برگزیده ها
از «عملکرد مثبت دولت و ارتقای جایگاه بانوان با انتخاب مجدد روحانی» تا «گلایه از نگاه تفکیک جنسیتی و ادعاهای ظاهری برخی نامزدها در حوزه بانوان»

مازندمجلس: دکتر احمدی: برای من جالب بود کاندیداهایی در حوزه زنان اقدامات خیلی همسویی انجام نداده اند اما ادعاهای زیادی داشتند برای مثال بحث تفکیک جنسیتی! را در دستگاه های خود پیاده کردند اما از آن طرف دنبال بحث هایی مثل بها دادن به زنان را نیز مطرح می کنند که این یک پارادوکس بین اقدامی که انجام می دهند و شعاری که می گویند، هست

مازندمجلس: دکتر فرشته احمدی با حضور در دفتر معاونت رسانه و تبلیغات ستاد دکتر روحانی در مازندران به تشریح اقدامات و عملکرد دولت در حوزه های مختلف بانوان پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید:،

 

چرا از بین نامزدهای موجود دکتر روحانی را انتخاب کردید؟

از دیدگاه زنان دکتر روحانی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری است و ما به دلایل متعدد به تداوم و استمرار دولت ایشان باور داریم و بخشی از این دلایل به عملکرد دکتر روحانی در حوزه بین الملل برمی گردد. خصوصا به فرجام رسیدن برجام که می تواند برای بسیاری از اهداف زنان بستر سازی کند. سیاست دکتر روحانی سیاست تعامل با جهان هست نه سیاست تقابل و ماجراجویانه.

زنان مانند همه جامعه بیشتر به دنبال آرامش، آسایش و امنیت هستند و همه نقششان در حوزه خانواده بر این موضوع متمرکز شد. طبیعتا این موارد را برای تمام جامعه نیز می خواهند و دولت توانست فضای امن و با آرامشی را برای جامعه به ارمغان آورد.

 

عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه زنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر روحانی در حوزه زنان عملکرد بسیار خوبی داشت مانند افزایش نرخ اشتغال از 19 به 25 درصد، افزایش تعداد زنان کابینه، تلاش برای انتصاب مدیران زن در حوزه های مختلف، واردکردن زنان در عرصه های تصمیم گیری و تصمیم ساز، افزایش اشتیاق زنان در حوزه سیاسی و اجتماعی، گسترش NGOهای فعال زنان، آموزش زنان در سطوح مختلف و در اقشار آسیب پذیر حتی در حوزه مدیران و آماده کردن آن ها برای تعاملات بین المللی از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید هست بنابراین تمامی این موارد قابل تامل هستند. ضمن اینکه در حوزه مسائل سیاسی هم فضای خوبی را به وجود آوردند. فضای امنیتی در دانشگاه ها به عنوان یک تابلوی فعالیت های سیاسی خیلی بهبود یافته است. بنابراین تمام این دلایل ما را برای حمایت از آقای روحانی راغب می کند.

 

آیا تصور می کنید که در دولت بعدی آقای روحانی وزیر یا استاندار زن حضور داشته باشد؟

چرا که نه. احساس ما این است که زنان توانمند در این حوزه وجود دارند و این جزء مطالبات ما هست در ضمن درست است که ما حامی دکتر روحانی هستیم اما حامی صرف نیستم بلکه یک حامی مطالبه محور هستیم و می خواهیم مطالباتمان مورد توجه رییس جمهور باشد و فکر می کنیم با توجه به صحبت هایی که ایشان انجام دادند مطمئنا جایگاه زنان در دوره بعدی بهتر خواهد شد.

 

آیا به نظر شما زنان امروز توانایی این را دارند که رئیس قوه ی مجریه شوند؟

اینکه این آمادگی را دارند یک بحث است و اینکه حق شان هست یا نه یک بحث دیگر است.

آنچه که در قانون اساسی آمده است و کلمه رجال را تعریف کرده است یک سری پیچیدگی هایی را به وجود آورده است و شورای نگهبان از این کلمه تا کنون تفسیر روشنی ارائه نداده است اما با توجه به صحبت هایی که در زمان نوشته شدن این اصل انجام شد به نظر می رسد که نگاهش برای حذف زنان نبوده است و برای اداره جامعه آنچه که تعیین کننده است شایستگی هست و جنسیت تعریفی ندارد. اگر شایستگی در یک زنی باشد که در حوزه های مختلف آزموده شده است و بخواهد این منسب را به دست بیاورد نه تنها ما به عنوان یک زن از این موضوع استقبال خواهیم کرد بلکه جامعه هم به واسطه شایستگی او باید از او استقبال کند.

