برگزیده ها
مازندمجلس: وزارت امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه با انتشار اطلاعیه ای، در مورد پذیرش پناهندگی برخی از عناصر نظامی و اعضای گروه گولن به دولت آلمان هشدار داد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ترکیه در این اطلاعیه اعلام کرد: تصمیم آلمان در این مورد در حالی که ارتباط کودتاگران 15 جولای 2016 گروه گولن کاملا آشکار است، با روح دوستی میان دو کشور سازگاری ندارد.

وزارت امور خارجه ترکیه، اقدام دولت آلمان در این زمینه را قدمی در راستای آسیب به روابط همه جانبه میان دو کشور عنوان و از حمایت آلمان از کودتاگران انتقاد کرده است.

به گزارش ایرنا، بهمن ماه سال گذشته نزدیک به 40 نفر از نظامیان ترکیه که مامور خدمت در پایگاههای ناتو در آلمان بودند، از دولت آن کشور تقاضای پناهندگی کردند.

اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان (BAMF) و وزارت کشور آلمان، در مورد این نظامیان، رویه مرسوم در مورد اتباع بیگانه را اجرا کرده و از استرداد این نظامیان به ترکیه خودداری کرد و این نظامیان نیز اعلام کردند که در کودتای نافرجام 15 جولای سال گذشته نقشی نداشته اند.

دولت ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته اعلام شده و اعاده او که بیش از 15 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.

مقامات ترکیه تا کنون نتوانسته اند در دیدار با همتایان خود، دولت جدید آمریکا را نیز نسبت به اعاده و تحویل فتح الله گولن متقاعد کنند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم که 26 نفر از آنها دارای رتبه ژنرالی هستند، در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
ترکیه آلمان وزارت جولای نظامیان کودتای گذشته نافرجام آمریکا اعلام پناهندگی خارجه قضایی تیرماه پذیرش اعاده اطلاعیه نظامی کودتاگران هشدار گزارش روابط عنوان ایرنا