برگزیده ها
جزییات تولید در دولت یازدهم بر پایه آمارهای وزارت صنعت

مازندمجلس: تهران- ایرنا- شمارش معکوس برای انتخاب هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب آغاز شده و سایت های اینترنتی، کانال های ارتباطی فضای مجازی و رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری مملو از ابراز نظر، انتقاد، دفاعیه و مطالب مربوط به انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری است.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، شبکه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز (سه شنبه) نوشت: نگاهی به تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری این دوره نشان می دهد تمرکز همه آنان با تاثیرپذیری از شرایط کنونی کشور روی موضوع اقتصاد، تولید و اشتغال است.
نامزدهای ریاست جمهوری گاه در تبلیغات خود در زمینه تولید و شاخص های مرتبط با بخش های صنعت، معدن و تجارت از دایره انصاف خارج شده و به جای بیان برنامه های خود برای اقتصاد و تولید با تخریب و زیر سوال بردن خدمات و تلاش های دولت یازدهم، سعی دارند اصل موضوع را که برنامه کاربردی برای حل مشکلات کشور است، از اذهان عمومی پاک کنند.
چنانچه بخواهیم واقع بینانه به عملکرد دولت تدبیر و امید در زمینه صنعت، معدن و تجارت بنگریم باید پذیرفت این دولت در چهار سال گذشته در میدان جنگ نابرابر اقتصادی جنگید؛ نبردی که به واسطه تحریم های ظالمانه غرب و مشکلات زیاد ناشی از آن گاه حتی با دست خالی بود اما (دولت) نگذاشت چرخ صنعت این سرزمین از حرکت باز ایستد و نابود شود.
این گزارش می افزاید، پس از تنش های وارد شده به بخش تولید در اثر تحریم ها و ایجاد و تعمیق شرایط رکود تورمی در کشور، بخش تولید مقاومت خوبی در برابر این تلاطم ها داشت و به طور نسبی موفق شد از مرز از هم پاشیدگی و نابودی فاصله گیرد.
بررسی آمارهای منتشر شده از تولید کارخانه ها نشان می دهد روند به نسبت مطلوبی در بخش تولید از اواخر سال 1394 شکل گرفته است و تاکنون ادامه دارد.
با توجه به سیاست ها و برنامه های تدوین شده که برگرفته از سیاست های اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در افق 1404 است، به زودی با رفع کامل مشکلات این روند با سرعت بیشتری به سمت تحقق کامل اهداف می رود.

* رشد تولید با وجود مشکلات فراوان
شبکه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نگاهی دقیق به آمار تولید کالاهای مهم در سال های 95- 1390 نشان می دهد تحریم های دشمنان ایران اسلامی برخلاف آنچه ادعا شد، ضربات مهلکی بر پیکره تولید وارد کرده است و بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور از این پدیده بین المللی که در اثر برخی بی تدبیری ها و رفتارهای نامتعادل در دولت گذشته گربانگیر ایران شد، زیان دیدند.
دولت تدبیر و امید در واقع به دنبال صعود به قله های تولید است و همراهی مردم و همدلی فعالان بخش خصوصی بی شک در نقش موثری دارند.
بررسی آمارها نشان می دهد تا سال 1390 تولید در کشور شرایط چندان بدی نداشت اما در سال های 92- 1391 مدیریت غلط از یک سو و تحریم های جهانی از سوی دیگر رکود غیرقابل وصفی را بر تولید کشور حاکم کرد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم روند افزایش تولید بار دیگر در کشور آغاز شد و در برخی کالاها مانند خودرو در سال 1395 مقدار تولید به شرایط پیش از تحریم بسیار نزدیک شد.
هر چند در پنج سال گذشته تولید کشور فراز و فرودهای فراوانی داشت اما بدون شک با تلاش های انجام شده روند صعودی تولید با همه مشکلات همچنان ادامه دارد.
ایران در سال 1390 سالیانه 14 میلیون و 100هزار تن فولاد خام تولید کرد که این رقم در سال 1395 به بیش از 18 میلیون تن رسید. تولیدات فولادی نیز همین روند افزایشی را داشت و از 17 میلیون و 100 هزار تن به 17 میلیون و 700 هزار تن در این سال ها رسید.
کاتد مس یکی از کالاهایی است که تحریم ها تاثیر بدی در تولید آن داشت و با تلاش دولت دوباره در حال افزایش است.
در حالی که تولید کاتد مس از 235هزار تن در سال 90 به دلیل فشارهای ناشی از تحریم به 188.6 هزار تن در سال 92 رسیده بود، دولت یازدهم تلاش کرد از کاهش بیشتر تولید جلوگیری کرده و روند صعودی به تولید بدهد و به همین دلیل تولید کاتد مس با حفظ روند افزایش خود در سال 95 به 190.1هزار تن رسید.

