشر و اثرات وجودی آنها در ارتقا و توسعه نشر کشور» سه‌شنبه 19 اردیبهشت سال 1396 با حضور پروین صدقیان، رئیس انجمن صنفی زنان ناشر، سید رفیع احمد جواهری، مدیر مسئول انتشارات ابوعطا و رضا هاشمی‌نژاد، مدیر مسئول انتشارات افق در نمایشگاه بین‌المللی تهران سرای اهل قلم دانشگاهی برگزار شد.

در این نشست سید رفیع احمد جواهری درباره نقش انجمن‌ها و تشکل‌ها در نشر کشور گفت: چنانچه اگر شکل‌گیری این تشکل‌ها و انجمن‌ها با همین سرعت پیش رود به بدنه اتحادیه‌ها آسیب می‌رساند و دیده شدن تشکل‌ها و انجمن‌ها تبدیل به رانت می‌شود.

وی افزود: من مخالف انجمن‌ها نیستم اما اسلوبی که در ایران از تشکل‌ها و انجمن‌ها بهره‌برداری می‌کنند، نشر کشور تضعیف می‌شود و از علل اصلی جدایی ناشران با یکدیگر است.

جواهری گفت: علت اصلی مخالفت من برای ایجاد تشکل‌ها داشتن مافیا در میان آن‌هاست. تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی به خودی خود زمینه نشر کشور را تقویت می‌کند اما شکل و روش کار آن‌ها در ایران به صورت گروهی نیست و قوانینی وضع می‌کنند که به طور کامل منافع شخصی خود را پیگیری می‌کند.

پروین صدقیان نیز از فعالیت‌های انجمن صنفی زنان ناشر خبر داد و گفت:  فعالیت‌های انجمن در زمینه کودک، آموزشی، اجتماعی، ادبیاتی و... است. انجمن صنفی زنان ناشر از سال 1376 تشکیل شد و در سال 1392 توسط وزارت کار به رسمیت شناخته شد.

وی افزود: هدف این انجمن توجه ویژه به زنان ناشر و گرایش به رویکرد سنتی‌زدایی زنان جامعه است اما تا کنون موفق به حضور در نمایشگاه‌های استانی نشدیم و خواهان برپایی غرفه در این نمایشگاه‌ها هستیم. خوشبختانه امسال برای اولین بار موفق به حضور و برپایی غرفه در نمایشگاه شدیم.

هاشمی‌نژاد از دیگر سخنرانان این نشست در پاسخ به پرسش چگونگی شکل‌گیری انجمن‌ها و تشکل‌ها پاسخ داد: در سال 1371 تعدادی از ناشران با ایجاد نمایشگاه در پارک‌های تهران سریعا ایده شکل‌گیری انجمن‌ها شکل گرفت. یکی از این ایده‌ها از این قرار بود که ناشران فرهنگی‌تر با یکدیگر فعالیت مشترکی داشته باشند و کتاب‌های فرهنگی از بازارهای غیر مرتبط جمع‌آوری شود اما با گذر زمان و ارتباط گسترده ناشران فرهنگی با یکدیگر و توزیع کتاب‌ها در مکان‌های مرتبط مسیر انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی تغییر پیدا کرد.

وی اظهار کرد: با تغییر مسیر انجمن‌ها و تشکل‌ها مشکلاتی برای آن‌ها به وجود آمده است که تناقض اساسنامه‌ها، عملکرد انجمن‌ها و عضوگیری در مجموعه آنها است. مهمترین فعالیتی که انجمن برای توسعه نشر کشور داشته برگزاری نمایشگاه‌های متعدد و ایجاد شهرکتاب‌هاست.

هاشمی‌نژاد در ادامه گفت: به هیچ عنوان انجمن‌ها نباید در تضاد و تناقض با اتحادیه نشر قرار گیرد همچنین انجمن‌ها برای کودک و نوجوان چندان مفید نبوده‌اند. اکنون فعالیت اصلی انجمن‌ها باید در حوزه علم و آموزش قرار گیرد و تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای مخاطبان خاص در رشته‌های تخصصی باشد.

در ادامه نشست صدقیان در پاسخ به سوال تقابل انجمن‌ها و اتحادیه‌ها گفت: انجمن‌ها معضلی برای اتحادیه‌های نشر نیستند چرا که هر نهادی که در یک مجموعه تشکیل می‌شود برای پیشرفت گام برمی‌دارد. همچنین اتحادیه بالاترین نهادی است که در صنعت نشر وجود دارد و لازم می‌دانم که همه‌ ناشران در اتحادیه نشر عضو باشند و اتحادیه قوی و استوار باعث رفع مشکلات در صنعت نشر باشد.

صدقیان افزود: تشویق اعضا به عضویت در اتحادیه نشر کشور، از اهداف اصلی انجمن صنفی زنان ناشر است. این انجمن در کنار اتحادیه قرار دارد و به هیچ عنوان در تقابل با اتحادیه نیست.

وی متذکر شد: عضویت در اتحادیه با مشکلاتی روبه‌رو است که برخی ناشران شرایط عضویت را ندارند بنابراین به عضویت در انجمن‌ها و تشکل‌ها درمی‌آیند و به این ترتیب این ناشران می‌توانند در ارتباط با اتحادیه قرار گیرند لذا نباید هر تشکلی را رانت دانست. من معتقدم اتحادیه دارای جایگاه ویژه خود است و هیچ تشکلی در تقابل با اتحادیه نیست.

در انتهای این نشست هاشمی‌نژاد ضمن جمع‌بندی سخنانش گفت: در تمام دنیا انجمن‌ها کارهای اختصاصی که مربوط به گروه خودشان است، انجام می‌دهند. با وجود چنین تشکل‌ها و انجمن‌های اختصاصی شرایط بهتری برای صنعت نشر کشور به وجود می‌آید.
انجمن‌ها اتحادیه تشکل‌ها انجمن ناشران صدقیان هاشمی‌نژاد عضویت افزود تشکل‌های مسئول یکدیگر ایجاد تقابل انتشارات شکل‌گیری جواهری نمایشگاه اتحادیه‌ها مجموعه ادامه تناقض مشکلاتی تغییر عنوان نباید تشکلی شرایط همچنین ارتباط اختصاصی نهادی می‌کند تهران انجمن‌های پروین توسعه ابوعطا می‌رساند زمینه آن‌ها باشند فرهنگی فعالیت برپایی تشکیل نمایشگاه‌های مرتبط