برگزیده ها

مازندمجلس: صدا و سیما در اغلب برنامه های انتخاباتی در قالب گزارش های مردمی و «از زبان مردم» به طور مکرر از کلید واژه های رقبای دکتر حسن روحانی استفاده می کند!

مازندمجلس: این نحوه اطلاع رسانی که با جهت گیری علیه دولت همراه است، جنبه های قابل توجه دیگری نیز دارد از جمله پخش تخریبی ترین بخش صحبت های آقایان قالیباف و رییسی نسبت به دولت و شخص آقای روحانی در حالی که هیچ بخشی از صحبت های آقای روحانی در جمع هوادارانش که به طور تلویحی یا مستقیم خطاب به رقبا سخن گفته تا به حال از صدا و سیما پخش نشده است.
 
  همچنین در موارد فراوانی مجریان و گویندگان به تعریف و تمجید مستقیم از رقبای آقای روحانی می پردازند.
 
در زیر تنها به نمونه هایی از نحوه از اطلاع رسانی جهت دار و البته غیرمنصفانه و غیرقانونی صدا و سیما در جریان انتخابات اشاره شده است. توجه به این نکته مهم است که اگر دکتر روحانی و رقبا در یک روز در جمع هواداران به اشاره یا مستقیم درباره یکدیگر سخن گفته اند.
 
انتخاب های صدا و سیما از سخنان آنها کاملا متفاوت است. چنانچه در زیر مشاهده می شود، شبکه اول سیما روز سه شنبه گذشته در آیتم نامزدها در جمع هواداران (که هر دو نامزد در جمع هواداران در سخنانشان به یکدیگر اشاره داشته اند) به گونه ای عمل کرده که فقط صحبت های یکی (رییسی ) درباره دیگری، گزینش و پخش شده است و البته این تنها یک نمونه است و بررسی همه بخش های خبری حکایت از ادامه این رویه ناعادلانه دارد. موارد زیر مؤید این مهم و رویه ناعادلانه صدا و سیماست:
 
شبکه خبر در تاریخ 14/2/96 ساعت 20 در گزارش تحلیلی مناظره اول می گوید:
- ميرسليم از حاشيه هاي مناظره اول دلخور بود.
 
- جهانگيري با پاسخ هاي غيرمترقبه اش خيلي ها را غافلگير كرد.
- روحاني بنا را بر دفاع گذاشته بود و به همين علت در مقابل برخي حملات قاليباف غافلگير مي شد.(!)
 
- رئيسي در جدال يك به دو قاليباف با جهانگيري و روحاني ميانه را گرفته بود. گاه تهاجمي و گاه آرام.
- قاليباف هجومي ترين چهره مناظره بود با تمركز بر نقاط ضعف رقبا.(!)
- هاشمي طبا چهره اي آرام و با تجربه به نمايش گذاشت.
 
چنانچه مشاهده می شود ، عبارات صدا و سیما در بخش های خبری کاملا جانبدارانه و برخلاف وظایف قانونی بوده است.
 
شبکه خبر در تاریخ 15/2/96 ، در بخش خبر 13:00 نیز آورده است:
 
روحانی در راند اول بنا را بر دفاع گذاشته بود به همین علت در مقابل برخی حملات قالیباف غافلگیر می شد. این نامزد در مرحله دوم جدال کلامی تاکتیک دفاعی را ادامه می دهد یا به حمله روی می آورد؟
 
قالیباف هجومی ترین چهره مناظره اول بود. با تمرکز بر نقاط ضعف رقبا.  مشاوران این نامزد برای مناظره دوم چه توصیه ای به قالیباف کرده اند. هجومی تر آرایش بگیرد، یا با احتیاط بیشتر مراقب ضد حمله ها باشد؟
 
چنین اظهاراتی از طرف تلویزیون جانبداری آشکار از یک کاندیدا در صدا و سیماست.
همچنین بهره از کلید واژه های رقبا از زبان مردم رویه ثابت برنامه های صدا و سیما شده است برای نمونه در برنامه منطقه آزاد در تاریخ 17/2/96 این گزاره ها قابل توجه است:
 
-  تا زماني كه قاسم سليماني و شهداي مدافع حرم داريم سايه شوم جنگ رو كشورمون نيست.
-  رسانه قرار بود زبان گوياي مردم باشد نه مسخره دولت.
-   راه حل همه مشكلات مديريت فعال و جهادي است.
-  دنبال ابرقدرت ها افتاديم.
-  هر روز شاهديم چند كارخانه مهم و اساسي تعطيل ميشه.
-  افراد پير و خسته كه نماينده درصد كمي از مردم اجتماع هستند مي گويند، نمي توانيم و نمي شود.
 
