برگزیده ها

مازندمجلس: نیویورک تایمز در گزارشی، فرصت انتخابات ایران را فرصتی حقیقی و بی نظیر در خاورمیانه توصیف کرده و به بررسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته است.

مازندمجلس:

رئیس جمهور ایران برای انتخاب مجدد باید بادادستان سابق، معاون اولش، شهردار تهران، وزیر فرهنگ سابق و یکی از مدیران سابق کمیته المپیک رقابت کند.

نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته و می نویسد:

همه این 6 نامزد که همگی افراد مسنی هستند به دوگروه تقسیم می شوند، اصولگرایان، تندروهایی که خود را به اصول انقلاب اسلامی ایرانبه شدت پایبند می دانند در مقابل اصلاح طلبان که انعطاف پذیرتر و میانه رو ترهستند.

در حالی که هیچ کدام از روسای جمهور ایران تاکنون در انتخاب مجدد شکست نخورده اند، اما سیاست غیرقابل پیش بینی است و 55 میلیونرای دهنده ایرانی واجد شرایط در مقایسه با تمامی انتخابات های برگزار شده در کلخاورمیانه فرصت انتخاب حقیقی دارند.

در ادامه نگاهی کوتاه داریم به نامزدهایانتخابات ریاست جمهوری ایران:

حسن روحانی؛ به دنبال پیروزی بر رقبای تندرو

رئیس جمهور کنونی ایران، روحانی میانه رو باکارنامه طولانی مدت در سلسله مراتب سیاست در ایران، بیشتر برای توافق هسته ای سال2015 با قدرت های جهانی شناخته می شود. مذاکراتی که برداشته شدن تحریم های اقتصادیدر مقابل محدود شدن فعالیت هسته ای ایران به انزوای جهانی ایران پایان داد.

روحانی پیروزی خود را در انتخابات ریاست جمهوریسال 2013 بر رقبای اصولگرایش را پیروزی عقل و خرد، میانه رویی، پیشرفت، آگاهی وتعهد بر افراط و رفتارهای بد دانست.

اصولگرایان اما روحانی را به دلیل آنچه نرمی ویدر قبال آمریکا و تحمل فرهنگی غربی می خوانند متهم می کنند، آنها همچنین به شدت ازروحانی به دلیل آنچه پیش بینی های اشتباه درباره مزایای اقتصادی برجام در ایران میدانند انتقاد کردند. چرا که بیکاری همچنان نرخ بالایی در ایران دارد و اقتصاد یکیاز بخش های اصلی کمپین تبلیغاتی رقبای روحانی را تشکیل می دهد. با این وجود روحانی همچنان نامزد پیشرواست.

ابراهیم رئیسی و شباهش به احمدی نژاد

رئیسی بیشتر به عنوان یک روحانی تندرو شناخته میشود، کسی که بیشترین مدت زمان فعالیتش به عنوان دادستان و مقام قضایی سپری کردهاست و از سن 20 سالگی 2 سال پس از پیروزی انقلاب در این سمت حضور داشت.

سال گذشته وی از سوی رهبر ایران به عنوان تولیتآستان قدس رضوی انتخاب کردند. رئیسی همچنین یکی از اعضای مجلس خبرگان ایران است.رئیسی عمامه مشکی بر سر دارد که نشانگر آن است که وی یکی از نوادگان پیامبر اسلام(ص) است.

منتقدان رئیسی ادعا می کنند که وی با دیدگاه هایضدغربی که دارد ایران را همانند محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق این کشور بهانزوا باز می گرداند.

اقدام استراتژیک اسحاق جهانگیری

جهانگیری اصلاح طلب، معاون روحانی است که در یکاقدام سیاسی استراتژیک سیاسی برای کمک به حسن روحانی برای مقابله با منتقداناصولگرا و دفاع از برجام وارد رقابت های انتخاباتی شد.

انتظار می رود که جهانگیری به نفع روحانی از اینرقابت ها کناره گیری کند. وی در مصاحبه اخیرش با خبرگزاری فرانسه گفته بود: دولت ما مسیر طولانی درستی را آغاز کرده است،توافق هسته ای اجرایی شد و اقتصاد را با ثبات کردیم و امیدها بازگشته است.

درخواست ها برای کناره گیری قالیباف

قالیباف همانند احمدی نژاد مسیر سیاسی خود را بهعنوان شهردار تهران آغاز کرد. خلبان هواپیمایی که مجوز پرواز دارد و سوابقتندروانه وی به دوران حضورش به عنوان فرمانده پلیس تهران باز می گردد، وی بادرخواست هایی از سوی دیگر اصولگرایان برای کناره گیری از انتخابات و تایید ابراهیمرئیسی مواجه است.

قالیباف از حسن روحانی به دلیل ناتوانی در ایجادفرصت های شغلی انتقاد و پیش بینی کرده است که سونامی بیکاری دولت را در بر خواهدگرفت. قالیباف همچنین با انتقاداتی بر سر تخریب ساختمان بلندمرتبه پلاسکو در تهراندر ژانویه گذشته که به کشته شدن 20 آتش نشان منجر شد مواجه است.

مصطفی آقا میرسلیم 69 ساله

مهندس و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی به دلیل بستن روزنامه های اصلاحطلب و یورش آنچه فرهنگ غربی به سمت جوانان ایرانی می داند، یک فرد تندرو به شمارمی رود.

مصطفی هاشمی طبا و حمایت از توافق هسته ای

مقام سابق تربیت بدنی و رئیس ملی المپیک ایرانیکی از کسانی که فعالیت نزدیکی با محمد خاتمی رئیس جمهور سابق اصلاح طلب ایرانداشت. وی یکی از حامیان پرقدرت توافق هسته ای است و ممکن است در حمایت از روحانیاز عرصه رقابت های انتخاباتی کنار برود.

روحانی رئیسی جمهور قالیباف پیروزی انتخابات رقبای عنوان توافق همچنین اصلاح میانه احمدی اصولگرایان سیاسی فرهنگ رقابت کناره تهران ریاست برجام حمایت اقتصاد بیکاری همچنان مصطفی تندرو استراتژیک انتقاد همانند گذشته انتخاباتی مواجه ایرانی جمهوری نامزد المپیک شهردار جهانگیری معاون انقلاب اسلامی جهانی شناخته بیشتر طولانی مقابل سیاست فعالیت