برگزیده ها

مازندمجلس: سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در سالن کنفرانس این معاونت برگزار شد با بیان اینکه نخستین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری خوزستان در آذرماه سال ۹۵ برگزار شد، گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفت و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰نفر از مردم، نمایندگان بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی از این نمایشگاه بازدید کردند.

مازندمجلس:

علی بحرینی مقدم  ادامه داد: ۳۴فقره تفاهم نامه با رقم ۸ هزار  و ۸۰۰ میلیون تومان انجام شد که طبق پیش بینی های انجام شده برای ۶هزار و ۴۲۵ نفر اشتغالزایی خواهد شد.

بحرینی مقدم با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد این تفاهم نامه ها قطعیت یافته اند، اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات مهم در جذب سرمایه گذار، پنجره واحد سرمایه گذاری است، این امر در استان های دیگر با روش سنتی و غیر مؤثر انجام می شود.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری خوزستان تصریح کرد: سرمایه گذار درخواست خود را به ستادی متشکل از نماینده سازمان های اعطای  مجوز تقدیم می کند. اما به علت عدم پیش بینی زمانبندی کارایی لازم را ندارد و گاها" بررسی این درخواست تا دو سال هم به طول می انجامد.

وی خاطر نشان کرد: با تأکید استاندار خوزستان سایت پنجره واحد سرمایه گذاری در خوزستان تهیه شد. از ۴ماه پیش با کمک ۴۰ دستگاه اجرایی کار آغاز شده تا باوجود ظرفیت قانونی نسبت به اصلاح این قانون اقدام کنیم.

بحرینی بیان کرد: باید فرآیندهای تسهیل را جایگزین کنیم، اگر پاسخی از سوی دستگاه داده نشود به منزله موافقت با این طرح است و به صورت اتومانیک به مرحله بعد می رود. با اجرای این روند قطعا" شاهد تحول در امر سرمایه گذاری خواهیم بود و طبق پیش بینی ها تا سه ماه آینده می توان از این سایت رونمایی کرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: ۳۲۸ طرح کلان اقتصادی توسط دستگاه های اجرایی به عنوان پروژه های سرمایه گذای شاخص در استان انجام شده که ۲۱۸ از آنها با اعتباری معادل۱۶هزار میلیارد تومان در حال اجرا است که استان خوزستان را به لحاظ فرصت های سرمایه گاری متحول خواهد کرد.

وی افزود: انتظار می رود با بهره برداری از آنها ۳۷ هزار و ۷۱۵ نفر اشتغالزایی مستقیم و بالغ بر ۳۶هزار اشتغالزایی غیر مستقیم ایجاد شود.

بحرینی درخصوص پرداخت تسهیلات توسط بانک ها بیان کرد: کل بانک های استان خوزستان بالغ بر ۲۱هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که در این میان بانک های مسکن، ملی و کشاورزی به ترتیب بیشترین پرداختی را داشته اند.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی با ۱۵درصد، صنعت با ده درصد و بخش بازرگانی و خدماتی با ۳۱درصد بیشترین میزان دریافتی تسهیلات را داشته اند.

بحرینی با اشاره به اینکه جمع کل سپرده های مردم در بانک های خوزستان ۲۹هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، اظهار داشت: بانک های ملی و تجارت بیشترین دریافتی را در سپرده ها داشه اند.

بحرینی مقدم با تاکید براینکه انتظار می رود بانک های استان در پرداخت تسهیلات اهتمام بیشتری داشته باشند، گفت: بانک ها باید در زمینه اشتغال زایی و تولید تحرک بیشتری در استان داشته باشند تا شاهد رونق اقتصادی در سال ۹۶ باشیم.

وی یادآور شد: یکی از مأموریت های سال گذشته انعقاد تفاهم نامه بین استانداری و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) بود که در مجموع اعتبار این پروژه ها ۲۱هزار میلیارد تومان است.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری خوزستان ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تعهد ساخت سه نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، دزفول و اندیمشک با اعتباری بالغ بر ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برعهده گرفته است.

به گفته وی از دیگر مصادیق این تفاهم نامه تولید کارخانه قند، تولید کاغذ از باگاس، توسعه میادین نفتی یاران مرکزی و جنوبی است.

