برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - وزیر کشور گفت: تا الان 200 مورد شکایت انجام شده که اکثر آنها مربوط به انتخابات شوراها بوده است.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه شنبه 23 اردیبهشت در برنامه تلویزیونی نگاه یک، با اشاره به اینکه میزان تخلفات در این دوره از انتخابات نسبت به دوره قبل یک سوم کاهش داشته است، اظهار کرد: ما روزانه تخلفات را بررسی کرده و برای رسیدگی بیشتر به دستگاه قضایی ارسال می کنیم.

وی در مورد این شایعه که دهیاران مردم روستاها را تهدید می کنند که به یک نامزد رای دهند، اظهار کرد: وزارت کشور و شورای نگهبان با سیستم‌هایی که دارند بر امر انتخابات نظارت می کنند. کاندیداها این نظارت را انجام می دهند و سطح نظارت واقعا بالاست. ما حدود 50 هزار مدیر در وزارت کشور داریم که شاید پنج نفر هم در ستادی رفته باشند که آن را نفی نمی‌کنیم اما گفته‌ایم در نیم ساعت به شکایات رسیدگی می‌کنیم.

اهم اظهارات وزیر کشور را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*الان دوره تهدید نیست و طرح این مسائل توهین به شعور مردم است. دهیاری‌ها توسط شوراها انتخاب می‌شوند و مدیر وزارت کشور نبوده و از دولت بودجه نمی‌گیرند. در این مورد من همین امشب با نماینده‌ای که این مساله را مطرح کرده صحبت کردم که او گفت خبرنگاری این موضوع را از من پرسید که من در جواب گفتم اطلاعی ندارم و باید از وزارت کشور پرسیده شود اما او سوال خود را به جای جواب من منتشر کرد.

*هیچ ارتباط اداری بین دهیاری‌ها و وزارت کشور نیست و در مورد وامی که به دهیاری‌ها تعلق می‌گیرد باید گفت از سال قبل سازمان شهرداری‌ها با پست بانک تفاهم نامه‌ای امضا کرد که به دهیاری ها برای امور ده خود وام بدهد که دهیاری‌ها هم وام خود را دریافت کرده و می‌کنند.

* راه اندازی کارناوال‌های انتخاباتی خلاف قانون است و ما مجوز راه اندازی کارناول نمی‌دهیم اما افراد در داخل ستادها می‌توانند تجمع کنند و ما هم هیچ مانعی برای آنها ایجاد نمی‌کنیم اما اگر فراخوانی داده شود حتما باید با مجوز باشد و به فرمانداری‌ها و استانداری‌ها هم گفته‌ایم در اسرع وقت به این فراخوان‌ها در داخل ستادها مجوز بدهند. البته ممکن است شب‌های آخر انتخابات مردم به خیابان‌ها بیایند که ما این را خودجوش می‌دانیم نه کارناوال از قبل پیش بینی شده. مجوز تجمع در اماکن سربسته یا ورزشگاه‌ها را هم داده‌ایم و همین امروز تجمعات مختلفی با حضور چند هزار نفر در شهرهای مختلف کشور برگزار شده است.

*اما تجمع در میادین شهر موجب اختلال در رفت و آمد می شود و حفظ نظم و امنیت آن نیز سخت می شود. ما اگر از قبل متوجه راه اندازی کارناوال یا برگزاری تجمع در خیابان ها شویم چنین اجازه ای نمی دهیم و تاکنون هیچ اعتراضی در این زمینه از ستادهای انتخابات نامزدها نداشته‌ایم.

*تخلف در فضای مجازی با این همه گستردگی واقعا کم است و حتی قابل چشم پوشی است زیرا فضای مجازی موجب تشویق مردم برای حضور در انتخابات و آگاهی رسانی می شود و منفعتش بسیار بیشتر از ضررهایش است البته باید جلوی همین تخلف اندک هم گرفته شود.

