برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه زبان مشترکی که همه مردم جهان آن را می‌پسندند، ادب است، تأکید کرد: جایگاه کعبه باید برای زائران به درستی تبیین شود.

مازندمجلس: آیت الله جوادی آملی: لزوم تبیین جایگاه کعبه برای زائران به درستی شودبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان؛ همزمان با اولین روز ثبت نام کاروان‌های حج، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و محمدی رئیس سازمان حج و زیارت با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
آیت الله عبدالله جوادی آملی در این دیدار با بیان اهمیت کعبه برای یکایک مسلمانان، اظهار داشت: خود مسئله حج سالی یک بار است و به مستطعین تعلق دارد و برای غیر مستطیع اصلا نیست، اما کعبه در همه لحظات زندگی ما وجود دارد به صورتی که در همه شرایط مهم می گویند به سوی قبله بایستید؛ الکعبه قبلتی!
وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم از کعبه فاصله بگیریم! نماز ما به سوی کعبه، ذبح به سوی کعبه، دفن مرده‌های ما به سوی کعبه و در کل در تمام شرایط زندگی «الکعبه قبلتی»؛ ما با کعبه زندگی می کنیم، لذا تنها مسئله حج نیست، حیات و ممات ما با کعبه مرتبط است و جدا کردن کعبه از ما امکان پذیر نیست.
استاد سطوح عالی حوزه افزود: این اصل «الکعبه قبلتی» باید به عنوان یک اصل اساسی مانند «القران کتابی» یا «الاسلام دینی» مطرح باشد چون این همتای قرآن کریم است، لذا اصل توجه به کعبه باید به زائران آموزش داده شود و جایگاه کعبه برای آنها به درستی تبیین گردد.
وی تصریح کرد: این «یا» در «نفخت فیه من روحی» با یای «الکعبه بیتی» باید با هم هماهنگ باشند و اگر می‌گویند حرمت مومن مانند حرمت کعبه است از این جهت می باشد.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به فاجعه منا و سوء مدیریت آل سعود در این فاجعه بیان داشت: در خصوص پرونده فاجعه منا باید برای شهدای این پروند دیه قتل شبه عمد گرفته شود و این نکته‌ای است که در مذاکرات باید بر آن تأکید داشت چرا که سوء مدیریت و کار را به دست دیگری سپردن، عامل اصلی این فاجعه بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: عزت مومن و نظام به دست خود مومنان و شهروندان است، خرید سوغات و رفتار ما باید با احترام و ادب همراه باشد، آل سعود شاید ما را نشناسد اما ما که خود را می‌شناسیم! ما از دیاری هستیم که به برکت قرآن و عترت در پایبندی به عهد و پیمان و درایت، در همه جهان نمونه هستیم.
این مرجع تقلید شیعیان در توصیه به روحانیون کاروان‌ها و مسئولین حج اظهار داشت: باید زائران ما آن تربیتی که به برکت قرآن و عترت در ما هست را رعایت کنند و این نکته به زائران یادآوری گردد که عزت با خود ببرند، عزت تحویل آنها بدهند و با عزت برگردند و توجه داشته باشند زبان مشترکی که همه مردم جهان آن را می پسندند، ادب است.
زائران جوادی فاجعه الکعبه قبلتی زندگی تبیین باشند مدیریت تأکید هستیم دیگری مانند جایگاه مسئله اظهار الاسلام شرایط درستی دیدار