برگزیده ها
به جای شهردار از بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب عذر‌خواهی می‌کنیم
مازندمجلس: به جای شهردار از بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب عذر‌خواهی می‌کنیم به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه‌شنبه (19 اردیبهشت‌ماه) در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور نمایندگان اصحاب رسانه برگزار شد.
 
وی در این نشست از مردم و ناشرانی که در اثر بارندگی شدید خسارات زیادی را متحمل شدند را عذرخواهی کرد و گفت: متاسفانه نه‌تنها سازه‌های موقت بلکه سازه‌های دایمی شهر آفتاب  دچار مشکلات عدیده‌ای هستند. انتظار می‌رفت شهرداری نسبت به رفع آن‌ها پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب اقدام کند اما عملا به تعهداتش عمل نکرد.
 
صالحی امیری با بیان اینکه امیدوارم خسارت وارده بر ناشران داخلی و خارجی تامین شود اظهار کرد: از این منظر ما انتظار داشتیم مسئولان شهرداری با تعهد بیشتری نسبت به این مشکل جدی مواجه می‌شدند. در بازدیدامروز از غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب،  متاسفانه با گلایه‌های بسیار جدی روبرو شدم. گلایه‌هایی اعم از عدم دسترسی به مخازن آب و نبود سیستم سرمایشی و مشکل‌های متعدد در شهر آفتاب. انتظار دارم شهردار تهران صدای وزارت ارشاد را بشنود و به این مشکلات پایان دهد. گرچه در روزهای پایانی نمایشگاه هستیم اما بدون تردید رفع این مشکلات در میزان استقبال مردم، ناشران داخلی و خارجی تاثیرگذار خواهد بود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگاری که درباره اقدامات لازم برای رفع مشکلات نمایشگاه اعم از گرمی فضا پرسید، گفت: امروز به همراه همکاران از غرفه‌های کودک و نوجوان بازدید کردم بعد از مصاحبه نیز از سایر بخش‌های نمایشگاه کتاب دیدار خواهم کرد. عمده گله‌مندی از این سالن ناشی از نبود سیستم‌های خنک‌کننده بود. قرار شد همزمان دو اقدام مهم صورت بگیرد. پیگیری از شهرداری برای حل مساله و استقرار سیستم سرمایش در غرفه کودک و نوجوان و همچنین توزیع آب معدنی در این سالن‌ها.
 
این مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متاسفانه از سال گذشته تاکنون اقدام‌هایی جدی برای توسعه زیرساخت‌های و رفع مشکل‌های شهر آفتاب انجام نشده است. انتظار ما این بود که شهرداری زیرساخت‌ها را فراهم کند. امیدوارم شهرداری برای سال آینده نواقص زیرساختی نمایشگاه را رفع کند.
 
وی همچنین درباره دیدارش با مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات، آینده، شهر، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بیمه، توضیح داد: در این دیدار قرار شد سرمایه‌گذاری بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر صورت بگیرد. در این دیدار تفاهم کردیم که مشخصا با همکاری بانک‌های صادرات، ملی، آینده و شهر و باقی بانک‌ها و چند شرکت سرمایه‌گذار و شرکت‌های بیمه از جمله رازی، یک شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر ثبت شود و در بورس هم پذیرفته شود. پذیره‌نویسی این شرکت از روز آینده آغاز می‌شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از راه‌اندازی این شرکت را چنین توضیح داد: می‌کوشیم بخشی از منابع موجود در حوزه بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه را به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه نشر، چاپ، سینما و نقاشی، هنرتجسمی و تحقق شعار سال مقام معظم رهبری که یکی از اولویت‌های ما در سال 96 است، سوق دهیم.
 
وی توضیح داد: همچنین در ستاد فرمانده اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول و اعضای کابینه درخصوص ایجاد سرفصل مستقل با محوریت فرهنگ و هنر صحبت کردم که مورد تصویب واقع شد.
 
صالحی‌امیری درباره احتمال جابه‌جایی مکان نمایشگاه در سال آینده گفت: هر نوع تصمیم درباره نمایشگاه با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران خواهد بود.  سیدعباس صالحی برای اینکه بتواند از دیدگاه همه نخبگان در این زمینه استفاده کند، شورای سیاستگذاری تشکیل داده است هر نوع تصمیم‌گیری در چارچوب این شورا صورت می‌گیرد. اکنون نیز برنامه‌ای برای جابه‌جایی نخواهیم داشت. و بنده نیز معتقدم تغییر مکان نمایشگاه به مصلحت نیست چرا که شهر‌آفتاب به‌دلیل وسعت و کاربری آن مناسب‌ترین فضا برای نمایشگاه کتاب تهران است.
 
سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که «شهرداری قرار بود در سال جاری در نمایشگاه بهتر عمل کند اما در این دوره به‌ویژه در بخش ناشران خارجی شرایط بدتر شد؛ این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» اظهار کرد: این انتظار وجود داشته که وقتی بحث انتقال نمایشگاه از مصلا به شهرآفتاب مطرح می‌شود با شرایط بهتری مواجه شویم. ادله‌های زیادی برای این انتقال وجود داشت که از آن میان می‌توان به نمایشگاهی بودن شهر آفتاب و فرصت شهر آفتاب برای توسعه نمایشگاه کتاب، اشاره کرد. ضرورت ادامه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب این است که شرایط شهر آفتاب همراه با شرایط ادله نقل و انتقال از مصلی به مکان جدید باشد.
 
صالحی ادامه داد: متاسفانه از سال گذشته تاکنون در حوزه زیرساخت‌های شهر آفتاب اقدام جدی‌ صورت نگرفته است. همچنین پاره‌ای از مسائل رفاهی  مانند تهویه نیز تامین نشده است البته در حوزه مترو و اتوبوسرانی اقدامات خوبی صورت گرفته است اما وقتی تصمیم گرفتیم وارد سال دوم شویم انتظار داشتیم با نمره قابل قبول‌تری مواجه شویم. البته با قول‌های که بانک شهر و شهرداری تهران داده‌اند امیدواریم نمایشگاه سال آینده را متفاوت‌تر از سال‌های دو سال نخست برگزار کنیم.
نمایشگاه فرهنگ آفتاب ارشاد شهرداری اسلامی سرمایه‌گذاری آینده شرکت‌های انتظار ناشران شرایط همچنین مشکلات درباره تهران وزارت صالحی خارجی توضیح انتقال مواجه امیری اقتصاد ادامه متاسفانه بانک‌ها دیدار فرهنگی اقدام گذشته توسعه تاکنون زیرساخت‌های معاون تصمیم  سیدعباس جابه‌جایی محوریت صادرات بانک‌های سیستم سازه‌های برگزاری  صالحی اینکه زیادی برگزار شهردار بازدید امروز امیدوارم داخلی  وزیر اقدامات همراه نوجوان مشکل‌های غرفه‌های تامین اظهار داشتیم بگیرد