برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - نامه‌نیوز نوشت: قالیباف تاکید می‌کند که بنای کناره‌گیری ندارد؛ اما به نظر برخی، تحولات دیگر در لایه‌های تصمیم سازی اصولگرایان در حال وقوع است؛ شاید یک نفر تا قبل از دوشنبه آینده کنار بکشد شاید آن یک نفر محمدباقر قالیباف باشد.

مازندمجلس:خودش می گوید؛ «کاندیدا نشده ام که انصراف دهم » اما همزمان سخنگوی جمنا می گوید«بعد از مناظره سوم به نامزد واحد می رسیم»؛ این یعنی اینکه زمزمه هایی که در محافل سیاسی در مورد کناره گیری محمد باقر قالیباف مطرح است ممکن است به واقعیت بپیوندد. یک اتفاق غیر منتظره که اگر رخ دهد سومین نامزدی قالیباف در انتخابات را ناکام خواهد گذاشت. قالیباف حالا زیر ذره بین تحلیلگران است تا با رصد تحرکاتش این مساله بررسی شود که آیا می توان نشانه ای از کناره گیری در او یافت ؟

هفته بسیار بد
تاریخ دوباره تکرار شده است آن هم نه یک بار بلکه برای سومین بار . او در هر سه باری که نامزد انتخابات شده در فاز نهایی با وضعیت پیش بینی نشده ای مواجه شده است. او همیشه خوب شروع کرده اما تمام کننده خوبی نبوده است. او هر چه قدر که در مناظره اول خوب بود اما در مناظره دوم بسیار بد عمل کرد . نکته جالب این بود که حتی هم جناحی او نیز مورد انتقاد قرارش داد و گفت روشش برای مبارزه انتخاباتی صحیح نیست.

محمد باقر قالیباف هر چه داشت در مناظره اول عیان کرده بود؛ حالا او مانده بود و صحنه ای از رقابت سخت میان نامزدها که همگی برخلاف مناظره قبل حرف های زیادی برای گفتن داشتند. خیلی ها اما در این میان مساله اصلی را کمپین او می دانند . می گویند شلختگی عجیبی در تاکتیک انتخاباتی این کمپین وجود دارد. کسانی که قالیباف را در این سه انتخابات زیر نظر داشته‌اند بر این باورند که او مجددا از ترکیب تیم انتخاباتی اش ضربه خورده است . قالیباف در هر دو انتخابات قبل در نظرسنجی ها جایگاه خوبی داشت اما به یکباره در فاز نهایی اشتباهات راهبردی داشته است.

ایده هایی او حالا همگی به زیر سوال رفته است . او تلاش فراوانی کرد تا در این انتخابات بتواند طبقه محروم را به سمت خود جلب کند . قالیباف دنبال ایجاد یک شکاف بین طبقات اجتماعی بود تا از این راه برای خود جذب رای تعیین کننده ای داشته باشد.

همین هم بود که او با کپی برداری از جنبش ۹۹ درصدی بحث جنبش ۹۶ در پیش گرفت . ایده او اما اینگونه از سمت حسن روحانی با چالش مواجه شد :« رییس جمهور، رییس جمهور همه مردم است و امام (ره) هم فرمود که همه با هم باشید. پس دسته‌بندی‌های بی‌مورد نکنیم و کپی‌برداری‌های بی‌ربط انجام ندهیم. یک جایی چند سال پیش جنبش 99 درصدی شکل گرفت،‌ اینکه ما امروز بیایم و در سال 96 بگوییم جنبش 96 درصدی شکل گرفته است چه معنایی دارد؟ این کارها را نکنید.»

حالا هم اصالت این طرح محمد باقر قالیباف زیر سوال رفته و هم کسانی که به این شعار او دلخوش کرده بودند نظرشان تغییر کرده است. اما این فقط حسن روحانی نبوده که وعده های قالیباف را زیر سوال برده باشد، حتی چهره های ارشد جناح اصولگرا نیز با طرح مباحث کارشناسی برخی از این شعارها خصوصا بخش مربوط به یارانه ها را با چالش مواجعه کرده اند.

