برگزیده ها
مازندمجلس: یک خبرگزاری انگلیسی مدعی شد کشور آفریقایی سنگال به محور تقابل ایران و عربستان سعودی- دو رقیب منطقه ای- تبدیل شده است.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، در حومه داکار پایتخت سنگال دانشگاه ایرانی المصطفی در کنار دیگر دروس، به دانشجویان سنگالی آموزه های شیعه- مذهب رسمی ایران- را آموزش می دهد.

المصطفی زبان و ادبیات فارسی و نیز فرهنگ ایران را به سنگالی ها آموزش می دهد. این دانشگاه همچنین به دانشجویان خود امکاناتی نظیر کمک مالی ارائه می دهد.

دو مایل آنسوتر، یک موسسه به نام APIJ که توسط عربستان سعودی درسنگال راه اندازی شده، آموزه های مذهبی سنی را به دانشجویان ارائه می دهد. این دانشگاه با کمک افرادی در عربستان، امارات، قطر و کویت آموزه های سلفی را به دانشجویان سنگالی آموزش می دهد. سلفی ها به جز این دانشگاه، ۲۰۰ مسجد دیگر در سرتاسر سنگال دارند که آموزه های تندروانه خود را به مردم عرضه می کنند.

رویترز مدعی است این دو دانشگاه قسمتی از تقابل مذهبی و سیاسی ایران و عربستان در سنگال و غرب آفریقا است. مسئول ایرانی جامعه المصطفی به طور صریح می گوید که عربستان برای نابودی اسلام به سنگال آمده است. از سوی دیگر مسئول دانشگاه APIJ نیز می گوید ما اجازه نخواهیم داد ایرانی ها در سنگال فعالیت کند و هر طور که بتوانیم جلوی آنها را می گیریم.

با این حال و با توجه به مقبولیت صوفیه در سنگال، چندان دید مثبتی به افکار سلفی وجود ندارد بطوریکه بسیاری از کارشناسان معتقدند سلفی ها در سنگال به دنبال همان چیزهایی هستند که اکنون در کشور مالی در حال رخ دادن است. درحقیقت صوفی های سنگال می گویند سلفی ها به رهبری عربستان به دنبال تروریسم و خشونت در سنگال هستند؛ چیزی که سنگالی ها از آن فرار می کنند.
سنگال عربستان دانشگاه سنگالی دانشجویان آموزه آموزش المصطفی تقابل سعودی ایرانی دنبال مسئول ارائه رویترز مذهبی