برگزیده ها
قائم مقام رئیس نمایشگاه کتاب تهران از نمایشگاه سی‌ام گزارش داد
مازندمجلس: قائم مقام رئیس نمایشگاه کتاب تهران از نمایشگاه سی‌ام گزارش داد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام رئیس نمایشگاه کتاب تهران، شنبه 23 اردیبهشت ماه، طی نشستی با خبرنگاران، گفت: خوشحالیم  که می‌توانم بگویم نمایشگاه کتاب موفقی را پشت سر گذاشتیم.

وی درباره نقاط قوت نمایشگاه کتاب سی‌اُم عنوان کرد: ما در این دوره با حضور کشورهای مختلف به صورت مستقیم در نمایشگاه، حضور کشور میهمان ویژه، حضور شهر میهمان و اجرای طرح بورسیه در نمایشگاه، تجربه خوبی را در حوزه بین‌الملل نمایشگاه داشتیم. دیدار، گفت‌گو و توافق‌ها خوب با هیأت‌هایی از کشورهای چین، اتریش، آلمان، ایتالیا، ترکیه، تاجیکستان، روسیه، عمان و ... باعث شده تا بخش بین‌الملل نمره خوبی را در نمایشگاه کتاب امسال دریافت کند.

شهرام‌نیا در ادامه درباره بازخوردهای دریافت شده از واسپاری امور نمایشگاه کتاب به تشکل‌های صنفی گفت: با این‌که واسپاری امور هنوز چالش‌ و مشکل‌هایی که داریم و هنوز در  حوزه تبیین وظایف مسائلی وجود دارد، اما این تصمیم اقدام شجاعانه‌ای بود  که می‌تواند پشتوانه تجربی خوبی برای نمایشگاه کتاب سال آینده باشد.

 قائم مقام رئیس نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: در بحث اطلاع‌رسانی، امکانات رفاهی، حمل و نقل اتفاق‌ها بسیار خوبی نسبت به سال گذشته رخ داد و خطوط مترو، اتوبوس و تاکسی شرایط بهتری برای مراجعه کنندگاه فراهم کرده ‌اند. البته مشکل نیز مانند گرم بودن برخی سالن‌ها و آبدیدگی برخی سالن‌های دیگر، از سال گذشته  باقی مانده بود.

وی درباره میزان مراجعه و گزارش‌های مالی نمایشگاه کتاب نیز توضیح داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که جمعیت بازدید کننده نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است. با وجود این‌که در نمایشگاه کتاب کار بلیط فروشی انجام نمی‌شود و نمی‌توان آمار دقیقی از مراجعه کنندگان ارائه داد، اما آمارها و شمارش رندومی ما نشان از افزایش 15 درصدی در مراجعه به نمایشگاه کتاب دارد.

شهرام‌نیا افزود: با اینکه برخی ناشران در برخی سالن‌ها از کاهش و افت فروش  خبر می‌دهند اما روند فروش در سالن‌ها و ناشران مختلف روندی متفاوت داشته و بر اساس آمار بانک شهر به عنوان بانک عامل نمایشگاه، میزان فروش نمایشگاه‌سی‌اُم نسبت به دوره قبل، 12 درصد افزایش داشته است.

قائم مقام رئیس نمایشگاه کتاب تهران درباره پیشنهاد اتریش به ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب وین به عنوان میهمان ویژه توضیح داد: نمایشگاه کتاب وین تا کنون طرح میهمان ویژه را تجربه نکرده، اما در دیداری و جلسه کاری که با هیأت اتریشی داشتیم، آن‌ها ابراز تمایل کردند تا در نمایشگاه کتاب وین در سال آینده، ایران را به عنوان اولین میهمان ویژه به این نمایشگاه کتاب دعوت کنند. خوش‌بختانه این تمایل از طرف کشور اتریش وجود دارد و امیدواریم در ادامه با بررسی‌هایی که بر این موضوع خواهیم داشت، این امر محقق شود.

وی همچنین درباره روند پرداخت خسارت ناشران آسیب‌دیده از باران گفت: در کل خسارت همه بخش‌ها برآورد و پرداخت شده است و رقم اولیه آن چیزی حدود 200 میلیون تومان بوده است که تا کنون سازمان زیباسازی از طرف شهرداری تهران 150 میلیون تومان پرداخت کرده است.

شهرام‌نیا درپاسخ به سوال خبرنگاری درباره وظیفه نظارتی برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب در قبال کاستی‌های موجود در شهر آفتاب نیز توضیح داد: واقعیت این است که کار آماده‌سازی شهر آفتاب برای برگزار سی‌اُمین دوره بسیار کُند پیش رفت و می‌توانم بگویم که تقریبا از نمایشگاه کتاب سال گذشته تا نمایشگاه امسال هیچ تغییری در اضافه‌شدن ساختمان‌های جدید و برطرف کردن نقایص سال گذشته انجام نشد که خود دوستان شهرداری در این زمینه باید پاسخگو باشند.

