برگزیده ها
برجام را نباید دست کم بگیریم/ نگران کشورم هستم/ برای حس تغییر زمان بیشتری نیاز است

مازندمجلس: استاد حقوق اساسی با بیان اینکه نگران کشورم هستم گفت:‌تجربه شومی از گذشته داریم. در دوره‌ای اختلاف طبقاتی بالا بود و شان مردم را پایین آوردند. این ۹۶درصد و ۴درصد که می‌گویند حاصل آن دوران است.

مازندمجلس: استاد حقوق اساسی با بیان اینکه نگران کشورم هستم گفت:‌تجربه شومی از گذشته داریم. در دوره‌ای اختلاف طبقاتی بالا بود و شان مردم را پایین آوردند. این ۹۶درصد و ۴درصد که می‌گویند حاصل آن دوران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد هاشمی در مراسم افتتاح ستاد وکلا و حقوقدانان حامی حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: هر چند جامعه سیاسی است اما من جز گروه سیاسی خاصی نیستم اما نگران کشورم هستم پس باید حق را گفت و اشاره به خوبی‌های روحانی در منصب ریاست جمهوری کنم.

این حقوقدان با بیان اینکه کشور ایران بر اساس مفهوم قرآنی مبتنی بر دموکراسی است، اظهار کرد: دموکراسی همان حضور مردم در تعیین سرنوشت است. همگانی بودن حضور لازمه‌اش ترقی فکر و اندیشه مردم است که مستلزم گذشت زمان است. لازمه صحبت از دموکراسی، آزادی و برابری است. آزادی فی‌الواقع در کشور ما با بحران‌هایی مواجه است. اگر آزادگی باشد حتما آزادی بوجود می‌آید.

این استاد حقوق اساسی ادامه داد: اصل کثرت گرایی باید بیشتر توجه شود. از اوصاف انسان، فکر و اندیشه است. یک عده خود را برتر از دیگران می‌دانند و این با منطوق انسانیت فاصله دارد. در قرآن کریم کثرت گرایی و تحزب مورد توجه قرار گرفت است و من فکر می‌کنم تعدد و تکثر فکر و اندیشه را نمی‌توانیم نادیده بگیریم.

او افزود: روحانی تلاش‌هایی در زمینه توجه به کثرت گرایی انجام داده که از آثار توجه به کثرت گرایی، تعدد تحزب است. متاسفانه احزاب در جامعه ما به فکر برتری‌جویی هستند و این موضوع دموکراسی ما را زخمی می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه روحانی فردی شناخته شده است، اظهار کرد: انتخابات یک روش برای تعیین سرنوشت است. ما جلوه‌های مختلف انتخابات داریم. افراد با فکر خود باید به سمت انتخاب اصلح طی طریق کنند.

او به دستاوردهای روحانی در سیاست داخلی اشاره کرد و افزود: تجربه شومی از گذشته داریم. در دوره‌ای اختلاف طبقاتی بالا بود و شان مردم را پایین آوردند. این ۹۶درصد و ۴درصد که می‌گویند حاصل آن دوران است.

هاشمی با بیان اینکه توسعه سیاسی مستلزم آزادی در جامعه است، اظهار کرد: آزادی احتیاج به مجادله افکار دارد. مجادله احسن احزاب نتیجه‌اش ارتقا جامعه است. در دولت روحانی اقلیت‌ها را مشارکت دادند. صرف نظر از اینکه قانون اساسی برای اقلیت‌های مذهبی جایگاه در نظر گرفته، توجه به این موضوع سبب وحدت ملی می‌شود.

او تاکید کرد: ما در کشور هم بیکاری داریم هم بیکارگی. روحانی برای اشتغال تلاش بسیاری کرد. برای حس تغییر، زمان بیشتری  لازم است.

این استاد حقوق اساسی تاکید کرد: حقوق شهروندی می‌تواند حالت شعاری و یک حالت عقلانی داشته باشد. دولت روحانی تدابیری اتخاذ کرده تا حقوق شهروندی را اجرا کند. برخی از قوانین ما ضد حقوق شهروندی است مثل کمیسیون ماده ۱۰احزاب که می‌گوید این حزب باشد یا نباشد.

این حقوقدان به تلاش‌های دولت روحانی برای بهبود روابط خارجی اشاره کرد و گفت: برجام را نباید دست کم بگیریم حتی اگر آمریکایی‌ها بخواهند هم نمی‌توانند آن را اجرا نکنند.

او از تشکیل ستاد وکلا و حقوقدان‌ها حمایت کرد و گفت: وکیل می‌تواند یک عامل سازنده برای اجرای عدالت باشد.

روحانی اینکه آزادی دموکراسی داریم گرایی اساسی هاشمی جامعه اشاره شهروندی اظهار اندیشه سیاسی نگران بگیریم استاد کشورم سرنوشت تعیین موضوع تاکید می‌تواند مجادله انتخابات افزود احزاب مستلزم ۴درصد تغییر گذشته نباید برجام افتتاح حقوقدانان دوره‌ای اختلاف می‌گویند دوران ۹۶درصد آوردند طبقاتی پایین حقوقدان