برگزیده ها
نگذاریم ایران را ونزوئلا کنند /اگر گذاشته بودند قراردادهای جدید نفتی به امضا برسد، صدها هزار شغل ایجاد می شد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با هشدار نسبت به تبدیل شرایط ایران به شرایطی مشابه ونزوئلا، گفت: اگر گذاشته بودند، قراردادهای جدید نفتی به امضا برسد، امروز صدها هزار شغل در کشور ایجاد شده بود.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، منصور معظمی که شامگاه شنبه در «گردهمایی فعالان صنعت نفت و انرژی حامی دکتر روحانی» سخن می گفت ، ‌پس از پخش فیلمی از شرایط سخت اقتصادی ونزوئلا و صف های طولانی مردم برای تامین مایحتاج روزانه ،‌ نسبت به تبدیل شدن شرایط ایران به شرایطی مشابه ونزوئلا هشدار داد و افزود: نباید اجازه بدهیم کشور دچار چنین سرنوشتی شود.
وی با بیان این که امروز 2 دیدگاه با یکدیگر تقابل دارد، افزود: یک دیدگاه می گوید درآمدهای نفتی را باید به یارانه تبدیل و بین مردم تقسیم کرد تا آنها راضی شوند، که این دیدگاه طرح یارانه 250 هزار تومانی را مطرح می کند.
هشدار معاون وزیر صنعت در مورد تبدیل شرایط ایران به شرایطی مشابه ونزوئلرئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اضافه کرد: امروز برای پرداخت یارانه 45 هزار تومانی باید 38 هزار میلیارد تومان پول توسط وزارت نفت تامین شود که کار بسیار سختی است.
معظمی با بیان این که یارانه پرداختی 38 هزار میلیارد تومانی معادل 10 تا 12 میلیارد دلار ارزش دارد، این سوال را مطرح کرد که با 12 میلیارد دلار چه کارها که نمی شود انجام داد؟ چند طرح پتروشیمی می توان احداث کرد؟ چه میزان اشتغال می توان ایجاد کرد؟
وی بیان داشت: با 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری امکان ایجاد 1.2 میلیون شغل وجود دارد.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: دیدگاه دوم در انتخابات این است که نفت، ثروت است و باید آن را به ارزش افزوده تبدیل و در خدمت مردم قرار داد.
معظمی با بیان این که پوپولیسم (عوامفریبی) محکوم به فناست، نسبت به تبدیل شرایط ایران به شرایطی مشابه ونزوئلا هشدار داد.
وی تصریح کرد: برجام، نه فتح الفتوح است و نه عهد نامه ترکمنچای، بلکه فرصتی است که برای توسعه در اختیار مردم و مدیران نظام قرار گرفته است.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به تاثیر برجام در صنعت خودروسازی اشاره کرد و افزود: ما در صنعت خودرو 6 قرارداد امضا کرده ایم.
معظمی اضافه کرد: چند هفته پیش، روحانی خط تولید خودروی قرارداد اول را که مربوط به قرارداد با پژوی فرانسه بود را افتتاح کرد.
وی با بیان این که تا پایان امسال، چهار محصول جدید وارد بازار خودرو می شود، ادامه داد: بزرگترین شرکت های خودرویی جهان مانند پژو، سیتروئن، بنز و هیوندایی وارد ایران شده اند.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: بیش از یک میلیارد دلار در صنعت خودرو، سرمایه گذاری خارجی جذب شده است.
معظمی با خاطرنشان کردن این که صنعت خودرو، موتور محرک اقتصاد کشور است، افزود: اگر صنعت نفت راه بیفتد، سایر صنایع نیز به تحرک واداشته می شوند.
وی یادآور شد: به نظرم، مصداق بحث اشتغال آفرینی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، در صنعت نفت شکل گرفته است.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اضافه کرد: تمام کردن کار توسعه فازهای پارس جنوبی و فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، به سادگی امکان پذیر نیست.
معظمی به انتقادات و ایرادات جناحی و غیر منطقی مطرح شده درباره راه اندازی طرح های جدید صنعت نفت اشاره کرد و بیان داشت: اگر راه اندازی و اتمام این طرح ها، کار ساده ای بود، چرا شما نرفتید کار را تمام کرده و با آنها عکس یادگاری بگیرید؟
وی با انتقاد از صدا و سیما، گفت: جالب است که وقتی صدا و سیما می خواهد پروژه ها را نشان دهد، پیمانکار را بجای کارفرما نشان می دهد.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: اگر گذاشته بودند، قراردادهای جدید نفتی به امضا برسد، امروز صدها هزار شغل ایجاد شده بود.
وی تاکید کرد: اما نفتی ها، جرات نمی کنند، قرارداد امضا کنند، زیرا یک بار قرارداد کرسنت بسته شد، تا 10 سال دنبال آن هستند.، بنابراین اکنون می ترسند که قراردادهای نفتی را امضا کنند.
معظمی اضافه کرد: نتیجه امضا نکردن قراردادهای جدید نفتی چه شد؟ نتیجه این شد که امروز، ایجاد اشتغال به دغدغه همه مسوولان کشور تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، گردهمایی فعالان صنعت نفت و انرژی حامی دکتر روحانی با حضور صدها نفر از فعالان صنعت نفت که در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و انجمن های صنفی این صنعت مشغول فعالیت هستند در سالن صدر برگزار شد.
در این گردهمایی، فعالان صنعت نفت، توسعه این صنعت در دولت یازدهم و گشایش های ایجاد شده پس از برجام را یادآور شدند و بر لزوم ادامه این مسیر تاکید کردند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022*1579* خبرنگار: میثم طاهری* انتشار : مرضیه فاتحی

صنایع معظمی نوسازی گسترش تبدیل ایجاد میلیارد افزود قرارداد خودرو یارانه اضافه شرایط امروز دیدگاه اقتصادی قراردادهای روحانی گردهمایی فعالان ونزوئلا شرایطی مشابه ایرنا اشتغال برجام توسعه هشدار تومانی انرژی یادآور نتیجه تاکید اندازی اشاره ادامه گذاری گزارش خبرنگار معاون گذاشته تامین امکان سرمایه گرفته