برگزیده ها

مازندمجلس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اتحادیه اروپا به طور فزاینده خواستار و متعهد بر اجرای کامل برجام است و از سوی همه طرفها نیز این اقدام باید صورت گیرد.

مازندمجلس:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: به طور مستقیم به دولت آمریکا اعلام کرده ام که اتحادیه اروپا متعهد بر اجرای کامل برجام است و این بدان معناست که از سوی همه طرفها این اقدام باید صورت گیرد.
 
به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه ،بر اساس این گزارش موگرینی گفت: با مقام های آمریکایی درباره اجرای کامل برجام و همینطور نقش منطقه ای ایران به ویژه درباره نواحی که برای ما کلیدی محسوب می شوند از سوریه تا یمن صحبت شد و به طور مستقیم به دولت آمریکا اعلام کرده ام که اتحادیه اروپا به طور فزاینده خواستار و متعهد بر اجرای کامل برجام است.
 
وی افزود: ما وضعیت را از طریق ریاستی که برای کمیسیون مشترک برگزیده ایم به طور بسیار نزدیک نظاره گر هستیم. اجرای برجام از سوی ایران از زمانی که توسط آژانس وارد توافق اجرایی قرار گرفته است 5 بار تایید شده و همه ما به طور مساوی درباره اجرای همه تعهدات قرار داده شده متعهد هستیم به ویژه تحریم های مرتبط با فعالیت های هسته ای. در نتیجه اتحادیه اروپا به طور قاطع از این توافق حمایت می کند.
 
فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ضمن درخواست از آمریکا برای تداوم کمک های مالی به آژانس های سازمان ملل گفت برای صلح برخی مواقع کار امدادرسانی از مصارف نظامی مهمتر است.
 
موگرینی این پیام را در طول جلسه شورای امنیت سازمان ملل منتقل کرد، جلسه ای که وی همچنین در آن حمایت اتحادیه اروپا از قرارداد هسته ای ایران و توافقنامه پاریس در زمینه تغییرات آب و هوا را تاکید کرد.
 
وی در این جلسه که نیکی هیلی سفیر آمریکا نیز در آن حضور داشت گفت «اجازه دهید واضح بگویم و مستقیم با دوستان آمریکایی صحبت کنم، این امری ضروری است که همگی به سرمایه گذاری در این آژانس های سازمان ملل ادامه دهیم. برای صلح جهانی، آنها به اندازه مصارف نظامی و حتی برخی مواقع بیشتر نیز مهم هستند».
 
وی در حالی این صحبت ها را بیان کرد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال ارزیابی برای کاهش شدید بودجه اش در زمینه دیپلماسی و کمک های خارجی و افزایش 54 میلیارد دلاری در بودجه نظامی است.
 
موگرینی همچنین ابراز امیدواری کرد که آمریکا به توافقنامه پاریس متعهد بماند، وی خاطرنشان کرد تمامی امضا کنندگان این توافقنامه برنامه های عملیاتی خود را برای محدود‌سازی انتشار آلاینده ها توسعه داده اند.
 
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به قرارداد هسته ای ایران که دولت آمریکا از آن انتقاد کرده است تاکید کرد آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان ناظر هسته ای سازمان ملل پنج مرتبه تایید کرده است که این قرارداد از سوی تهران اجرایی شده است.

آمریکا اروپا اتحادیه اجرای برجام متعهد خارجی آژانس درباره موگرینی توافقنامه قرارداد سیاست نظامی همچنین مستقیم  موگرینی پاریس بودجه تاکید زمینه مصارف حمایت آمریکایی گزارش اعلام هستیم توافق تایید اجرایی مواقع