تخریب با بهره از کلید واژه های متعلق به جریان سیاسی مخالف دولت و رقبای انتخاباتی در تمام عبارات فوق عیان است.
 
در تاریخ 12 اردیبهشت، شبکه خبر آیتمی از ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما را مکرر پخش می کند که در آن طالبی با معرفی خود با اشاره به انتخابات شوراها و ریاست جمهوری مردم را برای ساخت فیلم از تلخی ها و شیرینی های دو انتخابات پیش رو دعوت می کند تا این فیلم ها در  جشنواره عمار در بخش شکوه جمهوریت نمایش داده شود.
 
نکته این که ابوالقاسم طالبی عضو فعال ستاد آقای رئیسی و حتی کارگردان فیلم تبلیغاتی ایشان بوده و در مستند آقای رئیسی هم حضور داشته است؛ با این حال در ایام تبلیغات انتخابات، تلویزیون بارها برنامه تبلیغاتی وی را تکرار کرده است.
 
ذکر این نکته نیز لازم است که تکرار گزاره دو مرحله ای شدن انتخابات در گزارش های صدا و سیما و حتی محور سوال قرار دادن این موضوع در پایان مناظره سوم از کاندیداها، اقدامی خلاف مشارکت حداکثری و رویکرد رهبر معظم انقلاب است. تاکید صدا و سیما بر دو مرحله ای شدن انتخابات کاهش مشارکت را تداعی کرده و برخلاف مصالح نظام است اما گویا به مصلحت طیفی از کاندیداهای حاضر در صحنه است.
 
از دیگر موارد جالب توجه از میان اقدامات صدا و سیما در ایام انتخابات که نشانه یا مشتی نشانه خروار محسوب می شو در خبر20 روز 17 اردیبهشت، بدین شرح بوده است:
 
رئیسی در اراک: دولت مستقر 2 راه دارد. یک، بگوید من اقداماتی در دور اول کرده ام، در این دوره اول که بوده ام، این دور اول کارایی کرده ام، این کارا در نیمه راه و ناقصه، خوب این رو من عرض نمی کنم چون من یک کاندیدا هستم، من از شما مردم و همه مردم عزیزمون می پرسم، آیا دولت عمل کرده است؟ (جواب حضار: نه، نه، نه).
 
سوال این است که آیا میتینگ های انتخاباتی آقای روحانی نیز با چنین انتخابی از سوی صدا و سیما مواجه بوده و روی آنتن می‌رود؟
 
در تاریخ 17/2/96 در خبر 20:30 گفته شده:
میر سلیم بعد از مناظره دوم در محافل دانشگاهی مورد توجه جدی قرار گرفته. که عبارت «در محافل دانشگاهی مورد توجه جدی قرار گرفته» تبلیغ مستقیم صدا و سیما به نفع یک کاندیدا است.
 
گزینش 20:30 در همان روز از سخنان ابراهیم رئیسی در جمع مردم اراک نیز جالب است:
سید ابراهیم رئیسی: معتقدیم دوران حرف به سر آمده است.  امروز روز اقدام و عمل است. آقایان نظرشان این است که هیچ راهکاری ندارد.  ما به این نقطه نرسیدیم. ما معتقدیم این مسئله باید هر چه زودتر رفع گردد.
 
هر چند انتخاب بخش های تند سخنان کاندیداها علیه دولت رویه معمول و ناصواب صدا و سیما است اما «هیچ راهکاری» وجود ندارد. نسبت ناروا به دولت است که بیان آن از طرف نامزد انتخاباتی خیلی شاید عجیب نباشد ولی گزینش آن توسط 20:30 جای تعجب دارد.
برنامه منطقه آزاد شبکه 3 در تاریخ 18/2/96 از زبان دانشجویان می گوید:
 
-آقاي محترم، جوانان ازدواج كردن بلدند، مشكل اشتغال را حل كن.
 
-با اين همه ركود مگر مي شود تورم تك رقمي شود؟
 
-جمع كردن مسكن مهر سياست است؟
 
-اگر دغدغه مان مردم بود وضع مملكت اين نبود. پرايد 3 ميليوني 20 ميليون نمي شد.
چنانچه مشاهده می شود کلید واژه ها همه متعلق به یک جریان سیاسی مخالف دولت و رقبای انتخاباتی روحانی است.
 