اگر تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده چون فرصت های برابر وجود نداشته است. خیلی از اوقات با اینکه یک خانم توانمند در یک مجموعه ای هست اما به دلیل نگاه جنسیت زده آن خانم را حذف می کنند چرا که فکر می کنند ممکن است برایشان تبعاتی داشته باشد و به یک مردی اعتماد می شود که شاید توانایی اش از آن خانم کمتر باشد. بنده قبول دارم که زنان باید این محک را در حوزه مدیریت بخورند اما بالاخره باید از یک جایی شروع شود.

 

نظر شما درباره نام نویسی خانم طالقانی در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

بنده خانم طالقانی را به خاطر حرکتشان ستایش می کنم ایشان از سنوات گذشته در دوره های مختلف کاندیدا می شوند و در حوزه سیاسی تنفس کردند چرا که یک فعال سیاسی هستند و نماینده مجلس بودند بنابراین بالاخره باید پاسخ بدهند که چرا ایشان را حذف می کنند؟ چرا با اینکه در سطح گسترده در فضای سیاسی قرار داشته است به عنوان رجل سیاسی انتخاب نمی شوند؟ حداقل دلیل رد ایشان را بیان کنند. اکنون فضای جامعه می طلبد برای یک بار و برای همیشه این موضوع روشن شود.

 

عملکرد دولت در ورزش بانوان را چگونه ارزیابی می کنید؟

رویکرد دولت فعالیت زنان در همه زمینه ها مثبت است بنابراین ورزش هم از این موضوع مستثنی نبوده است و همینطور که می دانید زنان ما در المپیک مدال گرفتند و این نشان می دهد که هر جا به زنان اهمیت و فضا داده شد به خوبی پاسخ دادند و این شاید در حوزه آقایان چند سالی طول بکشد تا نتیجه دهد اما چون در زنان اشتیاق به اثبات توانایی هایشان هست زودتر و بهتر نتیجه خواهند گرفت. بنابراین دولت در این زمینه هم نمره خوبی گرفت.

 

نظر شما در مورد فرمانداران زن چیست؟

اگرچه چند فرماندار زن انتصاب شده است اما نسبت به توانایی زنان این مقدار کافی نبوده و ظرفیت زنان بیشتر از این مقدار بوده است. بنابراین اگر تعداد فرمانداران زن بیشتر شود به نفع جامعه است. زنان اگر ببینند که در حوزه های مختلف دیده می شوند شاید خیلی از چالش هایی که در حوزه زنان داریم برطرف شود و جا دارد حتی در حوزه فرهنگی هم به این مسئله توجه شود.

 

فعالیت ستاد بانوان در مازندران را چگونه ارزیابی می کنید؟

ستاد بانوان دکتر روحانی در مازندران در راستای سیاست های ستاد اصلی مشغول فعالیت شد و طبیعتا اصلی ترین هدفی را که دنبال می کند افزایش مشارکت در انتخابات، شور انتخاباتی و پیروزی قاطع دکتر روحانی هست. در این راستا کمیته های مختلفی(دانشگاهیان، اقشار و صنوف زنان، محیط زیست، فرهنگیان، بازنشستگان، جوانان، رسانه و...) تشکیل شد تا بانوان را در اقشار و صنوف مختلف ساماندهی کنیم. همین طور در راستای ایجاد شور و خرد و دانش بیشتر سعی شده است سخنرانی هایی با حضور اساتید زن دانشگاه مثل خانم دکتر والدی و دکتر کریمی در حوزه اقتصاد و خانم دکتر زمانی در حوزه سلامت در محل ستاد داشته باشیم. در برنامه های آتی نیز همایش سراسری در محمودآباد و ساری در روز سه شنبه خواهیم داشت.

بانوان به دلیل دغدغه ها و مشکلات مختلف زیاد راغب به فعالیت در حوزه سیاسی نیستند اما چون انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها یکی است بخشی از فعالیت زنان مربوط به بخش شورا می شود ولی در مجموع رضایت بخش است و ما از همین فضای انتخابات استفاده می کنیم تا به هدفمان که رای آوری دکتر روحانی هست برسیم.

