برگزیده ها
دولت تدبیر و امید فعالیت‌های فرهنگی را به  مردم سپرده است
مازندمجلس: دولت تدبیر و امید فعالیت‌های فرهنگی را به  مردم سپرده است به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتابخانه دیجیتالی قوانین و مقررات، عصر سه‌شنبه 19 اردیبهشت، در هشتمین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور و مهدی مهدی‌زاده، معاون تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات این معاونت، در سالن بین‌المللی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

مجید انصاری در این مراسم طی سخنانی گفت: قرآن کریم معجزه دین اسلام است و اولین پیامی پیامبر اسلام از خداوند دریافت کرد نیز با فرمان «اقرأ» آغاز شد. بر خلاف سایر پیامبران پیشین که معجزات‌شان طبیعی و مادی بود، معجزه پیامبر ما از جنس اندیشه و کتاب است. بر این اساس اسلام کار خود را از غار حراء با فرمان خواندن آغاز کرد و با توسعه اندیشه و آزادی بیان در جامعه کار خود را ادامه داد. انقلاب اسلامی ما نیز بر پایه چنین مکتبی استوار است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تأکید کرد: بر این اساس ما باید عرضه کتاب که محصول فکر و اندیشه نویسندگان است را برای عموم مردم تسهیل کنیم که برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از نمونه‌های بارز این فعالیت است.

وی با اشاره به روند واسپاری امور فرهنگی به اصحاب فرهنگ گفت: در دولت تدبیر و امید سعی شده تا کار‌ها به فعالان  فرهنگ و صنوف نشر  در حوزه برپایی نمایشگاه کتاب و  ممیزی واگذار شود. زیرا اعتقاد  دولت این است که مردم و اصحاب فکر و قلم این امور را بهتر انجام می‌دهند و تشخیص موضوع ممیزی کتاب صرفا با تشخیص یک جانبه دولت محور، میسر نمی‌شود.

انصاری با ابراز امیدواری نسبت به توسعه و ترویج کتابخوانی در کشور، عنوان کرد: گرچه در سال‌های اخیر بخشی از زمان مطالعاتی مردم به مطالعه در فضای مجازی و نسخه‌های الکترونیک معطوف شده، اما این موضوع اشکالی ندارد و آن هم جزء مطالعه محسوب می‌شود و در این میان کتاب نیز جایگاه همیشگی خود را حفظ خواهد کرد.

معاون حقوق رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت تسهیل دسترسی به محتوای مکتوب و دیجیتال، عنوان کرد: معاونت حقوقی ریاست جمهوری که سابقه چندین ساله تدوین و انتشار قوانین را در دست دارد سعی کرده فعالیت‌هایش  را در دولت تدبیر و امید گسترش دهد و بر این اساس نزدیک  370 عنوان را که از جامعیت خاصی برخوردار هستند، در اختیار عموم قرار دهد.

وی درباره ضرورت انتشار و در دسترس قرار دادن قوانین توضیح داد: بسیاری از هم‌وطن‌های ما به دلیل عدم آشنایی، حجم بالای قوانین و فرصت کم، سهوا و به صورت غیر عمد مرتکب عمل غیر قانونی می‌شوند که گاه با جرائم قضایی و کیفری روبه‌رو می‌شوند. معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر این اساس سعی کرده مجموعه قوانین موجود در این معاونت را با نگاهی تنقیحی در قالب یک نرم‌افزار به عموم مردم عرضه کند.

در ادامه این مراسم مهدی مهدی‌زاده، معاون تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی، طی سخنانی گفت: حق دسترسی شهروندان به قوانین و مقررات از حقوق شهروندی است. ضمن اینکه ما امروز قانون دسترسی به اطلاعات را داریم که که در دولت یازدهم آیین نامه‌ آن تدوین شده و در حال پیگیری است.

مهدی‌زاده درباره نر‌م افزار کتابخانه دیجیتال قوانین و مقررات گفت: تمام آثار معاونت حقوق که طی 40 سال گذشته منتشر شده و همگی آنها به لحاظ کیفیت و جامعیت در میان حقوق‌دانان زبانزد هستند، امروز با حضور جناب آقای انصاری، معاون حقوق رئیس جمهور در قالب کتابخانه دیجیتالی قوانین و مقررات رونمایی می‌شود و در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد.

وی افزود: با ارائه این نرم‌افزار مامی آثار این معاونت بدون حد و مرز جغرافیایی می‌تواند در اختیار ایرانیان سراسر جهان قرار بگیرد. این نرم افزار از امروز به صورت رایگان عرضه می‌شود و علاقه‌مندان با پرداخت مبالغ کمی، می‌توانند به کتاب‌های مختلفی که در این نرم‌افزار وجود دارد دسترسی پیدا کنند.

مهدی‌زاده علاوه بر بخش فروشگاهی، امکان جستجوی کتاب‌ها، امکان جستجوی در متن، فهرست و پاورقی کتاب‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی مستمر از آخرین قوانین و مقررات این معاونت را از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار عنوان کرد.

در ادامه این مراسم کتابخانه دیجیتالی قوانین و مقررات توسط مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور رونمایی شد.
قوانین مقررات معاونت معاون حقوقی جمهور عنوان انصاری نمایشگاه مهدی‌زاده انتشار نرم‌افزار دسترسی تدوین کتابخانه مراسم ادامه امروز اسلام تدبیر رونمایی بین‌المللی دیجیتالی اختیار اندیشه ریاست دیجیتال درباره جمهوری جامعیت شهروندان امکان افزار جستجوی کتاب‌ها می‌شوند فرمان معجزه پیامبر سخنانی تنقیح فرهنگی تهران توسعه تأکید موضوع مطالعه تشخیص اصحاب تسهیل برپایی ضرورت