* تلاش برای پایان رکود در بخش مسکن
بخش مسکن از جمله بخش هایی است که در چهار سال گذشته بخش زیادی از برنامه های دولت را به سوی خود سوق داد.
رکود حاکم در این بخش تولید محصولات مرتبط را با مشکلات زیادی روبرو ساخت و سبب کاهش تولید آنها شد.
سیمان و چینی بهداشتی که پای ثابت ساختمان سازی بوده و هست با رکود بخش مسکن از سال 90 با کاهش تولید روبرو شدند. کاشی و سرامیک وضعیت بهتری داشتند و تولید این اقلام در سال های 94- 1393 افزایش یافت.
هرچند تولید کاشی و سرامیک در سال95 با اندکی کاهش نسبت به سال 94 روبرو شد، اما باز میزان تولید آن از سال 90 بیشتر بود.
براساس آمارها، تولید سیمان در سال 90 بیش از 66 میلیون تن بود اما به دلیل رکود بخش مسکن و کاهش صادرات در سال 95 به 54 میلیون و 100 هزار تن رسید.
تولید چینی بهداشتی نیز به همین دلیل از 89 هزار و 400 تن در سال 90 به 74 هزار و 900 تن کاهش یافت اما با تلاش دولت در سال های 94- 1393 با افزایش تولید به مرز 91 هزارتن در سال رسید.
وضعیت تولید کاشی و سرامیک چندان وارد مرحله بحران نشد و در حالی که درمقطعی از تصدی دولت یازدهم تولید این محصول ساختمانی به 410 میلیون متر مربع نیز رسید، با تلاش های دولت از 290 میلیون متر مربع در سال 90 به 294 میلیون متر مربع درسال 95 رسید و علاوه بر تثبیت، شاهد افزایش تولید آن بودیم.

* تولید خودرو
نگاه واقع بینانه به آمار نشان می دهد صنعت،معدن و تجارت کشور از تحریم ضربات تلخی خورد اما در دولت یازدهم، آرامش به صنعت و معدن کشور بازگشت و هرچند شرایط هنوز به خوبی سال های قبل از تحریم نشده است اما می تواند در سالهای آینده به مطلوب عمومی نزدیک تر شود.
در زمینه تولید آلومینیوم هر چند میزان تولید از 318 هزار و 80 تن درسال 90 به 299 هزار و 400 تن در سال 92 رسید اما این رقم امروز 340 هزار و 100 تن شده که علاوه بر افزایش از میزان تولید پیش از تحریم ها نیز گذر کرده است.
در زمینه تولید اتوبوس، مینی بوس و کامیون های کشنده نیز وضعیت به همین صورت است.
درسال90 سالیانه 6 هزار و 100 دستگاه اتوبوس و مینی بوس در ایران تولید شد که با بی تدبیری هاو تحریم های ناشی از ماجراجویی برخی مقام های دولت این تولید در سال 92 به 500 دستگاه در سال رسید.
دولت یازدهم با دراختیار گرفتن امور، روند تولید این بخش را افزایش داد، به گونه ای که اکنون 2 هزار و 200 دستگاه اتوبوس و مینی بوس در کشور تولید می شود.
تولید کامیون کشنده نیز که از بیش از 34 هزار و 500 دستگاه در سال 90، پس از تحریم ها به هفت هزار و 100 دستگاه رسید. تولید این محصول در سال 95 به مرز تولید 15هزار دستگاه نزدیک شد.
تلاش برای افزایش تولید خودرو سواری بسیار چشمگیر بود و اکنون در حال رسیدن به وضعیت پیش از تحریم است.
سال 92 میزان تولید 624 هزار و 800 دستگاه سواری ثبت شد که این رقم در مقایسه با تولید سال 90 حدود 60 درصد کاهش یافت.
دولت تدبیر و امید تلاش کرد با تولید خودرو های جدید و نیز قراردادهای مشارکتی با کشورهای معتبر تولید خودرو درجهان، شمار سواری تولیدی در کشور را در سال 95 به یک میلیون و 256 هزار دستگاه رساند و 160 هزار دستگاه دیگر تا رسیدن به آمار تولید پیش از تحریم فاصله دارد.