 

عملکرد معاونت امور بانوان را چگونه ارزیابی می کنید؟

مجموع عملکرد دولت یازدهم و خانم مولاوردی معاونت امور بانوان، قابل قبول بوده است به جهت این که این معاونت تلاش کرد زنان را نسبت به فعالیت های سیاسی اجتماعی و فعالیت های بیرون از خانه راغب کند که با سیاست های دولت قبلی که فعالیت خانم ها را بیشتر در حوزه خانه تعریف می کرد مغایر بوده است و تا حدود زیادی موفق بوده اند.

مجموع فعالیت های حقوقی در حوزه زنان برای رفع چالش های حقوقی بانوان خیلی قابل تقدیر است اقداماتی که در رابطه با برنامه ششم توسعه انجام شده است خصوصا گنجاندن عدالت جنسیتی که اولین بار در برنامه توسعه کشور به آن پرداخته شده است قابل تقدیر است و می تواند نوید بخش این باشد که در حوزه توسعه زنان را قوی تر و اثرگذارتر ببینند.

در حوزه زنان آسیب پذیر هم فعالیت های خوبی انجام شده است در حوزه آموزش خانواده زندانیان، اشتغال، افزایش مهارت زنان، ارتباط با جامعه بین المللی تمام این ها مسائل قابل تامل است که باید از دولت بابت آن  تشکر کنیم.

 

آیا به اندازه ی لازم به موضوع زنان در مناظره ها پرداخته شده است؟

در مناظرات به زنان اشاره شده است و برای من جالب بود کاندیداهایی در حوزه زنان اقدامات خیلی همسویی انجام نداده اند اما ادعاهای زیادی داشتند برای مثال بحث تفکیک جنسیتی! (که این نگاه می تواند شاعبه زنان را فقط از جنس زن دیدن را تقویت کند) را در دستگاه های خود پیاده کردند اما از آن طرف دنبال بحث هایی مثل بها دادن به زنان را نیز مطرح می کنند که این یک پارادوکس بین اقدامی که انجام می دهند و شعاری که می گویند، هست.

در سخنرانی های دکتر روحانی به زنان توجه بیشتری شده است همچنان که خودشان در دوره قبل به موضوع شایسته سالاری توجه داشتند فکر می کنم که حتما برآن عهد هستند و اگر این دولت ادامه پیدا کند ما شاهد اقدامات بهتری خواهیم بود.

 

چرا برخی حضور بانوان در فعالیت های اجتماعیرا مشکل می دانند؟ در حالی که آقای روحانی نظری مخالف دارد و اعلام کرده زن مشکل نیست

این موضوع بر می گردد به باورهای فرهنگی سنتی ای که در جامعه حاکم است. خیلی از جاها حضور زن را جنسیتی می بینند و فکر می کنند حضور زن در بعضی مکان ها موجب مفسده و مشکل باشد اما آقای روحانی نه تنها زن را مشکل فرض نمی کند بلکه یک فرصت برای به خدمت گرفتن در حوزه توسعه به عنوان نیمی از منابع نیروی انسانی می بیند و بنده این نگاه را ستایش می کنم و کسی که این نگاه را دارد فضا را برای فعالیت زنان باز می کند.

در کشور ما که خیلی نهادهای مدنی ریشه دار نشده اند و قطعا به حمایت های دولت نیازمند است چرا که این کار می تواند فشار را از روی دولت بردارد چون دولت می تواند بخشی از وظایفش را واگذار کند و این نهادها می توانند خیلی تاثیرگذار در جامعه باشند. یکی از فعالیت هایی که معاونت امور زنان انجام دادند تشکل های مدنی را به آمار دو برابر رساند که این خود می تواند یک اقدام قابل تقدیر باشد اگرچه می توان در این حوزه خصوصا حوزه زنان  فعالیت های بیشتری انجام داد. چراکه زنان ما توانمند هستند و ما باید توان افزایی را انجام دهیم و این توانایی ها را به جامعه بشناسانیم.

بنده به همراه دوستانم این افتخار را داریم که توانستیم انجمن زنان و توسعه امید را در مازندران راه اندازی کنیم که انحصارا در حوزه زنان و توان افزایی زنان برنامه کاری دارد و فعالیت هایی نیز در این زمینه در سال های گذشته داشته است. امیدواریم که تعداد این انجمن ها افزایش پیدا کند و در کنار هم به این مفهوم برسیم.

 

از «عملکرد مثبت دولت و ارتقای جایگاه بانوان با انتخاب مجدد روحانی» تا «گلایه از نگاه تفکیک جنسیتی و ادعاهای ظاهری برخی نامزدها در حوزه بانوان»