بحرینی با اشاره به طرح احیای اراضی ۵۵۰هزار هکتاری خاطر نشان کرد: احیای اراضی ۵۵۰هزار هکتاری از سال ها پیش بنا بر فرمایش رهبری ابلاغ شد. اما به علت کم لطفی به این طرح، روی زمین ماند. در این دولت بیش از ۸۵ درصد فاز نخست این طرح انجام شده و فاز دوم نیز با ۲۲۰هزار هکتار تأمین اعتبار شده و پیش بینی می شود تحول عظیمی در بخش کشاورزی داشته باشیم.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری خوزستان گفت: با افتتاح این طرح فاصله ما با سایر استان ها بیشتر می شود چرا که حجم تولید محصولات کشاورزی به ۲۵ میلیون تن می رسد.

بحرینی مقدم درخصوص میزان اشتغالزایی در استان نیز توضیح داد و گفت: علی رغم رکودی که در کشور و استان وجود داشت اما با تکاپوی صورت گرفته میزان اشتغالزایی مورد قبول بوده است. بالغ بر ۲۳هزار و ۱۱۹ نفر توسط سامانه رصد صاحب شغل شدند که سهم سازمان صنعت بیش از سایر سازمان ها بوده است.

بحرینی مقدم به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد و اظهار داشت: در مجموع حدود ۲هزار ۳۳۰ درخواست تشکیل جلسه در بخش هایی همچون کشاورزی و صنعت داشتیم که ۲هزار و ۷۰ جلسه استانی برای رفع این موانع برگزار شد.

وی افزود: در بخش صنعت از ۷۹۰ میلیارد تومان مصوبه ۲۱۴ میلیارد تومان اجرایی شده و در مجموع از ۸۸۰ میلیارد تومان مصوبه ۲۷۰ مورد اجرایی شده است.

بحرینی به میزان صادرات استان اشاره کرد و یادآور شد: میزان صادرات استان در این دولت به لحاظ وزنی حدود ۶۲درصد و به لحاظ ارزشی ۴۲درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی و فولاد بیشترین سهم کالاهای صادراتی استان را تشکیل می دهند، گفت: کشورهایی همچون افغانستان، بنگلادش، تایلند و تایوان بزرگترین بازار محصولات ما هستند.

بحرینی مقدم با اشاره به اینکه آمار احداث و استفاده از پارک های علم و فناوری در خوزستان رشد داشته است، گفت: ۹۴۰ نفر در پارک ها و شرکت های دانش بنیان با ۶۵میلیارد تومان درآمد زایی فعالیت می کنند که نسبت به سه سال گذشته رشد ۲۲ درصدی  را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه دامپروری و دامداری های استان شرایط خوبی نداشتند، گفت: بیش از ۷۰درصد شیر بزرگترین کارخانه لبنی استان از خارج استان تهیه می شد که با رایزنی های صورت گرفته در حال حاضر ۵۰درصد این شیر در داخل تأمین می شود و قرار است این رقم به ۶۰درصد نیز برسد.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری خوزستان در پایان با بیان اینکه گندم خوزستان کیفیت بالایی دارد، گفت: متأسفانه میزان هدر رفت گندم استان بالا است. در خوزستان یک میلیون و ۵۰۰هزار گندم باید در ۴۰ روز برداشت شود و این نیازمند درایت بسیاری است.

استان خوزستان سرمایه بحرینی تومان میلیارد گذاری اقتصادی اجرایی میزان اشاره اینکه تولید کشاورزی استانداری اشتغالزایی بیشترین تسهیلات معاونت سرپرست دستگاه تفاهم مجموع پرداخت پروژه ادامه گرفته محصولات درخواست میلیون اظهار اراضی احیای صادرات اعتبار ۵۵۰هزار کارخانه فرمان تأمین تشکیل موانع همچون مصوبه ۲هزار هکتاری بزرگترین درخصوص اعتباری افزود انتظار تسهیل تأکید عنوان پنجره مستقیم اجرای باشند باشیم یادآور بیشتری سپرده ۲۱هزار دریافتی گذشته