احمد توکلی در این مورد گفته است :« وعده هایی که نامزدها میدهند شاید چنین القا کند که رئیس جمهور هر وعده ای بدهد فقط اراده وی کافی است تا آن وعده تحقق یابد. نظام ما نظام حکومت فردی نیست، مردمسالاری ریاستی هم نیست که رئیس جمهور، مثلا بتواند مجلس را بنا بر مصلحتی منحل کند. بلکه پارلمانی- ریاستی است. تا مجلس در شکل قانون بودجه اعتباری برای امری پیش بینی نکند رئیس جمهور حق ورود به آن را ندارد. مثلا فرض می کنیم قانون دولت را مکلف کرده باشد که برای بیکاران حقوق بیکاری در نظربگیرد. آیا آقای قالیباف می تواند بگوید من به هر بیکار، تا تامین اشتغال، ماهیانه 250 هزار تومان می دهم؟

آقای قالیباف اگر به رای مردم سکاندار دولت بشود باید در لایحه بودجه سال 1397 که آذر ماه تقدیم مجلس خواهد کرد این پرداخت را پیش بینی کند که اجرای آن به سال آینده موکول میشود. یا اگر سرعت بیشتری می خواهد، باید متمم بودجه به مجلس ببرد، منبع معقولی برای تامین اعتبار پیشنهاد دهد و از مجلس اجازه این کار را بخواهد تا بتواند مثلا از شش ماهه دوم کار را آغاز کند. حالا اگر مجلس منبع تامین اعتبار را معقول ندید یا برای تعمیم عدالت بیشتر مبلغ را به 100 هزار تومان کاهش داد تا به تعداد بیشتری بیکار کمک شود، تخریب مجلس در اذهان پیش نمی آید؟ آیا در این صورت، رئیس جمهور نمی گوید من می خواستم ولی مجلس نگذاشت؟ این امر به نفع وحدت ملی است؟هر حرکتی و هر وعده ای که انتظارات مردم را بالا ببرد و شکاف بین انتظارات و امکانات را افزون سازد، تهدیدی برای امنیت ملی است و هر کدامتان که پیروز شوید بلای جان خودتان خواهد شدکه هزینه ان را مردم خوب و شریف ایران باید بدهند.»

تنها تر از همیشه
این هفته اما اتفاقات بدتری هم برای قالیباف داشت. یکی از مهمترین آنها این متن بود که مصباحی مقدم به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز برای رسانه ها قرائت کرد«با توجه به بیانیه جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از جناب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری دوره دوازدهم، بدینوسیله مصوبه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در حمایت از ایشان یعنی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی اعلام می‌شود.»

اما این اتفاق بعد از آن رخ داد که جامعه مدرسین هم دربیانیه ای از ابراهیم رییسی حمایت کرد . به نظر می رسد اصولگرایان مطرح محمد باقر قالیباف را تنها گذاشته اند . او در یک وضعیت دراماتیکی قرار گرفته است .

خداحافظی با انتخابات ؟
حالا که به روزهای آخر تبلیغات نزدیک می شویم نگاه ها به این مساله دوخته شده که آیا کسی حاضر است قبل از روز انتخابات از عرصه رقابت ها کناره گیری کند ؟ درست در شرایطی که برخی می گویند ماندن در انتخابات با گزینه کار درستی است و این مساله می تواند حسن روحانی را به دور دوم ببرد اما نظرسنجی های جدیدی نشان داده است که حسن روحانی می تواند در همان دور نخست انتخابات را با پیروزی به پایان برساند. رشد آرای رئیسی هم خبر چندان خوبی برای قالیباف نخواهد بود آنهم وقتی خبرهای نظرسنجی می گویند که خود آقای شهردار با ریزش رای زیادی روبرو بوده است.

شاید انتشار نتایج این نظرسنجی هاست که موجب شده سخنگوی جمنا اعلام کند بعد از مناظره سوم نامزد اصولگرایان مشخص می شود . این حرف معنایی جز کناره یگری از انتخابات توسط یکی از نامزدهای اصولگرا را ندازد .

محمد عطریانفر در این مورد گفته است :« معتقدم آقای قالیباف با وجود نارضایتی و ناراحتی درونی، بر اثر تصمیم جریانی که اتخاذ و به او اعلام شده به نفع آقای رئیسی در همین مرحله اول کنار می کشد. مناظره دوم هم نشان داد که آنها خوب با هم هماهنگ شدند.»

به هر حال اگر چه که قالیباف و رییس ستاد انتخاباتی اش با قدرت تاکید می کنند که بنای کناره گیری ندارند اما به نظر برخی تحولات دیگر در لایه های تصمیم سازی اصولگرایان در حال وقوع است؛ شاید یک نفر تا قبل از دوشنبه آینده کنار بکشد شاید آن یک نفر محمد باقر قالیباف باشد ؛ شاید !

27212

قالیباف انتخابات مناظره جمهور کناره انتخاباتی مساله نظرسنجی رئیسی جامعه روحانی درصدی بتواند تامین بسیار نامزد تواند بودجه گویند سخنگوی حمایت اصولگرایان اعلام اعتبار بیشتری تومان تصمیم انتظارات آینده شهردار مدرسین روحانیت عنوان حجت‌الاسلام والمسلمین مبارز ریاستی اتفاق رقابت نامزدها نبوده کننده نهایی وضعیت مواجه زیادی کمپین اصولگرا سومین قانون معنایی گرفته کسانی اینکه بیکار