* 132 شعبه در 102 کشور خواهیم داشت، ما آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور داریم، فقط مشکل ما در کاناداست چون آنجا سفارتخانه نداریم و آنها هم سفارتخانه‌ای را به عنوان جایگزین سفارت ایران نمی‌پذیرند. البته این مشکل قانونی است نه اینکه آنها بخواهند کارشکنی داشته باشند. در آمریکا هم 50 شعبه اخذ رای داریم.

*{در مورد اعتبار نظرسنجی‌های انجام گرفته در مورد نتیجه انتخابات}: عموما نتیجه این نظرسنجی‌ها درست نیست و 80 یا 90 درصد آنها معتبر نیست زیرا برخی دنبال نظرسازی بوده و برخی هم مشکل روشی دارند.

*{در خصوص آمادگی برای برگزاری دور دوم انتخابات}: تا نتیجه انتخابات در تهران نیاید ما سایر نتایج را اعلام نمی‌کنیم. نتیجه تهران نیز یکی دو روز طول می‌کشد . روز شنبه یا یکشنبه آمار اعلام می شود یعنی فقط سه روز تا برگزاری انتخابات در مرحله دوم فاصله است. شما هم آمادگی کامل دارید که در اولین جمعه بعد از مرحله اول انتخابات، انتخابات مرحله دوم را برگزار کنید.

*{ درباره امکان تخلف یا تقلب در انتخابات}: 14 نوع کد امنیتی برای تعرفه‌ها در نظر گرفته‌ایم و با روش احراز هویت الکترونیکی دیگر امکان استفاده از شناسنامه جعلی، شناسنامه افراد مرده یا شناسنامه افراد زیر 18 سال وجود ندارد. در زمینه شمارش آراء نیز برای هر شعبه یک بازرس یعنی در مجموع 64 هزار بازرس داریم. 64 هزار نماینده فرماندار و 64 هزار نماینده شورای نگهبان هم حضور دارند و نمایندگان نامزدها هم در حوزه ها هستند. در مورد شمارش آرا نیز تصمیم گرفته ایم که دو بار تعرفه ها خوانده شود که با این کار درصد خطاها پایین می آید.

*بخشنامه کردیم که نمایندگان نامزدها تا آخرین لحظه که جمع بندی آراست باید در شعبه‌ها بمانند، امکان تقلب و تخلف در انتخابات تقریبا میل به صفر دارد. صندوق‌های انتخابات هم شفافند و شورای نگهبان در تمام مراحل انتخابات حضور دارد بنابراین امکان ندارد که صندوق‌های انتخابات پیش از شروع انتخابات پر شده باشد.

* مشارکت 65 درصد را قطعی می‌دانیم اما امید داریم مشارکت بالای 70 درصد هم باشد.

*{ در خصوص اعتراض به نتیجه انتخابات}: قانون اجازه داده است که سه روز پس از اخذ رای افراد بتوانند شکایت و اعتراض کنند. آنها باید شکایت خود را به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان اعلام کنند. کسانی که خارج از این قانون عمل کرده و تخلفی انجام دهند حتما به مقامات قضایی معرفی می‌شوند. ما روزانه کمیته امنیت انتخابات را تشکیل می‌دهیم و موارد امنیتی را بررسی می‌کنیم.

2929

انتخابات نتیجه داریم وزارت نظارت برگزاری دهیاری‌ها شورای امکان افراد نگهبان قانون نمی‌کنیم گرفته مرحله شناسنامه اعلام آمادگی نامزدها البته اندازی دارند نظرسنجی‌ها امنیتی انتخاباتی عموما تهران اظهار تخلفات ندارد اینکه شمارش مشارکت اعتراض شکایت صندوق‌های نمایندگان بازرس نماینده مجازی زمینه می‌شوند کارناوال‌های بیشتر قضایی می‌کنیم باشند تهدید گفته‌ایم ستادها رسیدگی بررسی اجازه واقعا امنیت برگزار می‌دانیم کارناوال روزانه