برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت:کار مرمت اضطراری مسجد جامع بسطام با اختصاص اعتباری بالغ بر 80میلیون ریال آغاز شده است.

مازندمجلس: به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،حمیدرضا حسنی گفت:درآوردن بندها و آجرهای فرسوده، اصلاح شیب‌بندی ورودی مسجد، انجام کاهگل گنبدهای ضلع شرقی، اجرای بندکشی مجدد و اصلاح ناودان‌ها ازجمله فعالیت‌های در دست انجام برای مرمت این مسجد تاریخی است.
حسنی، با بیان اینکه مسجد جامع بسطام در سال 706 قمری بنا شده است، افزود: این مسجد در جنوب مجموعه تاریخی بایزید بسطامی قرار دارد.
وی گفت: این مسجد شامل صحن مستطیلی‌شکل و دو شبستان عمودبر‌هم است که شبستان شمالی که به ”شبستان زمستانی" نیز معروف است دارای 10 ستون مربعی‌شکل با زوایای بریده و سقف ساده آجری است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شاهرود افزود: شبستان شرقی که وسیع‌تر و بزرگ‌تر از شبستان زمستانی است ”شبستان تابستانی" نام دارد.
حسنی، با اشاره به اینکه درِ ورودی برج کاشانه کنار محراب این شبستان قرار دارد، گفت: گچ‌بری داخل محراب و ستون‌های آن از ظرافت خاصی برخوردار است و از شاهکارهای زمان خود به‌شمار می‌رود.
شهر بسطام در فاصله شش‌کیلومتری شمال شاهرود واقع شده و در گذشته از شهرهای مهم ایالت قومس بوده است.
مجموعه تاریخی بسطام متشکل از 17 بناست که طی قرون متمادی ساخته شده‌اند. 
شبستان بسطام تاریخی ”شبستان محراب زمستانی شاهرود افزود اصلاح ورودی اینکه مجموعه