* رشد تولید دارو
تولید دارو و قطع وابستگی های دارویی به خارج از کشور از دستاوردهایی است که می توان در کارنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم ثبت کرد.
این امر فقط مربوط به دارو نیست، بلکه چندین محصول دیگر نیز در فهرست محصولاتی قرار دارد که تولید آن در پنج سال گذشته رشد داشته است.
اکنون 38 میلیارد عدد انواع دارو در کشور تولید می شود. این رقم در سال 90 به میزان 31 میلیارد و 300 عدد بود و در دولت یازدهم حدود پنج میلیارد عدد به تولید داروی کشور افزوده شد.
همچنین در زمینه تولید پودر شوینده نیز آمارها حکایت از افزایش تولید دارد و اکنون تولید سالیانه این بخش 685 هزار و 600 تن است، در حالی که در سال 90 حدود 534 هزار تن پودر شوینده تولید شده بود.
بر اساس این گزارش، تولید لاستیک خودرو از 208 هزار و 100 تن در سال 90 و پیش از تحریم ها به 224 هزار تن در سال 95 رسید.
تولید انواع کاغذ نیز پیش از تحریم ها 519 هزار و 500 تن بود که پارسال به 581 هزار و 300 تن رسید.
تولیدات پتروشیمی نیز امروز به رقم 50 میلیون و 700 هزار تن انواع محصولات رسیده است که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 42 میلیون تن و در سال 90 و پیش از تحریم ها 44 میلیون و 400 هزار تن بود.
تولید برخی لوازم خانگی و تلویزیون نیز با کاهش همراه شد اما برخی دیگر از این لوازم مانند ماشین های لباسشویی شاهد افزایش تولید بودند.
تولید فرش ماشینی از 73 میلیون مترمربع در سال 90 به 89 میلیون و 700 مترمربع در سال 95 رسید که نشان می دهد شرایط برای تولید محصولات مورد نیاز خانواده ها در کشور بیش از پیش فراهم شده و تولید کنندگان نیز با اشتیاق سرگرم تولید و عرضه کالا در بازارند.
براساس این گزارش، مشکلات تولید در شرایط کنونی کشور را نمی توان انکار کرد اما نباید برای اینکه برخی خواسته ها و اهداف سیاسی محقق شود چشم را به روی حقیقت ها بست.
حقیقت آنکه در دولت یازدهم بخش صنعت، معدن و تجارت در مسیر پیشرفت و توسعه هدایت شد و سرعت گرفت.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*1559*1961* تنظیم: حسین عضدی فسا* انتشار: مریم مسعود

تولید تحریم میلیون یازدهم افزایش دستگاه تجارت مشکلات شرایط برنامه زمینه گذشته میزان خودرو وزارت وضعیت اکنون اقتصادی گزارش محصول آمارها تدبیر روبرو نزدیک انواع امروز سرامیک سالیانه سواری اتوبوس اقتصاد ادامه میلیارد محصولات رسیده سیمان زیادی بیشتر درسال لوازم شوینده همراه مترمربع حقیقت کشنده کامیون هرچند براساس تولیدات علاوه بهداشتی تولیدی نامزدهای تبلیغات ریاست جمهوری موضوع کنونی نگاهی رسانی نابرابر میدان آمارهای ایرنا اطلاع مرتبط دارند تدبیری ضربات چندان مانند بسیار اهداف توسعه بینانه عمومی فاصله بررسی سیاست صعودی