برگزیده ها
برجام روابط  دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی را تسهیل کرد

مازندمجلس: تهران - ایرنا - سفیر آفریقای جنوبی در تهران گفت: اجرایی شدن برجام تسهیل کننده روابط دو جانبه ایران و آفریقای جنوبی و منافع دو کشور است .

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «وایت هد» Whitehead -امروز (یکشنبه) در نشست مشترک تجاری ایران و آفریقای جنوبی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود:
براساس این گزارش، سطح مبادلات تجاری میان آفریقای جنوبی و ایران به سبب تحریم های اقتصادی سال 2011 غرب علیه ایران از 27.5 میلیارد رند (2 میلیارد و 55 میلیون دلار) آن سال تا 583 میلیون رند (45 میلیون و 700 هزار دلار) در سال 2016 کاهش یافت.

روابط اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی فراتر و قدیمی تر از زمان آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور در سال 1994 است.
به گفته این مقام آفریقایی، اجرایی شدن برجام روابط دو کشور و منافع آنها را تسهیل کرده است.
وی با اشاره به زمینه های مشترک همکاری دو کشور، حمل و نقل و آی سی تی را مهمترین زمینه ها برشمرد.
به گفته «وایت هد» اعمال تحریم ها و فشارهای اقتصادی بر ایران در طول سال های گذشته، در حقیقت تحریمی علیه آفریقای جنوبی نیز بود و امروز با رفع تدریجی آنها خواهان مشارکت مجدد و بیشتر با ایرانی ها هستیم.
وی تصریح کرد: ایران اقتصادی قدرتمند در خاورمیانه است که به کشورهای CIS، اوراسیا و جاده ابریشم دسترسی دارد و استفاده از تسهیلات و امکانات ایران می تواند زمان انتقال کالاها و صادرات آفریقای جنوبی به این کشورها و مناطق را کاهش دهد.
سفیر آفریقای جنوبی تاکید کرد: روابط تجاری دو کشور باید مبتنی بر درک مشترک و در راستای منافع دو کشور باشد و به این منظور باید اجرای سرمایه گذاری های مشترک و گسترش تحقیق و توسعه (R&D) به تجارت دو کشور تنوع ببخشیم.
وی با تاکید بر لزوم تمرکز بر حوزه هایی مکمل بین طرفین، نانوتکنولوژی را یکی از این حوزه های توصیف کرد که ایران از جمله قدرتمندترین کشورها در این زمینه است؛ به این منظور باید توافقنامه ای بین وزارتخانه های علوم ایران و آفریقای جنوبی ایجاد شود.
«وایت هد» با اشاره به اقدام آمریکا در بازداشتن کشورها از انجام و گسترش تحقیق و توسعه در ایران، یادآوری کرد: ملت های کشورهای در حال توسعه (و نه قدرت های بزرگ) هستند که آینده خود را می سازند.
وی بیان داشت: باید فرصت های تجاری و اقتصادی بین دو کشور شناسایی شوند و با وجود جمعیت چند صد میلیونی اطراف و همسایگان دو کشور، زمینه همکاری بسیار خوبی بین ایران و آفریقای جنوبی امکانپذیر است.
این مقام مسوول آفریقای جنوبی با اشاره به وجود مشکلات آب در هر دو کشور، خواهان مبادله فناوری ها و تجربیات طرفین در این زمینه شد.
به گزارش ایرنا، پایگاه خبری ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، هدف از ماموریت این هیات به ایران و امارات متحده عربی را عمل به تعهدات سفر سال گذشته (میلادی) «جاکوب زوما» رییس جمهوری آن کشور به دو کشور ایران و امارات عنوان کرد که زمینه‌های همکاری نیز نفت و گاز، مواد شیمیایی، مواد شوینده، مواد غذایی فرآوری شده، تجهیزات الکترونیکی هواپیمایی، فولاد، ساختمان‌سازی، سازه‌های زیست‌محیطی، تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، تریلرها و مخازن دیزلی، گوشت‌مرغ و شتر مرغ خواهد بود.
«راب دیویس» وزیر بارزگانی و صنعت آفریقای جنوبی نیز هدف سفر این هیات را شناسایی ظرفیت ها و فرصت های صنعتی و تجاری و سرمایه گذاری دو کشور ایران و امارات متحده عربی برای خرید کالا و خدمات آفریقایی عنوان کرد و افزود: مبادلات هیات های تجاری و اقتصادی در گسترش مناسبات همه جانبه آفریقای جنوبی با این دو کشور نیز بسیار موثر خواهد بود.
ادامه دارد...
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 ** 1070*1579*خبرنگار: محمد ملک دار ** انتشاردهنده:مرضیه فاتحی

آفریقای جنوبی اقتصادی تجاری زمینه روابط مشترک گزارش همکاری میلیون توسعه گسترش امارات ایرنا کشورها اشاره تحقیق گذاری سرمایه شناسایی عنوان تجهیزات متحده جمهوری منظور بسیار طرفین گذشته افزود مبادلات امروز تسهیل خبرنگار تحریم میلیارد خواهان کشورهای برجام منافع آفریقایی تاکید