همچنین شبکه اول سیما  روز سه شنبه 19 اردیبهشت در بخش خبری 21 در آیتم "نامزدها در جمع هواداران" اقدام به پخش  خبر و فیلم سخنرانی آقای رییسی در جمع مردم تهران و زاهدان نموده که در آن مستقیم دولت و روحانی خطاب قرار گرفته اند . در پایان آیتم هواداران شعار می دهند، «ابراهیم بت شکن ! بت بزرگ را بشکن» و رییسی هم می گوید: انشاءالله با کمک شما!
اما در همین روز و همین بخش خبری در آیتم "نامزدها در جمع هواداران" در حالی که روحانی در سخنرانی شیرودی تلویحی درباره اظهارات رییسی سخن گفته اما در قسمت پخش شده از اظهاراتی که به رئیسی اشاره دارد خبری نبوده و از بخش های کمتر جدی سخنان رییس جمهور گزینش صورت گرفته است.
 
در برنامه مفصل و 45 دقیقه ای شبکه خبر که از ساعت 9 صبح 23 اردیبهشت روی آنتن رفت نیز به بهانه گزارش مناظره سوم، باز هم تندترین بخش سخنان نامزدها غیر از روحانی و جهانگیری پخش شد در حالی که بخش های مربوط به روحانی و جهانگیری اغلب یا خیلی کلی گزینش شده یا مجری به جای آنها صحبت کرد. همچنین بخش اوج سخنان نامزدهای یک طیف در گزارش مذکور از زبان خود نامزدها پخش شد اما از اوج 5 دقیقه ای و جمع بندی دکتر روحانی در مناظره سوم، خبری در این گزارش نبود.
 
از این‌ها هم جالب و قابل توجه تر رخداد روز 20/2/96 شبکه خبر بوده است که در برنامه ای با عنوان شفافیت چنین بیان شده:
 
« وقتي يك نامزد به صورت شفاف خودش را به مردم معرفي مي كند در واقع نشان مي دهد كه آنقدر پاك هست كه از محاسبه باكي نداشته باشد مثل همون نماينده هايي كه تا الان خودشون به صورت خودجوش و داوطلبانه براي شفافيت پا پيش گذاشتند. بياييد به كساني راي دهيم كه از خودشان شفافيت بيشتري نشان دادند.»
 
شاید چنین تبلیغ یکسویه ای برای یک کاندیدا با استفاده از پیشنهاد او در صدا و سیما برای مخاطبان قابل باور نباشد، اما مراجعه به آرشیو صدا و سیما نشان می دهد در موراد متعدد چنین مواردی رخ داده و همچنان در حال وقوع است.
 
اگر بنا به حساب و کتاب مالی بخش آگهی ها و مالی صدا و سیما بود ، تنها مورد آخر این گزارشی یعنی آیتم شفافیت شبکه خبر در تاریخ 20/2/96 ، ساعت 9:50 صبح بیاید به کسانی رای دهیم که ... چقدر قیمت ریالی و مالی می داشت؟! آیا صدا و سیما بعد از انتخابات برای رقبای روحانی فاکتور هم خواهد فرستاد؟
 
هر چند شاید در پایان انتخابات رقبای روحانی که چنین آشکار مورد حمایت صدا و سیما قرار دارند، از صدا و سیما مطالبه هم پیدا  کنند و بگویند، اگر چنین رفتار و  عمل نکرده بودید ما برنده بودیم!!
روحانی انتخابات مناظره تاریخ رقبای سخنان هواداران گزارش برنامه گرفته رئیسی نامزد نامزدها رییسی اشاره مستقیم گزینش قالیباف اردیبهشت انتخاباتی کاندیدا مرحله پایان طالبی ابراهیم قاليباف نمونه موارد همچنین مشاهده درباره جریان تبلیغاتی جهانگیری تکرار اطلاع کاندیداها شفافیت رسانی ابوالقاسم آقایان دیگری شفافيت کارگردان دقیقه مشارکت اقدام معتقدیم راهکاری سخنرانی ندارد حمایت تبلیغ نشانه محافل تلویحی دانشگاهی نباشد نماينده جهانگيري یکدیگر غافلگير روحاني گذاشته  شبکه سیماست چنانچه کاملا ادامه ناعادلانه مقابل حملات منطقه آشکار گزاره متعلق سیاسی تلویزیون اظهاراتی البته عبارات برخلاف هجومی مخالف