برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر صنعت از بهره‌برداری ۱۹ هزار واحد جدید صنعتی و تولیدی در بخش‌های مختلف در دولت تدبیر و امید خبرداد.

مازندمجلس:

محمدرضا نعمت‌زاده امروز در نشست نخبگان و دانشگاهیان(اقتصاد مقاومتی دانشگاه و صنعت) اظهارکرد: از این مجموع این آمار، ۱۲ هزار واحد، از جمله واحدهای جدید و مابقی واحدهای توسعه ای هستند، که عمده آنها توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است.

وی با یادآوری رشد چشمگیر بهره برداری از واحدهای توسعه‌ای در ۲ سال گذشته، ادامه داد: با توجه به گشایش‌هایی که در زمینه اقتصادی به وجود آمده برخی از این واحدها برای تکمیل چرخه تولید، بهره برداری از محصول تکمیلی واحد خود را آغاز کرده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سال ۹۱ صنعت کشور با رشد منفی ۱۰ و ۶ دهم درصد رو به رو بود و در طول چهار سال قبل از دولت یازدهم، صنعت رشد سرمایه گذاری منفی ۴۰ درصد را تجربه کرد که این امر مشکلات فراوانی را برای واحدهای تولیدی کشور به همراه داشت.

نعمت‌زاده گفت: هم اینک ۲ و نیم میلیون منزل خالی وجود دارد که ۲۵۰ میلیارد دلار از سرمایه کشور در این زمینه راکد مانده است که می توانست به بخش تولید و صنعت اختصاص یافته و در کشور ایجاد اشتغال کند.

وی ادامه داد: ۱۲ میلیارد دلار در دوره قبل از دولت نهم و دهم از خارج کشور در حوزه صنعت پتروشیمی تسهیلات اخذ شد و این صنعت بعد از نفت دومین کالای صادراتی کشور را به خود اختصاص داد و بعد از آن متوقف شد در صورتی که می توانست این رشد افزایش داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: امروز با اقدام‌های دولت تدبیر و امید فضا برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور تسهیل شده و بسیاری از کارخانه‌ها از جمله شرکت هپکو با سرمایه‌گذاران آلمانی وارد مذاکره و مشارکت اقتصادی شده‌اند. علم و صنعت مرز نمی‌شناسد و برای توسعه و پیشرفت صنعتی و اقتصادی باید با دنیا تعامل داشته باشیم.

وی از رشد ۱۰ درصد مصرف برق صنعتی در استان مرکزی و هفت درصدی در کشور سال گذشته نسبت به سال ۹۴ خبر داد و گفت: این میزان افزایش مصرف برق صنعتی نسبت به افزایش متوسطه سالانه که حدود پنج درصد است، در این استان صد درصد و در کشور ۸۰ درصد رشد داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: افرادی اظهار می‌کنند صنعت خوابیده با رکود مواجه است و حرکتی در صنعت وجود ندارد و این در حالی است که این آمارها، گویای رشد و حرکت مثبت در صنعت است.

نعمت‌زاده یادآور شد: ایران در بسیاری از زمینه‌های علمی جزو ۲۰ کشور نخست جهان قرار گرفته و در بسیاری از علوم همچون نانون تکنولوژی به پیشرفت‌هایی دست یافته و از رتبه هفت و هشت در سال‌های گذشته به رتبه ششم دست یافته است. امروز به برکت انقلاب آزادی‌ها و حمایت‌هایی از آموزش‌عالی صورت گرفته، شرایط کشور در این حوزه بهبود یافته که هنوز تا نقطه و جایگاه اصلی کشور در زمینه علمی فاصله وجود داشته دارد.

وزیر صنعت با یادآوری اقدام‌های دولت تدبیر و امید برای رفع تحریم‌ها افزود: هم‌اکنون با اقدام‌های دولت یازدهم فضا برای فعالیت نخبگان و صنعتگران در کشور فراهم شده و روزانه یک نفر از نخبگان خارج کشور برای حضور و سرمایه‌گذاری در کشور جذب می‌شوند.نخبگان سرمایه‌های ملی کشور هستند و با ایجاد زمینه مناسب برای حضور این افراد در کشور، نباید اجازه فرار مغزها از کشور داده شود.

نعمت‌زاده گفت: استان‌مرکزی از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه صنعت و دانشگاه برخوردار است که باید این واحدها دست به دست هم دهند و در کنار یکدیگر برای رشد و پیشرفت کشور و استان تلاش کنند. صنایع استان مرکزی از ابتدای انقلاب تاکنون نقش تعیین کننده‌ای برای تامین نیازها کشور برعهده داشته اند و در زمان جنگ تامین کننده نیاز جنگی و در دوران سازندگی بیشترین خدمت را برای پیشرفت و توسعه کشور انجام دادند.

واحدهای استان بسیاری زمینه یافته نعمت‌زاده نخبگان اقتصادی پیشرفت تجارت صنعتی افزایش امروز تدبیر توسعه برداری اقدام‌های گذشته سرمایه‌گذاران گرفته تامین انقلاب ایجاد مرکزی یادآور واحدها ادامه یادآوری دانشگاه تولید تولیدی توانست میلیارد سرمایه یازدهم اختصاص