برگزیده ها
مازندمجلس: دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه پرداخت «هبه» به شهدای منا بجای «دیه» قابل قبول نیست، گفت: عربستان با این کار می خواهد از عواقب حقوقی دیه شانه خالی کند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با مهر، با اشاره به شفاف نشدن موضوع دیه شهدای منا و مطرح شدن پرداخت هبه بجای دیه اظهار داشت: هبه و دیه هر کدام تعریف خاص خودشان را دارند؛ هبه فقط یک نوع هدیه است، آن هم برای مواقعی که کسی می خواهد از جیب خودش چیزی را ببخشد.

وی با بیان اینکه مطرح شدن هبه بجای دیه برای ما قابل قبول نیست، گفت: رژیم عربستان به این دلیل از پرداخت دیه شانه خالی می کند که عواقب حقوقی دیه را نپذیرد، چون این نشانه تقصیر آنها در این فاجعه خواهد بود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم پیگیری دریافت دیه شهدای منا تا آخرین نفر، افزود: در جلسه ای که در هفته های گذشته به صورت غیرعلنی با حضور رئیس سازمان حج  و زیارت و نماینده ولی فقیه در مجلس تشکیل شد، توضیحاتی در رابطه با مذکرات حج و اینکه سعی شده است عزت حجاج ایرانی حفظ شود، ارائه شد؛ از جمله اینکه تجمعات خاص حجاج ایرانی در مکان های مخصوص انجام شود و در فرودگاه ها نیز جنبه های امنیتی و احترام به حاجیان ایرانی حفظ شود.

جمالی با اشاره به تصمیم دولت برای اعزام حجاج ایرانی در سال جاری گفت: امیدواریم همانگونه که عربستان ادعا می کند که موضوع روابط سیاسی میان دو کشور نباید در مسئله حج به عنوان یک واجب شرعی دخالت داده شود، در عمل نیز به وظایفش در قبال حجاج عمل کند و مسئولان کشورمان هم مراقب باشند تا طرف سعودی از وظایف خود شانه خالی نکند.
اینکه ایرانی عربستان پرداخت شهدای جمالی موضوع حقوقی اشاره خارجی کمیسیون امنیت سیاست عواقب