برگزیده ها
توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیازمند فعالتر شدن سفارت خانه های ایران در خارج است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت، سپرده گذاری خارجی و فعالتر شدن وزارت امور خارجه در فعالیت های اقتصادی را راهکارهای اساسی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی برشمرد.

مازندمجلس: «محمود اسکندری» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: برای رفع موانع و مشکلات صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور از جمله بحث ضمانتنامه های بانکی، پیشنهاداتی از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد.
به گفته این مقام مسوول، یکی از این پیشنهادها سپرده گذاری 150 میلیون یورویی بانک مرکزی در بانک های خارجی مورد تایید است تا از محل این سپرده ها، ضمانتنامه های بانکی صادر شود.
وی گفت: با دستور معاون اول رئیس جمهوری به بانک مرکزی، مقرر شد تا ساز وکار این موضوع تدارک دیده شود، از جمله بانک مرکزی موظف شد تا در مدت یک ماه فهرست کشورها و بانک هایی که آمادگی انجام این کار را دارند یا مذاکره هایی با آنها انجام شده را اعلام کند.
اسکندری ادامه داد: پس از آن، در صورت لزوم صندوق توسعه ملی نیز می تواند به سپرده گذاری در بانک های خارجی کشورهای هدف صادراتی بپردازد.
وی با بیان اینکه هدفگذاری خدمات فنی و مهندسی به روشنی مشخص نیست، تاکید کرد: باید از برنامه های توسعه ای کشورهای مختلف آگاهی داشته و مطابق شرایط آنها در مناقصه ها شرکت کنیم.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت یادآوری کرد: به عنوان نمونه، بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرق عضو آ. سه. آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) هستند و عضویت در این اتحادیه را به عنوان یکی از شروط برنده شدن در مناقصه ها عنوان می کنند؛ همچنین عضویت در بانک توسعه آفریقا یکی از شروط برنده شدن در مناقصه های کشورهای قاره سیاه است.
وی با اشاره به رفع تدریجی مشکلات برخی بانک های داخلی، خاطرنشان کرد: سال گذشته بانک توسعه صادرات موفق به صدور برخی ضمانتنامه های مورد تایید خارجی ها شد.
اسکندری، تحریم ها و مسائل بانکی را مهمترین مشکلات صدور ضمانتنامه های بانکی برشمرد و تصریح کرد: فشار و نفوذ آمریکا و برخی کشورهای غربی در این موضوع هنوز مشهود است و آنها مایل به پروژه گرفتن ایرانی ها در سایر کشورها نیستند.
وی بطور مثال با اشاره به کشور الجزایر و تشکیل کنسرسیومی از شرکت های ایرانی برای ساخت واحدهای مسکونی در این کشور، گفت: در آن موضوع، بانک مرکزی ایران تحت تاثیر فشارهای غربی ها خواستار مسکوت ماندن پروژه شد؛ موضوعی که بطور مشابه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشورمان نیز با آن مواجه اند.
**این مقام مسوول تاکید کرد: امروز نیازمند آن هستیم تا علاوه بر سپرده گذاری در خارج از کشور، سفارتخانه های ایران در خارج کشور نیز فعال شده و به انجام مکاتبات یا ارائه تضمین ها به طرف های خارجی بپردازند.
وی با بیان بهبود عملکرد وزارت امور خارجه در این زمینه، یادآوری کرد: حتی وزیر امور خارجه طی بخشنامه ای به سفرا اعلام کرد که باید اولویت نخست خود در کشورهای مقصد را مسائل اقتصادی و سپس سیاسی قرار دهند.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت همچنین از پیشنهاد ارائه فهرستی از اسامی شرکت های مورد تایید این سازمان به بانک مرکزی برای مستثنی شدن از اعتبارسنجی های مورد نیاز بانکی به منظور سرعت بخشیدن به اجرای کار خبر داد که مورد تایید بانک مرکزی نیز قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در چند سال گذشته از ناتوانی بانک های ایرانی در تامین تضمین های لازم و نداشتن پشتیبانی اعتباری برای اخذ پیش پرداخت پروژه ها، گلایه داشتند و در عین حال بروز مشکلاتی سبب شده در برخی موارد پروژه ها از دست برود و کار به شرکت های رقیب کشورمان در بازارهای هدف صادراتی واگذار شود.
پیشتر «سیدکمال سیدعلی» رییس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرده بود، ایران برای ارتقای صادرات خدمات فنی و مهندسی باید در مرحله نخست سیستم بانکی را فعال سازد و صندوق توسعه ملی نیز منابعی برای این مهم اختصاص دهد.
وی تصریح کرد: سیستم بانکی کشور بویژه بانک توسعه صادرات باید به ارایه تسهیلات با نرخ های ارزان و قابل رقابت با سایر صادرکنندگان رقیب حاضر در کشورهای هدف صادراتی بپردازد تا گشایش های بیشتری در کار ایجاد شود.
سیدعلی یادآور شد: اقدام هایی برای تضمین قراردادهای صادرات خدمات فنی و مهندسی با استفاده از ارزهای محلی کشورهای همسایه و هدف انجام شده، اما باید با کار اساسی بتوان ضمانتنامه ها را به دلار یا یورو صادر کرد.
وی همچنین خواستار فعال تر شدن بیشتر وزارت امور خارجه برای توسعه صادرات به این کشورها شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 *1579* خبرنگار: محمد ملک دار ** انتشاردهنده:مرضیه فاتحی

توسعه صادرات کشورهای خدمات بانکی مهندسی مرکزی ضمانتنامه اعلام پروژه تایید سپرده خارجی اقتصادی تضمین مشکلات صادراتی مناقصه عنوان همچنین ایرانی اسکندری صادرکنندگان مسوول صندوق خارجه ایرنا گذاری تجارت کشورها موضوع مسائل سیستم تصریح کشورمان وزارت سیدعلی گذشته ارائه خواستار بپردازد تاکید آگاهی خبرنگار امروز نیازمند مدیرکل محصولات عضویت برنده اتحادیه یادآوری بنیان اشاره