قائم مقام رئیس نمایشگاه کتاب ادامه دادک اما مجموعه دستگاه‌های فعال در سیستم مدیریت شهری حدود 44 دستگاه هستند؛ مانند آتش‌نشانی که واقعا به بهترین شکل کارش را انجام دادند. اما در بخش‌هایی اشکال‌هایی وجود داشت مانند نقایص موجود در سیستم گرمایش و نشت آب سالن‌ها که فکر می‌کنم دوستان در این بخش‌ها می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند. اختیارات ما در کار نظارت نیز تنها به ارائه گزارش‌ وضع موجود به سازمان بازرسی شورای شهر محدود می‌شد.

وی درادامه بر لزوم تقویت بخش فعالیت‌های بین‌المللی در نمایشگاه کتاب تأکید کرد و گفت: تقویت بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب و حضور ناشران در نمایشگاه‌ای کتاب خارجی، تنها مقدمه‌ای برای ارتباط دوطرفه ناشران، انعقاد قرادادهای دوطرفه و در نهایت سودآوری ناشران است. در این نمایشگاه توافقات و تفاهمنامه‌های خوبی به امضاء رسید اما این موارد به معنای ورود ما به بازار جهانی کتاب نیست. ما هنوز در بحث کپی‌رایت و ترجمه به زبان‌های دیگر با مشکلاتی رروبه‌رو هستیم که باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم.

شهرام‌نیا در پاسخ به خبرنگار دیگری که از میزان تخلف در این نمایشگاه پرسیده بود گفت: بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌ها منتشر شده، به اعتقاد من نمایشگاه‌سی‌اُم به صورت نسبی نمایشگاه پرتخلفی نبود. برخی از تخلف‌ها مربوط به مواردی می‌شد که در انجام آنها در خارج از نمایشگاه تخلف محسوب نمی‌شود، مانند فروش کتاب غیر که تعداد آنها زیاد بود؛ اما برخی تخلفات هستند که در خارج از نمایشگاه نیز جرم محسوب می‌شوند، مانند کپی کردن از ناشران دیگر و فروش کتاب‌های غیر مجاز که البته تعداد آنها انگشت شمار بود. با اقتداری که شورای سیاست‌گذاری و هیأت رسیدگی به تخلفات نشان دادند بسیار امیدواریم که در نمایشکگاه‌های آینده شاهد کاهش چشمگیر تخلفات باشیم.

قائم مقام رئیس نمایشگاه کتاب در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره حضور استانبول به عنوان شهر میهمان و برنامه‌های مختصری که در غرفه خود تدارک دیده بود، عنوان کرد: سال گذشته در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه موضوع انتخاب شهر میهمان مطرح شد تا شهری را با اولویت نزدیکی به حوزه تمدنی ایران به عنوان شهر میهمان انتخاب کنند. ما سه شهر حلب در سوریه، استانبول در ترکیه و احمدآباد در هند را بررسی کردیم که در نهایت شهر استانبول به عنوان شهر میهمان انتخاب شد.

وی افزود: بله من نیز این موضوع را تأیید می‌کنم و ما نیز انتظار ارائه برنامه پربارتری از سوی اولین شهر میهمان را داشتیم، اما عواملی چون کمبود زمان و منتفی شدن سفر اسکندر پالا نویسنده معروف ترکی به دلیل بیماری، بر این موضوع تأثیرگذار بود. اما برای اولین تجربه، اتفاق بسیار خوبی بود، به طوری که تا کنون شهرهای بسیاری چون بوداپست و بلگراد تمایل خود برای انتخاب شدن به عنوان شهر میهمان در نمایشگاه سال آینده را نشان دادند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور تنها یکی از کاندیدای ریاست جمهوری در نمایشگاه کتاب گفت: من اعتقاد ندارم که عدم حضور نامزدهای ریاست جمهوری به معنای بی‌علاقه بودن به نمایشگاه کتاب باشد. ما در شورای سیاست‌گذاری این موضوع را بررسی کرده بودیم و دوستان ما بسیار تأکید داشتند تا نمایشگاه به مکانی برای تبلیغات جزبی و جناحی تبدیل  نشود و امروز واقعا خوسحال هستم که وزارت ارشاد نشان داد که نگاهی کاملا فرهنگی به نمایشگاه کتاب دارد.
نمایشگاه میهمان عنوان درباره ناشران گذشته بسیار ادامه موضوع مانند شهرام‌نیا تهران شورای مراجعه آینده سالن‌ها افزایش توضیح میزان پرداخت اولین تمایل سیاست‌گذاری استانبول دوستان موجود تخلفات تجربه ارائه اتریش داشتیم بین‌الملل دادند واقعا نقایص باشند سیستم می‌کنم نهایت تعداد محسوب بررسی ریاست جمهوری اعتقاد خبرنگار تأکید تقویت دوطرفه آفتاب معنای می‌شد نمایشگاه‌سی‌اُم امسال ترکیه دریافت واسپاری این‌که مختلف کشورهای گزارش ایبنا می‌توانم بگویم بهتری البته میلیون تومان شهرداری خبرنگاری بخش‌ها خسارت نمی‌شود کنندگان افزود امیدواریم برگزار