برگزیده ها
ساخت کارخانه یک میلیون تنی سیمان در ونزوئلا نشانه توانمندی ایران است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) می گوید، جمهوری اسلامی ایران در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی بگونه ای ارتقا یافته که در کشور ونزوئلا در آمریکای لاتین یک کارخانه سیمان با ظرفیت یک میلیون تن احداث کرده و است و اکنون در چرخه تولید قرار دارد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهدی کرباسیان» روز دوشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی فرصت های همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین در بخش معدن و صنایع معدنی در محل این سازمان افزود: احداث کارخانه های سیمان، سنگ آهن، کنسانتره و گندله سازی، حوزه های مس و دیگر صنایع معدنی از دیگر ویژگی فعالیت مهندسان ومتخصصان ایرانی در بخش فنی ومهندسی است .
سازمان توسعه تجارت ایران در آمار عملکرد 10 ماهه 1395 پیرامون صادرات خدمات فنی ومهندسی آورده، در این مدت 2 میلیارد و 84 میلیون دلار ارزش دستاورد این بخش بوده که نسبت به دوره مشابه در سال 1394 که رقم یک میلیارد و 881 میلیون دلار برآورد شده، رشد 11 درصدی را نشان می دهد.
دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان یاد شده یادآور شد، ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی در 10 ماه 1394 براساس متوسط سالیانه مورد محاسبه قرار گرفته است.
کرباسیان یادآور شد، جمهوری اسلامی ایران در موقعیت جغرافیایی ویژه ای قرار دارد که در شمال کشورمان بیش از 10 کشور به دریا راه ندارند و بالغ بر 500 میلیون نفر در این کشورها ساکن هستند، بنابراین مناسبات تجاری با کشورهای آمریکای لاتین برای ورود به کشور های همسایه شمالی نیز می تواند مورد استفاده واقع شود.
وی اضافه کرد: ایران قادر است با مشارکت کشورهای آمریکای لاتین در افغانستان ( به عنوان یک کشور معدنی بکر ) نسبت به سرمایه گذاری مشترک اقدام کند و از بازار مصرف این کشور و منطقه نیز بهره گیرد .
رییس هیات عامل ایمیدرو پیشنهاد کرد: مواد معدنی کشورهای آمریکای لاتین در منطقه آزاد ایران با ترکیب گاز بتواند راهی بازارهای مصرفی شود و درواقع تولید مشترکی صورت گیرد .
ایران برای سال 1395 دستیابی به صادرات غیرنفتی به ارزش 50 میلیارد دلار را هدفگذاری کرده بود که با تحقق 43 میلیارد و 930 میلیون دلار، در واقع 88 درصد برنامه پیش بینی شده، تحقق یافت .
همچنین میزان واردات نیز به میزان 33 میلیون و 399 هزار تن بود که به ارزش 43 میلیارد و 684 میلیون دلار ثبت شد و از نظر وزنی کاهش پنج درصدی را نسبت به سال 94 نشان می دهد و از لحاظ ارزشی نیز 5.2 درصد افزایش داشت.
رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: اکنون شرکت واله ( برزیل ) به عنوان یکی از شرکت های بزرگ جهان در زمینه سنگ آهن فعال است، با کشور عمان یکی از همسایگان جنوبی ایران همکاری دارد و سنگ آهن را به این کشور ارسال و در آنجا تبدیل به گندله، و سپس به بازارهای دیگر صادر می کند و جمهوری اسلامی نیز آماده همکاری مشترک در مناطق آزاد با کشورهای آمریکای لاتین است .
سفیران کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، مکزیک و برزیل به عنوان سخنرانان این نشست، نسبت به تشریح سیاست های کشور متبوعشان در زمینه سرمایه گذاری معدن و صنایع معدنی پرداختند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 1559 **1561 ** خبرنگار: حسین عضدی فسا** انتشار : مژگان توانا

میلیون کشورهای معدنی میلیارد لاتین آمریکای صادرات ایمیدرو خدمات یادآور اقتصادی صنایع اسلامی جمهوری همکاری عنوان برزیل سرمایه منطقه مشترک بازارهای میزان زمینه گذاری گندله خبرنگار سیمان کارخانه ایرنا کرباسیان توسعه ومهندسی درصدی