برگزیده ها
دریاچه ارومیه از پای مرگ برگشت

مازندمجلس: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه دریاچه ارومیه را از پای مرگ برگرداندیم، گفت: اصلاح میانگذر موجود بر روی دریاچه نیز باید مبتنی بر مطالعات علمی انجام شده و با حداقل تاثیر منفی بر روی دریاچه باشد

مازندمجلس: معصومه ابتکار روز پنجشنبه در کارگروه احیای دریاچه ارومیه در تبریز افزود: استاندار آذربایجان شرقی همواره حامی طرح های محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه بوده و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.
وی ادامه داد: دریاچه ارومیه پارک ملی است و فقط متعلق به یک یا سه استان نیست، بلکه متعلق به همه ایران و همه جامعه بشری است.
ابتکار اظهار کرد: دریاچه ارومیه ثروت و سرمایه ای است که به دلایل متعدد در یک دوره ای مورد بی توجهی قرار گرفت و تا پای مرگ و از دست رفتن این سرمایه رفتیم.
وی گفت: زنگ خطری نیز برای دریاچه ارومیه به صدا در آمده بود تا در سال 1392 مورد توجه ویژه دکتر روحانی قرارگرفت و جزو وعده های انتخاباتی ایشان شد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: با اینکه خیلی ها می گفتند این مرده را نمی شود دیگر زنده کرد و پیشنهاد کردند از منابع دریاچه استفاده شود، ولی بسیاری از کارشناسان بر اساس یافته های علمی و اقدامات سایر کشورها معتقد بودند که این دریاچه با نگاه علمی قابل احیا است .
وی اضافه کرد: آقای روحانی آن نگاه را انتخاب کردند و با اراده ای که در بین مردم و مسولان منطقه شکل گرفته بود، این مساله از اولین جلسه دولت مورد تاکید قرار گرفت و یک مجموعه علمی بسیار خوبی تشکیل شد.
ابتکار افزود: مطالعات انجام شده توسط مراکز دانشگاهی و مشاوران بین المللی انجام شد و یک طرح جامع و فرابخشی و بلند مدت این طرح شکل گرفت و امروز که کمتر از سه سال از اجرای این طرح می گذرد، بر اساس شاخص ها ارزیابی وضعیت بهبود دریاچه رو به پیشرفت است.
وی اظهار کرد: کارهای بسیار ارزنده ای بر اساس مطالعات علمی انجام گرفته و به نتیجه منتهی شده است و از اقداماتی که در حوزه آب برای احیای دریاچه انجام گرفته، قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: تصور آینده بهتر برای دریاچه ارومیه، مشروط به ادامه برنامه های جاری است و امیدوارم این روندها با نگاه علمی و تخصصی که تا کنون جواب داده است، ادامه پیدا کند.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: بخش مهم ترین برنامه احیای دریاچه ارومیه به حوزه کشاورزی و اصلاح الگوی مصرف آب در این عرصه مربوط می شود که بسیار ارزنده است .
وی افزود: اصلاح میان گذر باید دریاچه باید به گونه ای باشد که تاثیرش بر دریاچه ارومیه منفی نباشد یا به حداقل برسد و امیدوریم هرچه سریعرت نتایج این مطالعات نیز مشخص شود.
وی یادآور شد: بحران های مشابهی را در نقاط دیگر کشور نیز داشته ایم و بر این اساس در مورد تالاب ها و اصلاح الگوی کشاورزی، گام های بسیار جدی و علمی برداشته شده و همکاری مردم، تشکل ها و رسانه ها در ایجاد این بیداری نقش بسزایی داشت.
ابتکار اضافه کرد: اگر این برنامه ها انجام نمی شد و دریاچه وضعیت قبل را طی می کرد، اکنون در چهار استان بحران ایجاد می شد.
وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم با جدیت و استمرار این برنامه ها توسعه پایدار بخش کشاورزی و فعالیت های روستایی در کنار احیای دریاچه ها و تالاب ها محقق شود.
دریاچه اُرومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشور ایران است. طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است.
مساحت این دریاچه در تابستان 2015 در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب‌شور دنیا است.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

معصومه ابتکار